Chrysler PT Cruiser

Chrysler PT Cruiser | foto: MAFA - Martin Pinkas

Chrysler v Rakousku prý vydrží

Spekulace o možném odchodu Američanů ze země našeho jižního souseda jsou snad již nadobro vyvráceny. Dojde sice k přeskupení výrobních kapacit a modely změní města původu, ale Chryslery se budou vyrábět v Rakousku dál. Konkrétně typ Voyager, naopak model PT Cruiser převezme ve větší míře mexická továrna Chrysleru.

Veškeré diskuse započaly v souvislosti s možným odprodejem závodu Eurostar ve Štýrském Hradci. Chrysler totiž není majoritním vlastníkem dotyčných nemovitostí. Provoz nyní zamýšlí koupit společnost Magna-Steyr. Jak Magna, tak i Chrysler však ujištují, že výroba v Hradci bude pokračovat. "Je to záležitost naší pověsti a férovému přístupu k zaměstnancům," prohlásil prezident Chrysleru Dieter Zetsche.

Soutěžní slovo pro pondělí 4.2.2002:

NEJKOMPLEXNĚJŠÍ

Navíc by byl prý obchod pro Magnu nesmyslný, kdyby měl Chrysler objekt opustit. Jak by poté nový nabyvatel továrny zajišťoval její využití, zní další argument pro zachování výroby. Při přípravě smlouvy, která prý už skoro "leží na stole", se dokonce počítalo s klauzulí upravující setrvání americké automobilky.

Přesto ke změnám v Štýrském Hradci dojde. Výroba PT Cruiseru bude přesunuta do Mexika, neboť v Rakousku byla neúměrně drahá. Thomas Hausch z vedení Chrysleru dokonce hovoří o dodatečných nákladech ve výši 2000 dolarů na jeden vyrobený kus, které byly způsobeny především nákladnou dopravou potřebných dílů. Většina jich prý pochází právě z Mexika, kde se montují Cruisery pro americký trh.

Nezdar PT Cruiseru byl však zapříčiněn nejenom vysokými náklady výroby, ale i slabou evropskou poptávkou. Loni se na Starém kontinentu prodalo pouze 23 884 exemplářů, Američané ale předpovídali podstatně více. Mimo USA si mělo extravagantní Cruiser koupit okolo 50-ti tisíc zákazníků, přičemž většina právě v Evropě.

Šperk z Chryslerovy palety vozů má zaútočit pořádně až letos. Pod kapotou se totiž objeví nově i dieselový motor 2.2 litru od Mercedesu a na ten prý Evropané již netrpělivě čekají. "I my se svezeme na zdejší módní vlně dieselů. Uvidíte znatelný nárůst prodejů," ujišťuje vedení světového konglomerátu DaimlerChrysler.

Naopak modelu Voyager se v alpské zemi daří. Až 80 procent dílů je dodáváno z rozumné vzdálenosti (zástupci Chrysleru toto blíže nevysvětlili), a proto bude produkce posílena. Vůz se bude vyrábět i v provozech ve Steyeru, kde například sjíždí z výrobních linek i dlouhověký Jeep Grand Cherokee či mercedesy třídy E se speciálními úpravami. Šachy koncernu poznamenají i Mercedes-Benz M. Ten se bude nyní vyrábět pouze v americké Alabamě.