Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Chytrá auta budou po nehodě sama volat o pomoc

  7:35aktualizováno  7:35
Už za dva roky se v Česku zřejmě budou prodávat auta, která po nehodě sama zavolají řidiči pomoc. Systém s názvem e-call má být společný pro celou Evropskou unii. Vymýšlejí ho hasiči, výrobci aut a mobilní operátoři. Nový systém by mohl v Evropě zachránit až 2 500 životů ročně.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Profimedia.cz

Plán představil Hasičský záchranný sbor ČR. Původně měl e-call fungovat už od letoška, ale několikrát se odložil. O technických detailech budou hasiči jednat na podzim v Bruselu.

"Odhaduje se, že nový systém by mohl v Evropě zachránit až 2 500 životů ročně," vysvětlil ředitel odboru operačního řízení u hasičů Luděk Prudil. Škody by se podle propočtů snížily o 26 miliard eur.

Po vystřelení airbagů by počítač vyslal signál

Každý majitel auta, který by se chtěl do systému zapojit, by si musel pořídit malý počítač, který by automaticky vytáčel tísňovou linku. Nejspíš ve chvíli, kdy by ve voze vystřelily airbagy. Na linku 112 by záchranářům okamžitě putovaly údaje o poloze auta či jeho poznávací značce.

Zároveň se spojí hovor mezi posádkou a záchranářem, do mikrofonu budou moci hovořit i lidé, kteří třeba zůstanou ve voze zaklíněni.
"Automatické nahlášení nehody se vyplatí, například když auto sjede v noci ze silnice a pasažéři zůstanou v bezvědomí. Není, kdo by zavolal pomoc, a do rána by vykrváceli," popisuje modelovou situaci Prudil.

Druhou výhodou je, že telefon vyšle údaje o poloze auta mnohem přesněji, než je sdělují řidiči, kteří často nevědí, na kterém kilometru dálnice jsou. Systém bude možné aktivovat i stisknutím knoflíku.

Zavedení e-callu však naráží na několik potíží. Musí se vyřešit, jak se bude systém testovat, aby jeho zkušební provoz neblokoval tísňové linky a zabránil planým poplachům.

Auto uvidí "Velký bratr"

V některých zemích jsou proti také ochránci osobních údajů. Mají výhradu k tomu, že auto bude možné na dálku sledovat přes satelit.

"K nám zatím hasiči s žádostí o konzultaci nepřišli. Nic o tom systému nevíme," reagovala včera mluvčí Úřadu pro ochranu osobních údajů Hana Štěpánková. Proti e-callu se staví zatím jen Francie.

Systém by byl zpočátku dobrovolný. Cena zatím není jasná, hasiči včera mluvili o částce čtyři tisíce korun ročně, ale je možné, že uživatel zároveň dostane slevu na pojistném nebo mu přispěje stát.

Uvažuje se i o tom, že by se za několik let prodávala už jen auta, která budou mít počítač povinně vestavěný. Podobnou službu už v některých zemích provozují soukromé firmy. Z jejich zkušeností se dá odvodit, že v Česku by ho využilo až několik stovek lidí denně.

Na "telefonující auto" se mohou časem nabalit různé komerční služby – auto například samo zavolá konkrétní asistenční službu. I služba sama o sobě bude představovat dobrý byznys pro mobilní operátory i výrobce aut.







Nejčtenější

UAZ 469 Hunter
Hrdina lidové armády slaví 45 let, vyzkoušeli jsme nejnovější verzi

Zatímco americká armáda má své jeepy, sovětský blok v časech studené války spoléhal nejprve na slavný GAZ 69. Na vrcholu Brežněvovy éry přišel nový vojenský...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Další z rubriky

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

Philips and Renault collaborate at the 2017 Frankfurt Motor Show
OBRAZEM: Hyundai i30 má nový krásný zadek

Fastback je trochu pozapomenutý druh karoserie. Poslední dobou ovšem zažívá renesanci, akorát se jim říká jinak. Ladně splývající záď sportovního střihu nově...  celý článek

Dopravní nehoda mezi obcemi Nelahozeves a Velvary (3. října 2017).
Bílé čáry na silnici mají řidičům napovídat, změnit je není jednoduché

Tragická nehoda u Nelahozevsi, při které řidič předjíždějící v zatáčce na plné čáře zabil sebe a matku dvou dětí, rozpoutala diskuzi ohledně vodorovného...  celý článek

Mercedes Třída G 5,5 63...
Mercedes Třída G 5,5 63...

r.v. 2016, naj. 36 400 km, benzín
2 800 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.