Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Chytrá auta v Česku už si sama nahlásí nehodu

  12:21aktualizováno  12:21
Do tří let se v celé Unii spustí systém, který sám zavolá záchranáře. Zkušební provoz se v Česku právě rozjíždí.

Ilustrační foto | foto: Hasičský záchranný sbor Praha

Dálnice D1, kilometr 132,7 směr Brno, středně silný přední náraz osobního automobilu Škoda Roomster se třemi cestujícími.

Tak může za pár let vypadat automatické hlášení o nehodě, které dostanou hasiči, záchranná služba a policisté na linku 112. Volat však nebude člověk, ale signál vyšle automat ve voze přes systém eCall.

Ten by se měl nejpozději od roku 2010 podle rozhodnutí Evropské komise montovat do všech nově vyrobených automobilů.

Unie očekává, že po jehozavedení zemře při dopravních nehodách na jejím území o dva a půl tisíce lidí ročně méně. Nyní přijde o život v EU přes 40 tisíc lidí.

Česká firma eCallCzech začala službu nabízet už nyní. Auto se však zatím spojí pouze s jejími operátory a oni následně informují záchranáře. Zařízení, které může vypadat podobně jako palubní "krabička" pro výběr mýtného, by v případě nehody samo informovalo záchranáře o přesné poloze vozidla, jeho typu, případně i počtu přepravovaných osob.

Systém by fungoval ve všech zemích stejně, v zahraničí by tak odpadly problémy s jazykovou bariérou. Podle plánů Unie by se mohla snížit až na polovinu doba, během níž dorazí záchranáři k nehodě.

"Právě zjištění přesných informací o poloze vozidla bývá často velkým problémem. Stává se, že nám třeba bývá hlášená nehoda na dálnici ve špatném směru, což celý náš příjezd výrazně opozdí," uvedl mluvčí generálního ředitelství hasičů Petr Kopáček.

V současnosti se v Česku vymýšlí, jakým způsobem se bude signál z auta propojovat na tísňovou linku 112.

Chytrá auta se už v Česku zkoušejí
Než služba, která sama zavolá při nehodě záchranáře, začne fungovat, musí její konstruktéři vyřešit řadu technických detailů.

Podle jízdního řádu Evropské komise by se měl zkušební provoz rozběhnout od začátku příštího roku. "Je nutné vše vyladit tak, aby nedocházelo třeba k planým poplachům nebo aby nám systém nepodával mylné informace," vysvětlil mluvčí generálního ředitelství hasičů Petr Kopáček.

Provoz systému eCall bude mít v Česku na starosti mobilní operátor Telefónica O2, která zabezpečuje i chod tísňové linky 112. "V současné době realizujeme pilotní projekt, jehož cílem je ověření možností příjmu a vizualizace dat," popsal současný stav technický architekt řešení Vladimír Velechovský z Telefóniky.

Testování má být ukončeno v prosinci, následně by měl být eCall sladěn s provozem tísňové linky. V ostrém provozu by mělo mít nouzové volání dvě části – datovou a hlasovou. "Vyslání dat je nezbytné pro případ, kdy řidič není schopen komunikace," vysvětlil Velechovský.

K vyslání tísňového signálu dojde poté, co na problém zareagují alespoň dvě čidla. "Může se jednat třeba o airbag, bezpečnostní pásy či nárazové senzory," dodal. Signál bude moci vyslat i sám řidič, třeba v případě, že se dostane k jiné havárii nebo bude mít auto poruchu.

O službu se zajímají i firmy, které by k zařízení nabízely i balíček placených asistenčních služeb. "Zařízení by také mohlo sloužit k nalezení odcizeného vozidla," uvedl ředitel společnosti eCallCzech Ludvík Mendrala.

S tím, že systém budou do budoucna používat firmy i ke komerčním službám, počítá také ministerstvo dopravy. "Úkolem státu je především připravit infrastrukturu," potvrdil mluvčí Karel Hanzelka.

Firma eCallCzech chce ještě před spuštěním povinné montáže do nových aut hledat zákazníky mezi majiteli starších vozů. "Začneme zařízení nabízet za cenu pod deset tisíc korun," upřesnil Mendrala.

Firma by ráda uspěla také jako dodavatel jednotek pro automobilky. "Začali jsme jednat se Škodou Auto," sdělil obchodní ředitel Michal Chocholatý.

Mluvčí Škodovky Jaroslav Černý potvrdil, že firma se už eCallem zabývá. Zatím však nedokáže říct, zda jej mladoboleslavská automobilka začne montovat do vozů dříve, než to bude povinné. Předčasné jsou podle něj také úvahy, zda novinka zvedne cenu automobilu.

Naopak Hyundai, které staví továrnu v Nošovicích, zatím o eCallu nepřemýšlí. "Slyším to poprvé. Zatím o ničem nejednáme," řekl mluvčí Hyundai Petr Vaněk. Příliš informací nemají podle Matěje Matolína ani v kolínské TPCA.

Za tři roky by v Evropě mělo každé nové auto samo nahlásit polohu nehody, rozsah škod i zranění. Signál z vozu vyšle celoevropský systém eCall.

Autoři:




Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.