Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Chytrá auta budou po nehodě sama volat o pomoc

  • 36
Už za dva roky se v Česku zřejmě budou prodávat auta, která po nehodě sama zavolají řidiči pomoc. Systém s názvem e-call má být společný pro celou Evropskou unii. Vymýšlejí ho hasiči, výrobci aut a mobilní operátoři. Nový systém by mohl v Evropě zachránit až 2 500 životů ročně.

Plán představil Hasičský záchranný sbor ČR. Původně měl e-call fungovat už od letoška, ale několikrát se odložil. O technických detailech budou hasiči jednat na podzim v Bruselu.

"Odhaduje se, že nový systém by mohl v Evropě zachránit až 2 500 životů ročně," vysvětlil ředitel odboru operačního řízení u hasičů Luděk Prudil. Škody by se podle propočtů snížily o 26 miliard eur.

Po vystřelení airbagů by počítač vyslal signál

Každý majitel auta, který by se chtěl do systému zapojit, by si musel pořídit malý počítač, který by automaticky vytáčel tísňovou linku. Nejspíš ve chvíli, kdy by ve voze vystřelily airbagy. Na linku 112 by záchranářům okamžitě putovaly údaje o poloze auta či jeho poznávací značce.

Zároveň se spojí hovor mezi posádkou a záchranářem, do mikrofonu budou moci hovořit i lidé, kteří třeba zůstanou ve voze zaklíněni.
"Automatické nahlášení nehody se vyplatí, například když auto sjede v noci ze silnice a pasažéři zůstanou v bezvědomí. Není, kdo by zavolal pomoc, a do rána by vykrváceli," popisuje modelovou situaci Prudil.

Druhou výhodou je, že telefon vyšle údaje o poloze auta mnohem přesněji, než je sdělují řidiči, kteří často nevědí, na kterém kilometru dálnice jsou. Systém bude možné aktivovat i stisknutím knoflíku.

Zavedení e-callu však naráží na několik potíží. Musí se vyřešit, jak se bude systém testovat, aby jeho zkušební provoz neblokoval tísňové linky a zabránil planým poplachům.

Auto uvidí "Velký bratr"

V některých zemích jsou proti také ochránci osobních údajů. Mají výhradu k tomu, že auto bude možné na dálku sledovat přes satelit.

"K nám zatím hasiči s žádostí o konzultaci nepřišli. Nic o tom systému nevíme," reagovala včera mluvčí Úřadu pro ochranu osobních údajů Hana Štěpánková. Proti e-callu se staví zatím jen Francie.

Systém by byl zpočátku dobrovolný. Cena zatím není jasná, hasiči včera mluvili o částce čtyři tisíce korun ročně, ale je možné, že uživatel zároveň dostane slevu na pojistném nebo mu přispěje stát.

Uvažuje se i o tom, že by se za několik let prodávala už jen auta, která budou mít počítač povinně vestavěný. Podobnou službu už v některých zemích provozují soukromé firmy. Z jejich zkušeností se dá odvodit, že v Česku by ho využilo až několik stovek lidí denně.

Na "telefonující auto" se mohou časem nabalit různé komerční služby – auto například samo zavolá konkrétní asistenční službu. I služba sama o sobě bude představovat dobrý byznys pro mobilní operátory i výrobce aut.