Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Chrysler Grand Voyager: vaše děti ho budou milovat

aktualizováno 
Obří americký koráb je luxusní, pohodlný a díky akční ceně 830 tisíc korun i levnější než konkurenti.

Chrysler Grand Voyager | foto: Chrysler

Každý má své vlastní ani ne sedadlo, ale doslova křeslo, obrazovku vyklápěnou ze střechy a sluchátka. Dveře se otvírají jen dotykem tlačítka – s bzučením se odsunou dozadu, takže neřešíte, jestli děti obouchají sousedův vůz na parkovišti. A věřte, že vaši prcci budou tuhle hru – stejně jako zavírání a otvírání obrovské tlamy kufru – milovat až do vybití baterie.

Chrysler Grand Voyager

Pokud jim to nezakážete, ale i pak to budou pokradmu zkoušet. A můžete je rozčilovat i tím, že jim je před nosem otevřete tlačítkem na dálkovém ovladači – to je velmi efektní možnost... A co teprve uvnitř auta! Je tam tolik místa, že na stolečku uprostřed otočných sedadel si celá rodina zahraje karty a dost prostoru má i hráč na kytaru, takže o zábavu na cestách je postaráno.

Chrysler Grand Voyager

Za osm litrů

S Grand Voyagerem jsme vyrazili na čtrnáctidenní výlet po Evropě – do Bulharska a do Řecka – a ujeli zhruba 6,5 tisíce kilometrů. Nemůžu si na nic stěžovat: spotřeba i výkon přiměřené, jízdní chování nezáludné a předvídatelné, rozbité jihoevropské silnice odfiltrované pohodlným americkým odpružením.

Může se hodit

Luxusní automobily značky Chrysler. Ponořte se
do intuitivní bezpečnosti
na obřím portálu v ČR www.automodul.cz

A "grand" v neposlední řadě i­ dobře vypadá – nesetkal jsem s ­nikým, komu by se hranatější čumák ve stylu monumentálního sedanu 300C nelíbil. Auto už nevypadá jako hodný a trochu naivní strejda, ale jako nebojácný cestovatel, který vás doveze kamkoliv.

Motorizací testovaného vozu byl původem italský agregát 2.8 CRD o výkonu 120 kilowattů, vlastně tentýž, který pohání můj vlastní pět let starý Jeep Cherokee. V něm celou tu dobu šlape bez problémů (najeto cca 150 000 km), a spotřeba je na delších trasách stejná jako u voyagera – 8,3 litru nafty na 100 km. Při křižování po okreskách si agregát vezme i méně než osm litrů, po městě si zase "hltne" kolem 11, takže celkový průměr je kolem rovných deseti litrů. A to není na takový objem a velikost a váhu auta vůbec špatné.

Chrysler Grand VoyagerChrysler Grand Voyager

Motor je velmi dobře utlumený (rozhodně lépe než u jeepu). Na auto stačí tak akorát, ale při předjíždění s plným vozem se čtyřmi lidmi a bagáží je třeba dávat si víc času. Šestistupňový automat řadí hladce, ale zrychlení není ani při "kickdownu" nijak dravé, od poklidného rodinného auta to ale nikdo nečeká.

Řadící páku automatu najdete až nahoře na palubní desce vedle výdechů klimatizace, ideálně při ruce (jakože ji zas tak často nepotřebujete).

Podvozek: ideální kompromis

Nerovnosti na silnici jsou pro "velkého cestovatele" pouze důvodem k lehkému zhoupnutí. Plavný podvozek spolu s obřím rozvorem (přes tři metry) dává autu téměř autobusové vlastnosti, stejně jako velkou stabilitu i při vysokých rychlostech, perfektně tlumí rázy od rozbitých cest. Auto se sice v zatáčkách malinko naklání, ale určitě to není "vyměklá" amerika, jak si spousta lidí myslí, chová se naprosto předvídatelně. Auto překvapivě není ani moc citlivé na boční vítr, když jsme jeli ve vichřici, auto to skoro ani nepoznalo.

Příjemný je vyšší posaz i nastupování jako do autobusu, perfektní sedačky, jimž chybí pouze odvětrávání. Samozřejmostí je pak výkonná klimatizace, výrobce mluví o třízónové, protože spolujezdec i posádka vzadu si mohou nastavit vlastní teplotu. Dětem vzadu ovšem můžete ovládání "klimy " zamknout, aby si junioři nenastavovali příliš nízkou teplotu (což dělají často). Když jsme u těch dětí – moc šťastné není umístění ovladače vyhřívání zadních sedaček, které je na dveřích vedle stahování oken. Zatímco to zamknout lze, vyhřívání ne. Zejména malým dětem je pak problém vysvětlit, že čudlík nesmí mačkat. A že to souvisí s tím, že je pálí zadek...

Chrysler Grand Voyager

A další drobný postřeh, u kterého si nejsem jistý, jestli je to minus nebo plus: pásy na zadních sedadlech jsou hypercitlivé, a dětem, které sebou pořád "melou", nedovolí žádný pohyb, naopak – čím víc sebou hází, tím je přikurtují více. Určitě je to přínos bezpečnosti, ale pohodlné to věru moc není...

Drobné vychytávky

"Grand" dostojí svému jménu i v tom, že hýří praktickými detaily. Nemyslím teď magneticky přichycenou baterku v kufru, ale třeba hlavně výklopná větrací okénka v poslední řadě sedadel, auto se tím dá u moře průběžně větrat. A skvělé jsou opravdu objemné úložné prostory pod podlahou druhé řady sedadel, kam se kromě složeného stolečku vejde spousta dalších věcí, od dek, spacáků, až po cennosti, které nechceme vláčet sebou.

U amerických aut se donedávna moc nemyslelo na takové věci, jako je ovládání audiosoustavy na volantu, u nového voyageru to ale neplatí. Ze spodní strany volantu nařídíte vše potřebné. Jen mě potrápila podivná logika příplatkového audia s pevným diskem, který si skladby z flashdisku nakopíroval bez ohledu na mé adresáře, takže skladby pak přehrával podle vlastní logiky. Navigace fungovala sice bezvadně, ale raději bych audio vyřešil mnohem levněji vlastním rádiem s jednodušším ovládáním.

Na dlouhých nočních cestách jsem ocenil i decentní nazelenalé podsvícení budíků, které neruší, a vypínatelný displej navigace.

Chrysler Grand Voyager

Za kolik?

V době letního testování stála verze Limited 2.8 CRD přesně 1­ 174 tisíc korun, ovšem další příplatky (metalíza 19, entertaiment paket – dva osmipalcové displeje, DVD přehrávač, sluchátka, ovladač – 56, navigace s 30 GB harddiskem 30 a systém flexibilních sedadel s otočným stolkem, otočná sedadla ve 2. řadě 16 tisíc korun) ji vyhnaly na 1,3 milionu korun.

Podzim ovšem řádně zamíchal ceníkem a rázem přiblížil voyagera obyčejným smrtelníkům. Chrysler vytvořil takzvaný paket "family line", takže za 830 tisíc korun (s daní) dostanete auto v plné elektrické výbavě včetně sklápěcích sedaček, s testovaným motorem a automatickou převodovkou (jiná se nanabízí), chybí jen navigace, DVD. A touhle cenou se rázem přiblížil na dostřel o 30 cm kratšímu Renaultu Grand Espace (775 tisíc s 2.0 dci a automatem) a je výhodnější než – znovu o 25 cm kratší – dodávkoidní VW Multivan (972 tisíc s 2.0 TDi a automatem DSG, výbava Startline). A na rozdíl od nich dostanete auto, s nímž rozhodně nesplynete s davem...

Chrysler Grand Voyager v číslech

motor turbodiesel

2.8 CRD

max. výkon

120 kW při 3800 ot.
max. kroutící moment 360 Nm/1600 - 3000 ot.

komb. spotřeba (l/100 km)

8,8/8,3** (údaj výrobce/naměřená v testu)

délka/šířka/výška/rozvor v mm

5 143/1 954/1 750/3 078

objem kufru (l)

3 296 maximální, 1 936 za 2. řadou sedadel (+118 pod sedadly 2. řady); 638 za 3. řadou sedadel

zákl. cena

1 174 000 Kč

současná akční cena

830 000 Kč (Family line)





Nejčtenější

Polestar 1
OBRAZEM: Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, pohon a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

Range Rover Velar
Redukcionalismus je nový sloh autodesignu. Jeho poslem je Velar

Britský Land Rover přichází s novým modelem, který je jen o kousek menší než současný Range Rover Sport. Tvůrci novinky pojmenované Range Rover Velar se proto...  celý článek

Kia Stonic
Kia Stonic je povedený fešák, který se jako SUV naštěstí jen tváří

Jednoduchý, veselý, líbivý design, to je obrovská deviza Kie Stonic. Nový model bude miláčkem publika kvůli svému vzhledu. Je to crossover, dnes nejmódnější...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.