Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Z D1 u Prahy je chytrá dálnice. Umí řidiče varovat před problémy

  14:30aktualizováno  14:30
Na dálnicích u Prahy začal ve zkušebním režimu fungovat inteligentní dopravní systém. Mezi Mirošovicemi a Rudnou byla dokončena výstavba nového inteligentního dopravního systému (C-ITS), který by měl řidiče informovat o situaci v provozu a výrazně tak zvýšit bezpečnost na cestách.

Výrobou zařízení, která s informacemi systému umí pracovat, se aktuálně zabývají asi čtyři firmy, jedna z nich je česká. | foto: Tomáš CetkovskýiDNES.cz

V ČR se bude technologie dále rozšiřovat na dálnicích a také v rámci testování ve třech městech - v Brně, Ostravě a Plzni.

K čemu slouží

Informace, které dostává řidič C-ITS vozidla od infrastruktury:

  • práce na vozovce
  • pomalu jedoucí nebo stojící vozidlo na trase
  • dopravní kolony
  • dopravní informace z portálů (proměnné dopravní značky, zařízení pro provozní informace)
  • informace o dojezdových časech
  • informace o mimořádných událostech z dopravního infocentra ŘSD (NDIC) - nehody, počasí, sjízdnost atd.

Nový informační systém, který představilo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), funguje na bázi automatické výměny informací mezi jednotkami vybudovanými podél silnic a palubními jednotkami zabudovanými v automobilech. Řidiči tak budou dostávat informace o provozu, které by jim měly umožnit s předstihem přizpůsobit jízdu aktuální situaci. Systém bude shromažďovat informace například o pracích na vozovce, stojících vozidlech na trase, dopravních kolonách, mimořádných událostech atd.

„Všechny tyto informace, které se k řidiči dostávají bez prodlení a zahrnují přesný popis událostí, jsou významným krokem ke zvýšení bezpečnosti a informovanosti účastníků silničního provozu,“ podotkl mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Limitem ovšem může být zatím nízký počet aut zapojených do systému. ŘSD přesná čísla zatím neuvedlo, ovšem podle Rýdla bude do roku 2020 tímto systémem vybaveno zhruba deset milionů aut v Evropě.

Jak to funguje

Princip kooperativního systému (dále jen C-ITS)

Každé vozidlo vybavené C-ITS se stává automaticky účastníkem, který informace přijímá, ale i vysílá. Na rozdíl od stávajícího RDS-TMC (Radio Data System - Traffic Message Channel), je informace od C-ITS vozidel generována automaticky samotným chováním vozidel (např. spuštěním stěračů či mlhových světel, intenzivním brzděním apod.) a bezprostředně předávána ostatním vozidlům.

Úsek dlouhý 46 kilometrů (na D5 je 5 km, na D0 30 km a na D1 11 km) mezi Mirošovicemi a Rudnou je podle měření dopravních intenzit nejvytíženějším dálničním úsekem v Česku, a proto jej silničáři vybrali k testovacímu provozu.

Práce na výstavbě „chytré dálnice“ zahájilo ŘSD již v roce 2016. Na celém testovacím úseku je 29 komunikačních jednotek, systém využívá technologie GPS, C-ITS G5, Wi-Fi, Bluetooth i mobilní sítě 3G/4G/LTE-V. Dopravní systém, který má být zahrnut do celoevropského projektu C-Roads, by měl být v budoucnu rozšiřován i na další vytížené dálniční úseky v zemi.

Projekt chytré dálnice odstartoval v Česku už v roce 2013, kdy se ve výzkumném projektu ověřovala funkčnost systému decentralizované komunikace mezi vozidly a infrastrukturou (Car2Car, V2X...) na obchvatu Prahy u Jesenice (reportáž z testování čtěte zde). „Pilotní test tehdy ověřil funkčnost systému v reálném provozu, byl to vůbec první test takového druhu v Evropě,“ říká pro iDNES.cz Zdeněk Lokaj, který zastupuje Česko v celoevropském projektu C-Roads. „Dnes už máme tedy infrastrukturu, standardy a centrální systém, který umí zpracovávat data a posílat je do aut a zároveň je od nich přijímat,“ vysvětluje.

„Systém se bude ještě ladit, hlavně z pohledu bezpečnostních pravidel a ochrany údajů,“ dodává Lokaj, jeho specializací v projektu C-Roads je právě bezpečnost a ochrana dat. V Česku jsou podle experta zatím desítky aut, která umí přijímat data z C-ITS. 



Nejčtenější

V Itálii stojí litr benzinu i 55 korun. A bude hůř

Ilustrační snímek

Na italských dálnicích je dnes zcela běžná cena za litr benzinu 1,7 eura, to je 45 korun, ověřil reportér iDNES.cz...

Začíná lov aut s vykuchanými filtry pevných částic

Použitý filtr pevných částic

Filtry pevných částic jsou v Česku obrovským tématem. Zajímavé je, že na západ od Česka motoristé ani netuší, že něco...



Češi tankují horší naftu, proto se ničí částicové filtry, říká expert

Ilustrační snímek

Po Česku jezdí podle odhadů stovky tisíc aut s „vykuchaným“ částicovým filtrem a nebezpečně znečišťují ovzduší....

Dieselgate nabírá na obrátkách: šéfa Audi zadrželi kvůli aféře s emisemi

Audi A8

Německé úřady zadržely šéfa automobilky Audi Ruperta Stadlera v souvislosti s aférou kolem manipulací s emisemi, uvedla...

Peugeot chystá nádherný kombík. Bude to lék na SUV-mánii?

Peugeot 508 SW 2019

Po jarní premiéře sedanu 508 představil Peugeot jeho praktičtější variantu kombi. Obě varianty jsou velmi povedené a...

Další z rubriky

Horko zvyšuje riziko infarktu u řidičů. Každý třetí zástavu srdce nepřežije

Policejní hlídky v Hradeckém kraji dostaly automatizované externí...

Letní horka zvyšují riziko srdeční zástavy u řidičů. Každý třetí člověk přitom infarkt nepřežije. Podstatná je správná...

Revoluce v Le Mans. Do hry se vrátí superauta, jsou totiž levnější

O uplynulém víkendu se ve francouzském Le Mans jel slavný čtyřiadvacetihodinový...

Ve slavné čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans už dlouhé roky vítězí velmi specifické speciály, které nemají se silničními...

Autovideo týdne: Škoda Kodiaq RS si díky ženě veze rekord z Nürburgringu

Škoda Kodiaq RS je nejrychlejší SUV na okruhu Nürburgring.

Pravda, ten rekord je trochu specifický, ale rekord to je. A to se počítá. Škoda se může chlubit, že má nejrychlejší...

Subaru Legacy 2,0 R Active 5MT
Subaru Legacy 2,0 R Active 5MT

r.v. 2006, naj. 159 213 km, benzín
159 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz