Chrysler Crossfire: harmonie těla a duše

  • 38
hodnocení iDNES 4,9/5

Charismatický dvoumístný retro sporťák od Chrysleru je přesně tím typem vozu, který budí respekt a především nebývalou pozornost, kdekoliv se ukáže. Crossfire svou roli auta pro řidiče - sportovce, který se však nechce vzdát pohodlí, hraje více než dobře.

Vizáží je Američan se vším všudy - bezezbytku plní poučku, že objem ničím nenahradíš. Zde však vše americké končí, v "občance" má totiž všech 20 tisíc crossfirů, které ročně spatří světlo světa, napsáno jako místo narození německou továrnu Karmann.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Chrysler můžete koupit   na www.automodul.cz

Řidič tohoto svalovce si může být jist, že ho díky hloučku zvědavců, kterými je crossfire vždy beznadějně obsypán, na parkovišti bezpečně najde.
 
Co teprve, když po nastartování začne burácet šestiválec pod kapotou a publikum s pootevřenými ústy odskočí. Představení pak pokračuje pískajícími pneumatikami a crossfire uhání pryč.

 hodnocení 

PLUSY
- jízdní vlastnosti
- výkonný motor

- výborné brzdy
- design

MINUSY
- řazení zpátečky
- pouze podélně nastavitelný volant
- chybí kryt zavazadelníku

Vzhled auta
Interiér a provedení
Zavazadelník
Odkládací plochy
Bezpečnost
Ovladatelnost a jízdní vlastnosti
Volba motoru
Spotřeba
Základní výbava
Konečné hodnocení (průměr)

Vzezřením je crossfire především šelmou připravenou zaútočit. Přikrčená boční silueta s mohutnými boky a malou nízkou kabinou tvoří jednolitý celek.

Nejvíce ze všeho připomíná svalnatou sochu atleta, na kterém hraje každý sval, každá šlacha. Nezanedbatelným stylistickým prvkem jsou i obrovská kola, vpředu osmnácti- a vzadu devatenáctipalcová. Záď vozu je robustní kompaktní hmota, které dodávají "šmrnc" retro tvary.

Kabina se směrem dozadu zužuje a dává vyniknout "svalům" bočnic se zabudovanými sdruženými světlomety. Záď tím získává na mohutnosti. Třešničkou na dortu je pak dvojitá koncovka výfuku vsazená doprostřed nárazníku.

Oproti sexy zádi, ze které energie přímo srší, je předek přeci jen o něco umírněnější. Podélné žebrování rozvíjí architekturu mřížky chladiče a oživuje jinak víceméně konvenční příď. Na jejím ztvárnění je zřetelná snaha uspokojit přeci jen o něco usedlejší "oko" cílových zákazníků, které řádění designérů na studii předcházející sériovému crossfiru (foto ZDE) příliš neoslovilo. Stojí za to objasnit, proč je prostřední ze sedmi žeber kapoty větší a proč je najdeme i na střeše - původní crossfire měl čelní sklo dělené. I to ale vzalo při "umravňování" designu vozu za své.

Designérům rozhodně nechyběl smysl pro detail, za vše jmenujme alespoň mohutný oblouk, který rámuje přední okno, vyvedený v matově stříbrné barvě, nebo ztvárnění zrcátek.

Za pochvalu stojí zahrnutí předních mlhovek do základní výbavy. Doufejme, že i ostatní automobilky se připojí k tomuto užitečnému trendu.

INTERIÉR

Interiér celý v cihlově červené kůži hraje na retro notu nejvíce. V kombinaci s černou kůží na povrchu přístrojové desky a stříbrným finišem plastového středového panelu je obývací prostor útulný a pohodlný. Ergonomie je přeci jen o něco bližší americkým zákazníkům. Pod dobře do ruky padnoucím čtyřramenným volantem nenajdeme páčku ovládání stěračů - vše sdružuje levá "směrovková", nad ní najdeme ovládání tempomatu.
 
Dobře tvarované sedačky vedou tělo bezchybně i při seberazantnějším průjezdu zatáčkou. O něco déle však trvá najít vhodnou  pozici za volantem, ten je totiž pouze podélně nastavitelný. Sedadla řidiče i spolujezdce se nastavují elektricky.  Samozřejmostí je dvouzónová klimatizace.
 
Zadní hnaná náprava nějaké místo zabere, i proto ubírá něco málo ze zavazadlového prostoru, který má objem 215 litrů. Hned  za sedadly najdeme stěnu, která zavazadelník odděluje od kabiny. Okukující zvědavci budou mít skrz zadní okno dokonalý přehled, co s sebou majitel crossfiru vozí. Ani za příplatek totiž nelze pořídit kryt zavazadelníku.

MOTOR A SPOTŘEBA

Šestiválec 3,2 litru "trhá asfalt" přes zadní kola silou 218 koní. Kroutící moment 310 Nm o dynamice také leccos napoví. Celohliníkový vidlicový motor je dobře známý z Mercedesů, na každý válec připadají tři ventily a dvě zapalovací svíčky.

Krásný sytý zvuk v nízkých otáčkách přechází v burácení při vytáčení do otáček vysokých. Motor táhne víc než dobře už od nízkých otáček, ručička otáčkoměru a samozřejmě i rychloměru letí po číselníku a srdce automobilového nadšence jásá. Od 3000 otáček se radikální tah  motoru o něco zmenší, aby pak s překročením 4 tisíc ot/min řidiče a spolujezdce opět tlačil do sedadel. V šesti  tisících pak zasahuje omezovač. Tachometr (ocejchovaný v kilometrech i mílích za hodinu) sice končí hodnotou 260, na které crossfire rozhodně má, v rychlosti 250 km/h ale zasáhne omezovač. Zrychlení z 0 na 100 za 6,9 sekundy je hodnota zcela reálná.
 
Dobře odstupňovaná šestistupňová převodovka poskytuje motoru dostatek prostoru, aby ukázal, co v něm vězí. Jedinou výhradu je  třeba vznést k řazení zpátečky - řadicí páku je třeba vytáhnout vzhůru a nad dvojku - řešení se jeví jako nepohodlné i proto, že páce při tahu vzhůru chybí zřetelnější doraz. Na americkém trhu bude pravděpodobně oblíbenější verze s automatickou pětistupňovou převodovkou Autostick.
 
Tabulková hodnota kombinované spotřeby 10,4 litru předpokládá, že řidič crossfiru chce namísto nádherného zvuku motoru  poslouchat oblíbenou muziku z audiosoustavy Infinity a nebude proto motor příliš vytáčet a trápit. I při velmi razantní jízdě  by se však neměl dostat přes 14 litrů průměrné spotřeby.

JÍZDNÍ VLASTNOSTI

Konstruktérům se při nastavování podvozku crossfiru (který si stejně jako motor a převodovku vypůjčil z roadsteru SLK od  Mercedesu) podařilo najít dokonalý kompromis mezi komfortním nastavením pro poklidnou jízdu a sportovní charakteristikou pro sportovní vyžití. V zatáčkách se autu líbilo víc než dost. Je těžké rozhodnout, jestli to crossfiru lépe šlapalo v nich, nebo na  dlouhých dálničních úsecích, kde mohl naplno uplatnit brutální sílu šestiválce. Při rychlostech nad 90 km/h napomáhá lepšímu přítlaku hnané nápravy automaticky výsuvné křídlo zadního spojleru. Je však možné je ovládat i ručně. Při čekání v koloně nebo na křižovatce je pak o podívanou pro ostatní řidiče postaráno.
 
Zadní náhon dělá z crossfiru sportovní nářadí, se kterým je nutno se naučit zacházet. Nechá-li se řidič přeci jen příliš unést a auto přestane poslouchat, zasáhnou bezpečnostní systémy. V tomto případě jsou nejdůležitějšími položkami ABS a především stabilizační systém ESP. Za zmínku stojí i účinné brzdy, které neměly se zastavením 1665 kg těžkého auta sebemenší  problém. Svou zásluhu na tom mají bezesporu i extrémně široké a nízké pneumatiky. Vpředu menší osmnáctipalcové 225/40 a vzadu ještě o palec větší 255/35.

VÝBAVA A CENA

Crossfire bude hledat majitele, podle mínění automobilky, mezi dobře zajištěnými čtyřicátníky, kteří si chtějí užívat života za volantem čistokrevného sporťáku, ale nechtějí se vzdát pohodlí a bezpečí moderního automobilu. Podle reakcí veřejnosti by měl oplývat, mimo řidičských schopností, i pořádnou dávkou sebevědomí a exhibicionismu. Za slušnou cenu 1,3 milionu totiž pořídí auto, které je magnetem pro pohledy a všetečné dotazy kolemjdoucích.

 konkurenti 

Chrysler Crossfire

Honda
S2000

Alfa Romeo GTV
objem motoru (cm3) 3199 1997 3179
výkon (kW/k) 160/218 177/240 177/240
max.toč.
moment (Nm)
310 208 289
počet válců/ ventilů 6/18 4/16 6/24
typ motoru zážehový zážehový zážehový
max. rychlost (km/h) 250 240 255
zrychlení 0-100 km/h (s) 6,9 6,2 6,3
spotřeba město/mimo město/kombin. (l/100 km) 15,4/
7,6/
10,4
13,7/
8,0/
10,0

18,0/
8,6/
12,1

nádrž (l) 60 50 70
rozměry d/š/v (mm) 4059/
1766/
1305
4135/
1750/
1280
4285/
1780/
1380
rozvor (mm) 2400 2405 2540
objem kufru při nesklop./ sklop. sedačky(l) 215/- 143/- 155/-
rozměr pneumatik přední/zadní 225/40 R18, 255/35 R19 205/55 R16, 225/50 R16 205/55 R16
airbag řidiče/
spolujezdce
ano/ano ano/ano ano/ano
boční a hlavové airbagy ano/- ano/- ano/-
ABS/ESP ano/ano ano/ne

ano/ne

El. ovl. okna vpředu/vzadu ano/- ano/- ano/-
klimatizace automatická automatická automatická
záruka (roky) 2 3 2
cena v Kč (zákl. verze) 1 299 000 1 590 000 1 329 500

VNĚJŠÍ VZHLED

Designéři rozhodně netrpěli nedostatkem smyslu pro detail, za vše jmenujme alespoň mohutný oblouk rámující přední okno vyvedený v matově stříbrné barvě, nebo ztvárnění zrcátek.

Žádné z aut i přesto, že je v unisexové nevýrazné šedé jako testovaný kousek, nepřitahuje takovou pozornost jako právě crossfire.

Třešničkou na dortu je pak dvojitá koncovka výfuku vsazená doprostřed nárazníku.

Vzezřením je crossfire především šelmou připravenou zaútočit. Přikrčená boční silueta s mohutnými boky a malou, nízkou kabinou tvoří jednolitý celek.

Záď vozu je robustní jednolitá hmota, které dodávají "šmrnc" retro tvary.

Při rychlostech nad 90 km/h napomáhá lepšímu přítlaku hnané nápravy automaticky výsuvné křídlo zadního spojleru.

Při rychlostech nad 90 km/h napomáhá lepšímu přítlaku hnané nápravy automaticky výsuvné křídlo zadního spojleru.

Vidlicový šestiválec 3,2 litru "trhá asfalt" přes zadní kola silou 218 koní. Kroutící moment 310 Nm o dynamice také leccos napoví.

Hned za sedadly najdeme stěnu, která zavazadelník odděluje od kabiny.

Zadní hnaná náprava nějaké místo zabere, i proto ubírá něco málo z litrů zavazadlového prostoru, který tak má 215 litrů objemu.

Interiér, vyvedený v cihlově červené kůži, hraje nejvíce na retro notu. V kombinaci s černou kůží navrchu přístrojové desky a stříbrným finišem plastového středového panelu je obývací prostor útulný a pohodlný.

Pod dobře do ruky padnoucím čtyřramenným volantem nenajdeme páčku ovládání stěračů - vše sdružuje levá "směrovková", nad ní najdeme ovládání tempomatu.

Dobře tvarované sedačky vedou bezchybně tělo i při seberazantnějším průjezdu zatáčkou. O něco déle však trvá najít vhodnou pozici za volantem, ten je totiž pouze podélně nastavitelný.

Tachometr (ocejchovaný v kilopmetrech i mílích za hodinu) sice končí hodnotou 260, na které crossfire rozhodně má, ve 250 km/h ale zasáhne omezovač. Zrychlení z 0 na 100 za 6,9 sekundy je hodnota zcela reálná.

Oproti sexy zádí, ze které energie přímo srší, je předek přeci jen o něco umírněnější.

Nezanetbatelným stylistickým prvkem jsou i obrovská kola, vpředu osmnácti a vzadu devatenáctipalcová.

Kabina se směrem dozadu opticky zužuje a dává prostor vyniknout mohutným "svalům" bočnic se zabudovanými sdruženými světlomety.