V ČR se bude technologie dále rozšiřovat na dálnicích a také v rámci testování ve třech městech - v Brně, Ostravě a Plzni.
K čemu sloužíInformace, které dostává řidič C-ITS vozidla od infrastruktury:
|
Nový informační systém, který představilo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), funguje na bázi automatické výměny informací mezi jednotkami vybudovanými podél silnic a palubními jednotkami zabudovanými v automobilech. Řidiči tak budou dostávat informace o provozu, které by jim měly umožnit s předstihem přizpůsobit jízdu aktuální situaci. Systém bude shromažďovat informace například o pracích na vozovce, stojících vozidlech na trase, dopravních kolonách, mimořádných událostech atd.
„Všechny tyto informace, které se k řidiči dostávají bez prodlení a zahrnují přesný popis událostí, jsou významným krokem ke zvýšení bezpečnosti a informovanosti účastníků silničního provozu,“ podotkl mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Limitem ovšem může být zatím nízký počet aut zapojených do systému. ŘSD přesná čísla zatím neuvedlo, ovšem podle Rýdla bude do roku 2020 tímto systémem vybaveno zhruba deset milionů aut v Evropě.
Jak to fungujePrincip kooperativního systému (dále jen C-ITS) Každé vozidlo vybavené C-ITS se stává automaticky účastníkem, který informace přijímá, ale i vysílá. Na rozdíl od stávajícího RDS-TMC (Radio Data System - Traffic Message Channel), je informace od C-ITS vozidel generována automaticky samotným chováním vozidel (např. spuštěním stěračů či mlhových světel, intenzivním brzděním apod.) a bezprostředně předávána ostatním vozidlům. |
Úsek dlouhý 46 kilometrů (na D5 je 5 km, na D0 30 km a na D1 11 km) mezi Mirošovicemi a Rudnou je podle měření dopravních intenzit nejvytíženějším dálničním úsekem v Česku, a proto jej silničáři vybrali k testovacímu provozu.
Práce na výstavbě „chytré dálnice“ zahájilo ŘSD již v roce 2016. Na celém testovacím úseku je 29 komunikačních jednotek, systém využívá technologie GPS, C-ITS G5, Wi-Fi, Bluetooth i mobilní sítě 3G/4G/LTE-V. Dopravní systém, který má být zahrnut do celoevropského projektu C-Roads, by měl být v budoucnu rozšiřován i na další vytížené dálniční úseky v zemi.
Projekt chytré dálnice odstartoval v Česku už v roce 2013, kdy se ve výzkumném projektu ověřovala funkčnost systému decentralizované komunikace mezi vozidly a infrastrukturou (Car2Car, V2X...) na obchvatu Prahy u Jesenice (reportáž z testování čtěte zde). „Pilotní test tehdy ověřil funkčnost systému v reálném provozu, byl to vůbec první test takového druhu v Evropě,“ říká pro iDNES.cz Zdeněk Lokaj, který zastupuje Česko v celoevropském projektu C-Roads. „Dnes už máme tedy infrastrukturu, standardy a centrální systém, který umí zpracovávat data a posílat je do aut a zároveň je od nich přijímat,“ vysvětluje.
„Systém se bude ještě ladit, hlavně z pohledu bezpečnostních pravidel a ochrany údajů,“ dodává Lokaj, jeho specializací v projektu C-Roads je právě bezpečnost a ochrana dat. V Česku jsou podle experta zatím desítky aut, která umí přijímat data z C-ITS.
13. listopadu 2013 |