Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Chystá se start české šestiválcové motorky. Míry jsou zatím tajné

aktualizováno 
Nový český motorkový šestiválec z Ústí nad Orlicí už jezdí a dokonce finišuje před svou oficiální předváděčkou ve zbrusu nové motorce. Jeho objem potvrzen na 2,5 litru, výkon by měl přesahovat 200koňovou hranici. Projekt unikátního stroje podléhá přísnému utajení.

Nová motorka FGR | foto: FGR

V dílnách firmy FGR, známé doposud přípravou závodních okruhových speciálů, pracují na projektu šestiválcového motocyklu, který by se měl v příštím roce objevit na trhu. Silná nekapotovaná motorka vzbuzující úctu už má nastartováno k premiéře. Vývoj silného motoru oznámila česká značka bez bližších podrobností před dvěma roky, teď se finišuje s celým strojem.

Focení zakázáno

Jako jedni z mála jsme mohli zavítat do dílny, kde se nová česká motorka připravuje. Mnoho lidí ji ještě nespatřilo. Musí se dotáhnout ještě spousta detailů, proběhnout ještě stovky kontrol. Fotit jsme zatím nemohli, něco ale prozradil jeden z tvůrců Miroslav Felgr.

Skica nové motorky FGR

Skica nové motorky FGR

Když jsme před dvěma roky představili samostatně šestiválcový motor, vypadalo to, že okolo něj budete muset postavit mamutí motorku.
Tohle jsem slyšel nespočetněkrát. Ale nezapomínejte na to, že ač šestiválec, pořád je to "véčko" (motor s vidlicově uspořádanými válci do V - pozn.red.), a to ušetřilo do šířky na rozměru. Zasazené v rámu to zdálky připomíná zcela obyčejnou motorku. Ano, za touhle koncepcí motoru si stojím, je to chytré a zároveň fascinující technické řečení.

Jeden z motorů prototypu je tady na ponku rozebraný do šroubku...
Kontrolovat vše je nutné. Komplet celé je to naše výroba, takže se musíme přesvědčit o kvalitě a životnosti. Máme najeté první tisícovky kilometrů po skutečných silnicích, motor má za sebou stovky studených startů. Po kontrole vše zase složíme a do podzimu najedeme dalších 20 tisíc venku a pak ještě další desetitisíce zátěžově v dílnách na sucho na motorové brzdě.

Co to vlastně znamená, vymyslet v dnešní době takhle komplet celý nový motor?
Je to o nějaké vizi. Ta se hodí na papír a jde se dál. Pak je to taky už hodně o počítačích, v čemž je tahle doba opravdu neuvěřitelně kouzelná. Dříve se vše dělalo systémem "pokus – omyl", což dnes už vůbec není zapotřebí. Zadali jsme si kompletní test motoru u specializované firmy a máme propočítány do puntíku parametry každého komponentu. Známe výkon, životnost i chyby, které musí být do ostrého provozu odstraněny. V posledních dnech se tak řešila například kliková hřídel. Ta bude nakonec lehčí, odolnější. A nakonec se propočítalo i její co nejlepší vyvážení. Tím pádem nebudou v motoru zbytečné škodlivé vibrace, a to zas ovlivní životnost. Je to opravdu neuvěřitelné, s čím vším dnes už počítačové programy umí pracovat.

Přesnější údaje neprozradíte?
Zatím ne. Snad jenom pro ilustraci: Už teď víme, že budeme maximální omezovat otáčky tak na hranici osmi, devíti tisíc, aby se to dalo vůbec uřídit (při oficiálním představení motoru se hovořilo asi o 240 koních - pozn. red.). Konečná váha prototypu je 259 kilogramu. Na to jsme opravdu hrdí, protože to je nižší hmotnost, než jakou mají podobné motorky. A v mnoha případech o hodně. Chci jít ještě níž. Vše vymýšlíme tak, aby se dalo deklarovat u suché motorky 250 kg, to by bylo moje přání.

Nový motor FGR V6

Co je nejžhavější téma v konstrukční dílně v posledních dnech?
Teprve teď se definitivně rozhodlo, jak budou vypadat výfukové koncovky, že budou celé z karbonu a že jejich součástí bude i drobná vychytávka, která by dala možnost případného uchycení stupaček pro spolujezdce – když je někdo bude chtít.

Viděli jsme tady vedle i rozřezaný rám...
Ano, i to je jeden z důvodů, proč výslednou motorku ještě stále neukazujeme. Celkově už víme, jak bude vypadat, ale přeci jen chceme, aby vyšla na světlo až úplně finální podoba. Upravuje se každý detail, třeba i rám. Jde jen o kosmetickou drobnost, o jednu trubku, ale motorka pak bude ještě zajímavější, hezčí.

Víme, že cílem celého projektu je poměrně luxusní unikátní motorka, která rozhodně nebude pro každého. To pořád platí?
Určitě. Nebudu otevírat linku, které by chrlila stovky kusů. Tím by to ztratilo kouzlo. Chci udělat motorku, která bude co nejlepší, co nejunikátnější. Brzdy, kola, pérování od nejlepších světových výrobců. A sám k tomu přidám ruční práci šikovných lidí a jedinečná technická řešení. Nebude to motorka na každý den, bude pro fajnšmekry. Vůbec nic se třeba nestane, když jich v příštím roce uděláme třeba jen deset. Co kus to unikát (podle informací ze zákulisí už firma nasbírala první objednávky - pozn.red).

Nový šestiválec FGR
objem 2442 cm³
typ čtyřdobý, kapalinou chlazený šestiválec do V
úhel válců 90º
hmotnost 107 kg
spojka antihopingová, 12lamel
vrtání x zdvih 90 x 64 mm
předpokládaný výkon 240 koní
očekávaný točivý moment 200 Nm
kompresní poměr 9,9:1
plnění motoru vstřikování
startér elektrický

Autoři:




Nejčtenější

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Další z rubriky

Obrácená přední vidlice upside-down a ostřejší úhel řízení, který spolu s...
Extravagantní divoch se změnil. Drsňák Fat Bob má novou techniku i sílu

Zachoval si svoji charakteristickou siluetu a pořádně tlustou přední pneumatiku. Jinak ale s předchozím modelem nemá prakticky nic společného.  celý článek

Pravnučka zakladatele nejslavnější značky motorek světa Karen Davidson
Tajná láska harleyářů bude v Praze. S bratry se prala o motorku

Karen Davidsonová je celebrita světového formátu, aspoň mezi motorkáři. Pravnučka zakladatele nejslavnější značky motorek světa projede Prahou, samozřejmě na...  celý článek

Triumph Bonneville Bobber Black
Temný rytíř a hot rod: prozkoumali jsme novinky Triumphu na příští rok

Tradiční britský výrobce motocyklů Triumph usoudil, že klasiky není prostě nikdy dost a na silnice posílá další dva přírůstky do rodiny Bonneville. Svou...  celý článek

Yuki 50 Speedy, po GO
Yuki 50 Speedy, po GO

r.v. 2004, naj. 16 200 km, 1. majitel
9 877 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.