Z D1 u Prahy je chytrá dálnice. Umí řidiče varovat před problémy

  14:30aktualizováno  14:30
Na dálnicích u Prahy začal ve zkušebním režimu fungovat inteligentní dopravní systém. Mezi Mirošovicemi a Rudnou byla dokončena výstavba nového inteligentního dopravního systému (C-ITS), který by měl řidiče informovat o situaci v provozu a výrazně tak zvýšit bezpečnost na cestách.

Výrobou zařízení, která s informacemi systému umí pracovat, se aktuálně zabývají asi čtyři firmy, jedna z nich je česká. | foto: Tomáš CetkovskýiDNES.cz

V ČR se bude technologie dále rozšiřovat na dálnicích a také v rámci testování ve třech městech - v Brně, Ostravě a Plzni.

K čemu slouží

Informace, které dostává řidič C-ITS vozidla od infrastruktury:

  • práce na vozovce
  • pomalu jedoucí nebo stojící vozidlo na trase
  • dopravní kolony
  • dopravní informace z portálů (proměnné dopravní značky, zařízení pro provozní informace)
  • informace o dojezdových časech
  • informace o mimořádných událostech z dopravního infocentra ŘSD (NDIC) - nehody, počasí, sjízdnost atd.

Nový informační systém, který představilo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), funguje na bázi automatické výměny informací mezi jednotkami vybudovanými podél silnic a palubními jednotkami zabudovanými v automobilech. Řidiči tak budou dostávat informace o provozu, které by jim měly umožnit s předstihem přizpůsobit jízdu aktuální situaci. Systém bude shromažďovat informace například o pracích na vozovce, stojících vozidlech na trase, dopravních kolonách, mimořádných událostech atd.

„Všechny tyto informace, které se k řidiči dostávají bez prodlení a zahrnují přesný popis událostí, jsou významným krokem ke zvýšení bezpečnosti a informovanosti účastníků silničního provozu,“ podotkl mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Limitem ovšem může být zatím nízký počet aut zapojených do systému. ŘSD přesná čísla zatím neuvedlo, ovšem podle Rýdla bude do roku 2020 tímto systémem vybaveno zhruba deset milionů aut v Evropě.

Jak to funguje

Princip kooperativního systému (dále jen C-ITS)

Každé vozidlo vybavené C-ITS se stává automaticky účastníkem, který informace přijímá, ale i vysílá. Na rozdíl od stávajícího RDS-TMC (Radio Data System - Traffic Message Channel), je informace od C-ITS vozidel generována automaticky samotným chováním vozidel (např. spuštěním stěračů či mlhových světel, intenzivním brzděním apod.) a bezprostředně předávána ostatním vozidlům.

Úsek dlouhý 46 kilometrů (na D5 je 5 km, na D0 30 km a na D1 11 km) mezi Mirošovicemi a Rudnou je podle měření dopravních intenzit nejvytíženějším dálničním úsekem v Česku, a proto jej silničáři vybrali k testovacímu provozu.

Práce na výstavbě „chytré dálnice“ zahájilo ŘSD již v roce 2016. Na celém testovacím úseku je 29 komunikačních jednotek, systém využívá technologie GPS, C-ITS G5, Wi-Fi, Bluetooth i mobilní sítě 3G/4G/LTE-V. Dopravní systém, který má být zahrnut do celoevropského projektu C-Roads, by měl být v budoucnu rozšiřován i na další vytížené dálniční úseky v zemi.

Projekt chytré dálnice odstartoval v Česku už v roce 2013, kdy se ve výzkumném projektu ověřovala funkčnost systému decentralizované komunikace mezi vozidly a infrastrukturou (Car2Car, V2X...) na obchvatu Prahy u Jesenice (reportáž z testování čtěte zde). „Pilotní test tehdy ověřil funkčnost systému v reálném provozu, byl to vůbec první test takového druhu v Evropě,“ říká pro iDNES.cz Zdeněk Lokaj, který zastupuje Česko v celoevropském projektu C-Roads. „Dnes už máme tedy infrastrukturu, standardy a centrální systém, který umí zpracovávat data a posílat je do aut a zároveň je od nich přijímat,“ vysvětluje.

„Systém se bude ještě ladit, hlavně z pohledu bezpečnostních pravidel a ochrany údajů,“ dodává Lokaj, jeho specializací v projektu C-Roads je právě bezpečnost a ochrana dat. V Česku jsou podle experta zatím desítky aut, která umí přijímat data z C-ITS. 



Nejčtenější

Šéf VW ztratil nervy. Varuje před elektromobily a ohrožením autoprůmyslu

Herbert Diess, šéf značky Volkswagen představuje na autosalonu ve Frankfurtu...

Šéf VW Diess se bouří proti WLTP a emisním limitům EU. Hřímá, že válečné tažení proti automobilům ohrozí existenci...

Nástupce Škody Rapid má jméno Scala. Odhalí se na sklonku roku v Izraeli

Škoda Vision RS

Koncept Vision RS, který v uplynulých týdnech na autosalonu v Paříži naznačil podobu nástupce modelu Rapid, zná své...



Mamataxi stresuje děti i rodiče, žádné řešení dlouho nevydrží

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Současný fenomén odvozu dětí až ke dveřím školy je nejen nebezpečný, ale i stresující pro děti a rodiče. Redakce...

Nové hasičské speciály Tatry odolají zbraním hromadného ničení

Hasiči převzali nové zodolněné speciály TATRA s pancéřovanými kabinami.

Záchranný útvar Hasičského záchranného sboru ČR dostal dvě nové unikátní Tatry. Pancéřované hasičské speciály na...

VIDEO: Nástupce Škody Rapid je k vidění v Česku

AUTO Skoda Vision RS

Vision RS je nejnovějším konceptem Škody. Bílý a agresivně navržený borec ukazuje, jak bude vypadat nástupce modelu...

Další z rubriky

Toyota RAV4 přijíždí do Evropy v novém, zatím jen jako hybrid

Toyota RAV4

K pětadvacátým narozeninám modelu RAV4 si Toyota nadělí již pátou generaci. Ta je od pohledu hranatější, ale také...

Potvrzeno, nová Škoda Octavia se začne odhalovat příští rok

Škoda Octavia 1.4 TSI G-TEC

Čtvrtá generace Octavie, stěžejního modelu mladoboleslavské značky, se představí v příštím roce. Na setkání s novináři...

Prodej osobních aut s naftovým motorem v EU prudce klesá

Ilustrační snímek

Prodej osobních automobilů s naftovým motorem v zemích Evropské unie v pololetí klesl o 16 procent na 3,12 milionu...



Najdete na iDNES.cz