Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Chryslery budou jezdit na elektřinu už za dva roky

aktualizováno 
Americký mamut Chrysler chce mít na domácím trhu elektromobil do roku 2010. Společnost se pochlubila hned třemi prototypy: sportovní vůz Dodge, Jeep Wrangler a minivan Chrysler. A všechny jezdí na elektřinu. Podnik se zatím nerozhodl, který vypustí na silnice jako první.

Elektrické koncepty Chrysleru: Dodge EV | foto: Chrysler

V závodu o hromadně vyráběný elektrovůz pro silnice ve Spojených státech si tak Chrysler zatím vede v plánech podobně jako koncern General Motors.

Elektrické koncepty Chrysleru

Sportovní dodge je kompletní elektrovůz na podvozku Lotusu Europa. Jeep Wrangler a chrysler budou vozy se spalovacím motorem, rozšířené o elektrický pohon podobně jako Chevrolet Volt, který má podle GM jít na trh v listopadu 2010.

Frank Klegon, viceprezident automobilky dohlížející na vývoj, vysvětluje, že koncepty Chrysleru nabízený dojezd 250-300 kilometrů je o dost větší než přibližně 60 kilometrů, které každý den průměrný Američan najede.

Elektrické koncepty Chrysleru: Chrysler EV

Podobně jako Chevrolet Volt se Wrangler EV a minivan zapojí do běžné zásuvky v domě a dojedou na samotnou baterii zhruba 65 kilometrů. Když elektřina dojde nastartuje se malý spalovací motor, aby lithium-iontové baterie dobíjel. Chrysler uvedl, že jeho vozy budou schopny dojet dokonce kolem 640 kilometrů na 30 litrů benzinu.

Dodge EV je z pohledu milovníka amerických "auťáků" nejpřitažlivější. Má 268 koní a nabízí 600 newtonmetrů kroutícího momentu. Na stovce je za míň nez pět sekund a maximálně uhání 195 km/h. Na jedno nabití ujede mezi 240 a 320 kilometry. Z 220voltové zásuvky se akumulátory dobijí za 4 hodiny.

Elektromotor Jeepu EV je o 200 newtonmetrů krotší, výkon ale zůstal stejný. Chrysler EV je z téhle elektrické trojky nejslabší, má "pouhých" 255 koní a 350 newtonmetrů. Rozjezd na stovku mu trvá devět sekund.

Elektrické koncepty Chrysleru: Jeep Wrangler EV

Ceny Chrysler nesdělil. U voltu od GM se ale předpokládá, že zpočátku bude stát 30 000 až 40 000 dolarů (490 až 656 tisíc Kč). Chrysler pouze uvedl, že při větším počtu prodaných aut půjdou jejich ceny dolů.

Na silnice vyrazí ze sériové produkce jeden z nich v roce 2010. Už na příští rok je ale nachystaný zkušební provoz několika stovek aut, která budou využívat státní úřady, vývojové týmy apod.

S drahým benzinem s cenou u čtyř dolarů za galon se všechny americké automobilky snaží vyrábět více menších aut s nižší spotřebou a případně i elektromobily. Nové vozy by měly být dostupné za pár let, s odbytem nynějších modelů mají ale kvůli vysoké spotřebě a drahému benzinu potíže.  

Autoři: ,




Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Elektrická tříkolka Nobe
Autofotka týdne: Nádherná elektrotříkolka z Estonska

Zatím je to jen počítačová vizualizace, pokud ale tvůrci seženou peníze na vývoj a start výroby, bude to parádní retro odkazující na italskou designérskou...  celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.