Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ciao bambino! Fiat Punto provokuje

aktualizováno 
Italové jsou na malá auta mistři, v křivolakých uličkách jejich měst se také s jiným než maloformátovým autem vytočit nelze. I punto ale muselo jit s dobou a být "grande" tedy - po italsku - velké.

Fiat Punto - I nejobyčejnější kola mají patnáct palců v průměru, jsou usazená v rozích karoserie a starají se o dobrou směrovou stabilitu. | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

zvenčí  |  zevnitřjízda  | motor  | závěr

Agent provokatér
Malé-velké punto vypadá soutěživě, ostatní auta dorážejí a chtějí s ním závodit, i když má pod kapotou spíše podměrečné srdíčko.

Italská tečka (italsky "punto") je momentálně evropským prodejním trhákem, nebojí se drze vyčuhovat svou vizáží, zvnějšku i zevnitř působí hodnotným dojmem.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Fiat Punto můžete koupit na www.automodul.cz

V zemích, kde máme hlouběji do kapsy, umí - na malé auto - velkorysou nabídkou prostoru zastoupit roli rodinného auta. A hlavně, může ostatním díky nezaměnitelným rysům tváře tvrdit, že je levobočkem italské šlechty z rodu Maserati.

popisek Autokatalog
VŠE O FIATECH

Bambino? Spíš dospělák
Po okolečkovaných a omotorovaných nákupních taškách, které kulatýma očima a oblými faldíky uhranuly především ženy-řidičky, vtrhli do ulic sebevědomí frajeři. Umírněnost se nenosí, hlásí na všechny strany nové punto.

Obliny a linky namalované rukou automobilového kouzelníka Giugiara zaujmou po prvním setkání. Již zpočátku působí robustněji a výrazněji než předchůdce. V ničem - byť jen náznakem - nevzpomíná na jeho ostře řezané tvary.

Fiat Punto

Fiat Punto

Předek (jeden v něm vidí aston martin, druhý maserati) zaslouží absolutorium, odvážné punto ční svým designem nad ostatní a dokazuje, že malé auto 21. století může mít výraz. Velká světla, od kterých okolí neustále očekává šibalské pomrknutí, by však zasloužila lepší zpracování parabol; rozhodně lépe vypadají, než svítí.

Záď ctí tradici fiatích teček, má tedy světla zakomponovaná do koncových sloupků. Spodní část tak nic nečlení a působí možná trochu prázdně, punto to dohání velkým znakem automobilky Fabbrica Italiana Automobili Torino (FIAT) a svým výrazným stylizovaným autogramem.

Fiat Punto Abarth

Podle britského automagazinu Autocar Fiat chystá "ostrou" verzi punta. Technický základ si vypůjčí z chystané corsy OPC (1,6 turbo, 195 koní). Pnto Abarth má však údajně dostat pohon všech kol a motor s výkonem 230 koní.

Giugiaro dbal také na ztvárnění detailů. Zrcátka na nožce - zkompromitovaná plastovými plácačkami Škody 120 - jsou už zase v módě; samozřejmě v rafinovanější a stylovější podobě. Ta u punta jsou hodně velká, řidič je díky nim dobře zpraven o dění za autem.

Punto je delší než domácí stálice z Mladé Boleslavi a společně s nejbližšími novými konkurenty přerůstá čtyřmetrovou hranici. Oproti předchůdci je téměř o 20 centimetrů delší, nápravy se vzdálily o pět centimetrů.

Více posádky, méně kufrů

Grande punto je grande především uvnitř. Interiér působí velmi hodnotně, obří prostor pro posádku se téměř srovnává s nabídkou aut o třídu výše. Díky dlouhému rozvoru je dost místa pro nohy čahounů, na nedostatek místa si nebudou stěžovat ani ramena.

Jednoduchý výtvarný prvek, emitující ovšem magnetickou přitažlivost pro oči, je zakomponování lišt v barvě karoserie do mohutné přístrojové desky. Stejný odstín se dostal i na výplně sedaček - vnitřek punta prosvítí a působí vesele, druhou stranou mince je jejich náchylnost k zašpinění.

Fiat Punto

Fiat Punto

Atraktivní sedadla zvou k posezení. Ta přední mají dobrou oporu boků, horší je to ovšem s bederní částí. Dlouháni ocení dostatečně vysoká opěradla, hlavové opěrky by mohly být méně předkloněné.

U dveří kufru vyvedli konstruktéři malou zlomyslnost. Nedá se otevřít jinak, než knoflíkem na středovém panelu přístrojové desky, nebo ovladačem na klíči.

Zavazadlový prostor nenarostl jako interiér, odveze 275 litrů, což je o 22 méně než předchůdce. Náklad bude nucen překonávat vysokou hranu nárazníku. Slavné to není ani s odkládacími prostory.

Neduhem punta jsou nepřesné ovladače. Na páčky pod volantem krátké dámské prsty z volantu téměř nedosáhnou; chceme-li třeba zapnout směrovky, je třeba domačkávat až na doraz. Italští konstruktéři si usmysleli, že stěrače budou u punta spínané jinak než ve většině světa. Namísto zažitého pohybu pravou páčkou nahoru-dolů je třeba otáčet kroužkem.

Fiat Punto v crashtestech EuroNCAP

čelní náraz: 5*****
chodci: 3***
dítě v autosedačce: 3***

Jedeme, ale neřídíme

Pochvalu zaslouží jízdní vlastnosti. Punto nemá problémy s vedením stopy ani s prudkými změnami směru. Na české (ne)silnice je podvozek laděný možná až příliš tvrdě. I nejobyčejnější kola mají patnáct palců v průměru, jsou usazená v rozích karoserie a starají se o dobrou směrovou stabilitu.

Baby-maserati se chlubí výtečnými výsledky v crashtestech EuroNCAP, ovšem i ono za ně zaplatilo zhoršeným výhledem. Velké čelní sklo slibuje mnohé, stejně jako bohaté prosklení dveří; za A-sloupek se ale mohou schovat nečekaně urostlí účastníci silničního provozu.

Fiat PuntoFiat Punto

Největší slabinou je přeposilované a nekomunikativní řízení, které při jízdě řidiči úspěšně tají, co se děje s předními koly. O poslední stopy zpětné vazby jej pak připraví parkovací funkce City, která ještě zvýší účinnost posilovače. City tlačítko najdeme už u toho nejzákladnějšího punta, v praxi jej ale nevyužijeme, i bez něj je ovládání volantu otázkou jednoho prstu.

Zvykat si je třeba také na pedály. Na krátké dráze pedálu brzd je obtížné jemně dávkovat jejich účinek. Naopak plyn čeká k podlaze pěkná štreka, což zvláště v kombinaci s "jedna-dvojkou" působí paradoxně; druhou polovinu jeho dráhy se totiž téměř nic neděje.

Štěká, ale nekouše

Ostatní řidiče sice nepopichuje trojzubcem ve znaku, i bez toho s ním ale chce každý závodit. Na dovádění má však základní benzinová "jedna-dvojka" radikálně odlišný názor než soutěživé srdce řidiče.

48kilowattové punto pak svádí nerovný boj z prvního místa na semaforech. Vyzývavá maseratí tvář totiž působí na ostatní řidiče jak muleta na býka. Že toreador kočíruje krotké stádo je jasné po pár metrech na zelenou.

Jednoduchý osmiventilový motor 1,2 je pro rozpohybování 1030 kilogramů punta taktak. Pro klidné, městské a příměstské jízdy je dostačující a příjemně úsporný. Na dálnici a cesty v plné polní se mu ale nechce. Motor nehýří dynamikou; je pružný, chybí mu ale - alespoň v nižších rychlostech - výraznější zátah.

Kladem je tichost čtyřválcového agregátu; do tří tisíc otáček o něm posádka neví, s rostoucími hodnotami na rychloměru ovšem hluku valem přibývá.

Při boji s fyzikou a úspornými parametry agregátu se spotřeba vyšplhala lehce k sedmi a půl litru. Při normální jízdě vystačí řidič s šesti litry benzinu na každých 100 kilometrů.

Pětistupňová manuální převodovka punta je přesná, má však trochu gumový chod. Hlavice řadicí páky by pak mohla být posazena o kousek níže.

Fiat Punto

Centimetry a bezpečnost něco stojí
Spasitel Fiatu - tak vidí nové punto na apeninském poloostrově. Minimálně designem a nabídkou prostoru má na takové označení nárok.

Po technické stránce revoluci nepřináší, komfortem ovšem pokukuje o kategorii výše. S nárůstem centimetrů ovšem také přišel nárůst ceny. Oproti předchůdci je nové punto vybavenější, větší a bezpečnější, zařadilo se ale také po bok konkurentů s cenovkou atakující tři sta tisíc.

Nejzákladnější pětidveřové punto ve výbavě Active s motorem 1,2 vyjde na 294 900 korun. 12 koní navíc z agregátu 1,4 stojí 20 tisíc.Na naftový motor si zájemce připraví minimálně 354 900. Třídveřové varianty jsou o patnáct tisíc levnější.

PLUSY
* vzhled
* prostorný a hodnotně působící interiér
* bohatá základní výbava

MINUSY
* nekomunikativní řízení
* málo odkládacích prostor
* otevírání kufru
* vysoká hrana kufru


Fiat Punto
1,2 Active
 

Peugeot 207
1,4 Urban
 

Kia Rio 1,4 LX

objem motoru (ccm) 

1242

1360

1399

výkon (kw/k)

48/65

54/75

71/97

max. toč. moment (Nm)

102

120

128

počet 
válců/ventilů 

4/8

4/8

4/16

typ motoru 

zážehový

zážehový

zážehový

max. rychlost (km/h)

155

167

177

zrychlení
0-100 km/h (s)

14,5

15,6

12,3

spotřeba město/mimo město/komb. (l/100 km)

7,9/
5,1
/6,1

8,4/
5,0/
6,3

8,1/
5,2/
6,3

objem
kufru (l)

275/1030

270/923

270/1145

rozměry
d/š/v (mm)

4030/
1687/
1490

4030/
1720/
1473

3990/
1695/
1470

rozvor (mm)

2510

2540

2500

objem
nádrže (l)

45

50

45

pneumatiky

175/65
R15

185/65 R15

185/65 R14

pohotovostní hmotnost (kg)

1030

1214

1064

airbagy přední/
boční/hlavové

ano/9000/
9000

ano/ano/
ne

ano/ne/
ne

ABS/ESP

ano/ne

ano/24000

ne/ne

klimatizace/
litá kola/
mlhovky

35000/
14000/
4000

30000/
ne/4000

ne/ne/
8000

el. ovl. okna vpředu/el. zrcátka/
pal.počítač

ano/ano/
ano

ano/
3000/-

ne/ne/ne

záruka (roky)

2

2

3

cena v Kč

294 900

314 900

269 980

KONKURENTI

Škoda Fabia

Ford Fiesta

Mazda 2

Citroën C3

Renault Clio

Punto jako kabriolet


Bertone Suagnà

První generace punta byla k mání také ve verzi bez střechy. Designérská studia se proto činí a předvádí, jak by mohl malý otevřený fiat vypadat.

Bertone připravil pro ženevský autosalon kabriolet Suagnà, postavený na základech nového punta. Realističtější podobu střechyprostého italského bestselleru představil Fioravanti ...ZDE

Zastava 10: "Staré" punto pro Srbsko

Život předchozí generace punta nekončí. Pod značkou Zastava 10 bude k mání na srbském trhu. Do konce letošního roku se budou punta se jménem Zastava vyrábět v Itálii. Od začátku příštího roku se výroba přesune do továrny v srbském městě Kragujevac. Do čtyř let má fabrika vyrábět 18 tisíc Zastav 10 ročně.

Auto s cenou kolem 8 tisíc euro dostane šedesátikoňový motor 1,6. Výbava obsahuje posilovač řízení, čelní airbagy, elektricky ovládaná okna a klimatizaci.

Autoři: ,




Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Další z rubriky

Škdoa Karoq
První kilometry se Škodou Karoq: má skvělý podvozek na české cesty

Na Sicílii mají silnice rozbombardované podobně jako ve Středočeském kraji. I na nich je Karoq obdivuhodně pohodlný. I když je podvozek nádherně vláčný, je i...  celý článek

Kia Stonic
Kia Stonic je povedený fešák, který se jako SUV naštěstí jen tváří

Jednoduchý, veselý, líbivý design, to je obrovská deviza Kie Stonic. Nový model bude miláčkem publika kvůli svému vzhledu. Je to crossover, dnes nejmódnější...  celý článek

Opel Insignia Sports Tourer
První test v Česku: kombíková Insignia nabízí hodně muziky za dobré peníze

Není nejprostornější ani nejluxusnější, ale Opel Insignia Sports Tourer nabízí spoustu praktických vlastností za cenu, kterou zájemci o velké rodinné kombi...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.