Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Chystá se kapesní BMW, bude to elektromobil z unikátního plastu

  11:00aktualizováno  11:00
Mnichovská automobilka připravuje pro nadcházející roky řadu malých vozů. Její součástí bude i první sériový elektromobil od BMW. Vůz prozatím nazývaný Megacity Vehicle bude počátkem nové éry bavorské automobilky.

BMW Megacity Vehicle | foto: BMW

Vůz označovaný Megacity Vehicle (MCV) se na trh dostane v roce 2013. Do té doby BMW čeká ještě hodně práce, nový automobil bude totiž postaven zcela jinak, než je dosud obvyklé automobily konstruovat. MCV se stane technickým základem hned několika vozidel, která budou mít se současnými BMW jen málo společného.

Automobilka zveřejnila první skici chystaného městského vozu, který by měl mít délku kolem čtyř metrů. Vůz Megacity Vehicle je vyvíjen v rámci projektu nazvaného jednoduše Project i. V jeho rámci již BMW představilo (a také v praxi testuje) elektrické Mini a také koncept BMW ActiveE založený na kupé jedničkové řady. Jeho druhá generace, které se dočkáme příští rok, se rovněž bude intenzivně testovat v praxi. O dva roky později by už měl k zákazníkům vyjet první sériový elektromobil BMW.

BMW Megacity Vehicle

Automobilka se chlubí tím, že půjde o zcela nový a revoluční vůz. Prozatím se jí asi nepodaří vyřešit problémy s relativně malým dojezdem elektromobilů, ale například potíže s nadbytečnou hmotností Megacity Vehicle mít nebude.

Důvod je jednoduchý. BMW společně s SGL Group pracuje na vývoji nových kompozitních materiálů. Tyto plasty zesílené uhlíkovými vlákny (CFRP) se mají stát základem konstrukce celé kabiny pro pasažéry a vůz díky nim uspoří 250-350 kilogramů hmotnosti oproti konvenční konstrukci. Zhruba tolik vůz přibere kvůli bateriím, které BMW vyvíjí ve spolupráci s SB LiMotive. Baterie, elektromotory a celá podvozková platforma vytvoří jeden strukturální celek, který bude zároveň sloužit jako základní bezpečnostní rám při nehodách. Automobil tak bude vyroben doslova ze dvou oddělených částí, podvozku a karoserie na něm. Tuto architekturu BMW nazývá LifeDrive. Podobný princip již několikrát v podobě konceptů ukázala například automobilka General Motors.

BMW Megacity Vehicle

Na stejné architektuře s unikátní konstrukcí a neobvyklými materiály budou v letech 2015 a 2017 postaveny další dva modely. Zatímco Megacity Vehicle bude mít dvojici velkých dveří a místo pro čtyři pasažéry, varianta Intracity Vehicle bude menší a pouze dvoumístná, naopak Urban Commuter Vehicle bude klasický čtyřdveřový pětimístný vůz. Alespoň tak hovoří některé zdroje.

Vůz Megacity Vehicle by měl pohánět elektromotor s výkonem více než 100 kW (tedy 136 koní, ale některé prameny hovoří až o 112 kW, což je 153 koní), což při zachování přiměřené hmotnosti slibuje i zajímavé řidičské zážitky. Dojezd by měl být zhruba 160 kilometrů. BMW ve své architektuře uvažuje i o nasazení spalovacího motoru coby generátoru elektřiny pro elektromotory, tak jak tomu je u Chevroletu Volt. Zda však k takovému nasazení dojde u MCV, není jasné. BMW si možná tento systém schovává pro větší vozy.

Kolem celého projektu Megacity Vehicle je tak stále více otázek než odpovědí. BMW třeba ve svých materiálech zmiňuje, že uvedení vozu MCV bychom se měli dočkat pod jakousi "podznačkou". Není tedy zatím vůbec jasné, jak se automobil bude jmenovat, možná si neponechá ani svůj název Megacity Vehicle. Nabízí se možnost, že BMW pro svou městskou řadu elektromobilů obnoví značku Isetta.

Jiné neoficiální prameny však hovoří o tom, že značka Isetta by měla být použita pro nová malá BMW konvenční konstrukce s pohonem předních kol. Předokolek od BMW s technickým základem Mini bychom se měli dočkat co nevidět.





Nejčtenější

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.