Chrysler PT Cruiser

Chrysler PT Cruiser | foto: MAFA - Martin Pinkas

Chrysler PT Cruiser je velký prostorem i spotřebou

Chrysler PT Cruiser 2.0 s automatickou převodovkou má typické znaky amerického vozu: je prostorný a na dlouhé cestě pohodlný. Jeho výkonný motor ale při zrychlování působí poněkud vlažně a přitom často polyká víc než deset litrů benzinu na 100 kilometrů. Ačkoliv určitě měli při jeho vývoji velké slovo designéři, povedlo se americké firmě vytvořit automobil, které může směle konkurovat v Evropě populárním minivanům. Stejně jako Opel Zafira, Renault Scénic, Mazda Premacy či Multipla Fiat nabízí i PT Cruiser velký vnitřní prostor a objemný kufr. Možnost jeho využití rapidně roste po sklopení nebo vyjmutí zadních sedadel, šikovný je i nízký práh a široký přístup k prostoru pro zavazadla. Chytrým doplňkem amerického minivanu je překrytí kufru, které lze nastavit do dvou výškových poloh.
Z porovnání prostoru pro posádku v konkurenci jiných minivanů vychází PT Cruiser - jak plyne z měření v pražském Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD) - nadprůměrně ve výšce pro hlavy cestujících vzadu, průměrně pro jejich pohodlí v oblasti kolen a podprůměrně ve vnitřní šířce. Menší prosklené plochy odpovídají retropocitům a přitom nijak citelně neomezují výhled z vozu. Naopak malý poloměr otáčení si od řidiče při parkování žádá větší dávku trpělivosti, než je u evropských a asijských automobilů obvyklé. Kromě staromilných prvků na přístrojové desce čekají na posádku Chrysleru PT Cruiser také měkká sedadla, která postrádají spolehlivé boční vedení. Pro americké silnice navýsost praktický, ale pro evropské řidiče spíše zajímavý doplňek je umístěn pod vnitřním zpětným zrcátkem: vedle displeje venkovní teploty svítí do kabiny údaj o tom, na kterou zeměpisnou stranu vůz právě míří. Ve Spojených státech totiž téměř každý ukazatel směru doplňuje informace o tom, zda řidič míří na sever, jih či jinam. Chrysler PT Cruiser v testu MF DNES poháněl dvoulitrový benzinový motor s výkonem 104 kilowattů (140 koní) v kombianci s automatickou převodovkou. Ani značný výkon ale vůz se zmíněnou kombinací nerozjede - jak dokazuje měření v ÚSMD - k hranici sta kilometrů v hodině dřív než za více než 14 vteřin. To je o půldruhé sekundy víc, než zkušebna naměřila Renaultu Scénic 1.6, Mazdě Premacy 1.8 či Oplu Zafira 1.8 - ve všech případech s manuální převodovkou. Americký výrobce udává lepší hodnoty zrychlení pro cruiser s převody řaditelnými ručně. Takový vůz je také levnější a střídmější. Jak totiž naznačily zkušební jízdy, žízeň Chrysleru PT Crusier s automatikou je značná. Během testu se nepodařilo spotřebu při běžném cestování stlačit pod osm litrů na sto kilometrů. Nejčastěji si motor liboval s přísunem deseti litrů, na dálnici pořádal i 11 a ve městě až 13 litrů na 100 kilometrů. A ještě jedna vlastnost cruiseru připomíná starší časy: vysoce vytočený motor o sobě dává vědět řádnou dávkou hluku. Projíždění zatáček zvládá automobil až na větší naklánění kabiny s bravurou, v hraničních situacích se přiklání k silné nedotáčivosti.

Pohledem tělesně handicapovaného řidiče se na Chryslera PT Crusier podíval v testu MF DNES Martin Kovář, který ocenil velkou a dobře přístupnou kabinu. "Ale za daň retrodesignu považuji s ohledem na méně pohyblivé pasažéry těžší otevírání dveří. Je to zásluha retrokliky s dříve hodně rozšířeným tlačítkem. Špatně otevíratelné je rovněž víko motoru," všímá si Martin Kovář.

Hodnocení MF DNES

Motor a převodovka
Pružnost motoru 5
Převodovka 8
Spotřeba v testu 3

Karoserie a interiér
Prostor na př. sedadlech 7
Prostor na zad. sedadlech 8
Využití kufru 9
Výhled z vozu 8

Podvozek
Jízdní vlastnosti 7
Řízení a ovladatelnost 6
Tlumení nerovností 6
Brzdy 8
Poznámka: min 1, max 10


Očima designéra
Chrysler PT Cruiser - to je pastva pro oči. Jeho nezaměnitelné tvary jsou výstřední a konzervativní zároveň. Retro nedýchá jen z linií karoserie, ale také z interiéru. I nastupování a sezení je v duchu třicátých let. Designéři se vyřádili, ale přesto nelze vůz označit za nepraktický módní výstřelek. Vždyť prostorem a variabilitou má obdobné vlastnosti, jako například Mazda Premacy. Soudím, že s vozem PT Cruiser bude jeho řidič králem silnic, i když pojede předepsanou rychlostí.
Jan Prokop, autor je spolupracovníkem redakce

Prognóza odhadce
Ať budou názory na vyjímečný Chrysler PT Cruiser jakékoli, jedno je jisté: kam přijede, tam vzbudí pozornost. V poměrně konzervativním Česku se ale konkurenti Opel Zafira, Multipla Fiat či Renault Scénic nemusejí bát. PT Cruiser si koupí jen nejodvážnější jedinci s touhou odlišit se a se smyslem pro automobilovou avantgardu. S poptávkou po jetém autě to bude zřejmě ještě problematičtější. Cena po pěti letech provozu zřejmě nepřesáhne 300 tisíc korun.
Peter Kolník, autor je spolupracovníkem redakce