Informační tabule na dálnici D1

Informační tabule na dálnici D1 | foto: Václav Hubata - Vacek

Chystají se léky na zácpu D1

  • 14
Čidlo umístěné na dálnici u Velkého Beranova "zjistí", že tu teplota náhle klesla a hrozí ledovka. Varovný signál okamžitě putuje do centra v Ostravě, kde se takové informace shromažďují. Dispečer situaci zkontroluje přes kameru, která úsek nepřetržitě sleduje. A vzápětí se na jeho povel na tabulích poblíž nebezpečného místa rozsvítí symbol varující před námrazou a také piktogram, který doporučí řidičům, aby ubrali rychlost.

Zní vám to jako fikce? Zaměstnanci ministerstva dopravy se však dušují, že přesně tak začne moderní varovný systém na dálnici z Prahy do Brna fungovat už letos na podzim. Na D1 se letos objeví první barevné infotabule, další kamery a zařízení, které budou sledovat kolony.

O vybavení se začalo mluvit znovu po hromadné nehodě, která zablokovala dálnici minulý týden.
"Ze státní pokladny na to jdou téměř tři miliardy korun," řekl mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

"Letos bude dokončena větší část systému, zbytek během první poloviny příštího roku," dodal.
Nejviditelnější změnou budou varovné tabule, proto se s nimi začne nejdříve.

Šest tabulí je sice na dálnici už nyní, jenže jsou jen černobílé a zobrazuje se na nich pouze text. Zahraničním řidičům proto varování na panelech nic "neřekne".

Nově mají být na nejfrekventovanější české komunikaci tabule, na nichž bude možné zobrazovat barevné piktogramy. Ministerstvo slibuje, že těchto tabulí letos postaví patnáct. Dalších patnáct má být do roka.

"Infopanely budou od sebe rozmístěné asi po třiceti kilometrech. Navíc budou vždy několik kilometrů před každým exitem, aby řidiči včas stihli z dálnice sjet, pokud bude před nimi nehoda," upřesnil Jaroslav Zvára z Národního centra dopravních informací . Právě u zaměstnanců centra, které sídlí v Ostravě, se sbíhají všechny údaje o sjízdnosti silnic v Česku. A stejní lidé ovládají na dálku i světelné tabule na dálnici Praha - Brno.

"Značek je málo"
 Pro posouzení situace však potřebují informace - a ty jim má poskytnout další technika, se kterou ministerstvo počítá. Čidla na měření teploty už u dálnice jsou. Víc by však mělo být kamer, které provoz na dálnici sledují. Dnes jsou v provozu tři desítky a teď se počítá s tím, že se kamery objeví na většině mýtných bran. Na branách přibude také zařízení, které ohlídá, zda se na dálnici netvoří kolony.

Podle odborníků by situaci na dálnici zlepšila ještě další technika známá ze zahraničí: proměnlivé dopravní značky, které řidičům přikazují, jak rychle mohou jet. Jenže ty se objeví jen u výjezdu z Prahy a pak před Brnem. "Je to málo. Takové značky by měly být na každém nebezpečném úseku," tvrdí Jaroslav Heinrich z Centra dopravního výzkumu.

Jenže ministerstvo vysvětluje, že na víc proměnlivých značek už mu peníze nezbyly. Stejně tak chybí finance na další opatření, která se využívají v zahraničí - "vyhřívání" rizikových úseků, aby nezamrzaly, nebo osvětlení nebezpečných míst.

Navíc ministerstvo tvrdí, že ani dokonalé informace a další bezpečnostní prvky nehodám na dálnici úplně nezabrání. "Úterní nehoda na rakouské dálnici z Vídně do Salcburku to dokazuje. Mají varovných prvků víc než my, a přesto se tam srazily desítky aut," upozornil mluvčí Hanzelka. "Je jen na lidech, jak řídí svá auta a zda zbytečně za volantem neriskují," dodal.

Nová varování na dálnici D1

Informační tabule

Dnes je na dálnici takových tabulí pouze šest. Navíc jsou jen textové a černobílé. Už letos se začnou montovat nové, barevné, na kterých bude možné zobrazovat piktogramy. Letos na podzim jich má fungovat patnáct, příští rok se zřejmě objeví dalších patnáct.

Kamery

Dění na brněnské dálnici D1 je už dnes možné sledovat pomocí kamer, kterých je mezi Prahou a Brnem a pak dál v úseku dálnice na Kroměříž kolem třiceti. Příští rok by se měly montovat kamery na většinu mýtných bran.

Proměnlivé značky 

Podobné systémy fungují hlavně v zahraničí. Řidičům přikazují, jak rychle se smí jet v jednotlivých pruzích dálnice. Dá se tak zabránit kolonám. Proměnlivé značky se podle plánů objeví na dvou místech - u výjezdu z Prahy a pak u Brna.

Sledování kolon

Detekce kolon je zařízení, které sleduje, jak rychle řidiči jezdí, a s jeho pomocí se vyhodnocuje, zda nehrozí kolaps na dálnici. Přístroje by byly na mýtných branách, které již stojí u dálnice. Údaje z nich se využijí při zadávání informací na varovné tabule.

Kontrola námrazy

Čidla, jež slouží k monitorování počasí u dálnice, fungují už nyní. Pomocí silničních meteostanic se sleduje, zda nehrozí na dálnici námraza nebo mlha. Řidiči na některých místech dostanou přes tabuli informaci, kolik je na dálnici stupňů.

Co funguje v cizině

Pomáhají především proměnlivé dopravní značky. Místa na dálnici, kde se stávají nehody, jsou navíc osvětlená. Některé úseky, které často namrzají (třeba mosty), mají zároveň speciální úpravu - buď jsou vyhřívané, nebo se na nich automaticky rozprašuje rozmrazující materiál.