V dílnách firmy FGR, známé doposud přípravou závodních okruhových speciálů, pracují na projektu šestiválcového motocyklu, který by se měl v příštím roce objevit na trhu. Silná nekapotovaná motorka vzbuzující úctu už má nastartováno k premiéře. Vývoj silného motoru oznámila česká značka bez bližších podrobností před dvěma roky, teď se finišuje s celým strojem.
Focení zakázáno
Jako jedni z mála jsme mohli zavítat do dílny, kde se nová česká motorka připravuje. Mnoho lidí ji ještě nespatřilo. Musí se dotáhnout ještě spousta detailů, proběhnout ještě stovky kontrol. Fotit jsme zatím nemohli, něco ale prozradil jeden z tvůrců Miroslav Felgr.
Když jsme před dvěma roky představili samostatně šestiválcový motor, vypadalo to, že okolo něj budete muset postavit mamutí motorku.
Tohle jsem slyšel nespočetněkrát. Ale nezapomínejte na to, že ač šestiválec, pořád je to "véčko" (motor s vidlicově uspořádanými válci do V - pozn.red.), a to ušetřilo do šířky na rozměru. Zasazené v rámu to zdálky připomíná zcela obyčejnou motorku. Ano, za touhle koncepcí motoru si stojím, je to chytré a zároveň fascinující technické řečení.
Jeden z motorů prototypu je tady na ponku rozebraný do šroubku...
Kontrolovat vše je nutné. Komplet celé je to naše výroba, takže se musíme přesvědčit o kvalitě a životnosti. Máme najeté první tisícovky kilometrů po skutečných silnicích, motor má za sebou stovky studených startů. Po kontrole vše zase složíme a do podzimu najedeme dalších 20 tisíc venku a pak ještě další desetitisíce zátěžově v dílnách na sucho na motorové brzdě.
Co to vlastně znamená, vymyslet v dnešní době takhle komplet celý nový motor?
Je to o nějaké vizi. Ta se hodí na papír a jde se dál. Pak je to taky už hodně o počítačích, v čemž je tahle doba opravdu neuvěřitelně kouzelná. Dříve se vše dělalo systémem "pokus – omyl", což dnes už vůbec není zapotřebí. Zadali jsme si kompletní test motoru u specializované firmy a máme propočítány do puntíku parametry každého komponentu. Známe výkon, životnost i chyby, které musí být do ostrého provozu odstraněny. V posledních dnech se tak řešila například kliková hřídel. Ta bude nakonec lehčí, odolnější. A nakonec se propočítalo i její co nejlepší vyvážení. Tím pádem nebudou v motoru zbytečné škodlivé vibrace, a to zas ovlivní životnost. Je to opravdu neuvěřitelné, s čím vším dnes už počítačové programy umí pracovat.
Přesnější údaje neprozradíte?
Zatím ne. Snad jenom pro ilustraci: Už teď víme, že budeme maximální omezovat otáčky tak na hranici osmi, devíti tisíc, aby se to dalo vůbec uřídit (při oficiálním představení motoru se hovořilo asi o 240 koních - pozn. red.). Konečná váha prototypu je 259 kilogramu. Na to jsme opravdu hrdí, protože to je nižší hmotnost, než jakou mají podobné motorky. A v mnoha případech o hodně. Chci jít ještě níž. Vše vymýšlíme tak, aby se dalo deklarovat u suché motorky 250 kg, to by bylo moje přání.
Co je nejžhavější téma v konstrukční dílně v posledních dnech?
Teprve teď se definitivně rozhodlo, jak budou vypadat výfukové koncovky, že budou celé z karbonu a že jejich součástí bude i drobná vychytávka, která by dala možnost případného uchycení stupaček pro spolujezdce – když je někdo bude chtít.
Viděli jsme tady vedle i rozřezaný rám...
Ano, i to je jeden z důvodů, proč výslednou motorku ještě stále neukazujeme. Celkově už víme, jak bude vypadat, ale přeci jen chceme, aby vyšla na světlo až úplně finální podoba. Upravuje se každý detail, třeba i rám. Jde jen o kosmetickou drobnost, o jednu trubku, ale motorka pak bude ještě zajímavější, hezčí.
Víme, že cílem celého projektu je poměrně luxusní unikátní motorka, která rozhodně nebude pro každého. To pořád platí?
Určitě. Nebudu otevírat linku, které by chrlila stovky kusů. Tím by to ztratilo kouzlo. Chci udělat motorku, která bude co nejlepší, co nejunikátnější. Brzdy, kola, pérování od nejlepších světových výrobců. A sám k tomu přidám ruční práci šikovných lidí a jedinečná technická řešení. Nebude to motorka na každý den, bude pro fajnšmekry. Vůbec nic se třeba nestane, když jich v příštím roce uděláme třeba jen deset. Co kus to unikát (podle informací ze zákulisí už firma nasbírala první objednávky - pozn.red).
Nový šestiválec FGR | |
objem | 2442 cm³ |
typ | čtyřdobý, kapalinou chlazený šestiválec do V |
úhel válců | 90º |
hmotnost | 107 kg |
spojka | antihopingová, 12lamel |
vrtání x zdvih | 90 x 64 mm |
předpokládaný výkon | 240 koní |
očekávaný točivý moment | 200 Nm |
kompresní poměr | 9,9:1 |
plnění motoru | vstřikování |
startér | elektrický |