Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Cigareta dusí spolucestující a odvádí pozornost

  14:22aktualizováno  14:22
Svár kuřáků a nekuřáků pokračuje. Existuje místo, které jeden kuřák dokáže změnit ostatním lidem v peklo - kabina automobilu. Jediná cigareta zde udělá z nevelkého prostoru plynovou komoru.

Strastiplnost cestování nekuřáků na jedné palubě s kuřáky si už uvědomila většina leteckých společností. V letadlech se kouřit nesmí. Slušné aerolinky dokonce nabízejí na dlouhých letech, kde mohou silní kuřáci absencí nikotinu strádat, nikotinové náplasti či žvýkačky. Také v dalších prostředcích hromadné dopravy se už nekouří. Ale v autech je tomu jinak. Pan Novák s manželkou svým ratolestem Martínkovi a Šárce úspěšně zakládají na bronchiální astma.

„Důvodů, proč v autě nekouřit, je víc,“ říká Eva Králíková, lékařka z 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy. „Bez ohledu na stanovení pořadí důležitosti to je nebezpečí spojené s manipulací s cigaretou. Ať rutinní kuřáci říkají, co chtějí, kouření momentálně odpoutává pozornost od řízení. Dále působí útlumový efekt při větším počtu vykouřených cigaret, po přijetí větší dávky nikotinu i dalších toxických látek jako oxid uhelnatý - v obrovském množství. Řidič se vlastně dobrovolně přidušuje, jeho mozek není dostatečně prokrvován. A třetí důvod je ten již zmíněný, tedy ohrožování zdraví lidí, které veze v autě.“

Větrání nestačí

Bývávalo

Před sedmdesáti lety vyšel v magazínu pro motoristy Auto tento článek z knihy F. Rosenbacha: Nové předpisy pro motoristy. Ač z řádků čiší historie, nejsou nezajímavé... Vládní nařízení 30 t. r. stanoví v § 13 (2): "Kouřiti za jízdy jest řidiči motorového vozidla zakázáno." Jde v tomto případě o ustanovení nové, nevyskytující se v dosud platných právních předpisech u nás i v cizině. Jsme v tomto směru prvním státem, který vydal tento zákaz. Proto citován jest v odborných časopisech zahraničních jako kuriosita, obvykle s poznámkou, že není to asi nejlepší prostředek k zmenšení počtu automobilových nehod. Zákaz kouření za jízdy vztahuje se na řidiče jakéhokoliv motorového vozidla a jeho přestoupení se trestá pokutou Kč 20,-. Zákazy kouření řidičů motorových vozidel při řízení objevují se nejdříve ve formě místních policejních předpisů. Odůvodnění zákazu spočívá v tom, že kouření za jízdy odvrací jednak pozornost řidiče od řízení, ale může míti i jiné nebezpečné následky, například možnost zasažení zraku řidičova nebo jeho spolucestujících žhavým popelem, při otevřených oknech vozidla anebo ve vozidle otevřeném vůbec, možnost popálení řidiče apod.

Protiargument, že moderní auta už mají dokonalé ventilační soustavy a nakonec i u těch starších lze otevřít naplno okénka, moc neobstojí. Nikdy se nevyvětrá vše. Odstranit například zápach z polstrování je asi stejně nemožné, jako je marná obdobná snaha u čalouněného nábytku a závěsů doma. Navíc pustit na děti vzadu otevřenými okénky proud vzduchu, to není ze zdravotního pohledu nejvhodnější řešení. A podobně konají řidiči, pokud mají vozy vybavené klimatizací, když častují posádku ledovým vzduchem v domnění, že v chladném prostředí není kouř tak cítit. Rozumný kuřák dokáže svou závislost na nikotinu zpravidla držet na uzdě a těší se na přestávku, kdy si konečně zapálí venku.

Ovšem někdy může být cesta dlouhá, přestávka příliš vzdálená a abstinenční příznak příliš silný. U silnějších kuřáků skutečně nejde o zlovůli, ale už o závislost na vyrovnané hladině nikotinu v krvi. Co pak? „Takové stavy u silných kuřáků po několika hodinách opravdu nastávají,“ připouští doktorka Králíková, která vede poradnu pro odvykání kouření, takže velmi dobře zná útrapy kuřáků bojujících se svým problémem. „Ovšem dnes už existuje slušná nabídka alternativních zdrojů nikotinu místo cigarety: náplasti, žvýkačky, popřípadě inhalátor s nikotinem.“

Optimismus závěrem
Není tomu dlouho, kdy ve Velké Británii zorganizovali den bez nikotinu. Akci předcházela poměrně rozsáhlá propagační kampaň, měla i velkou odezvu. Akce měla ovšem také jednu stinnou stránku: ten den přinesl citelné zvýšení počtu dopravních nehod. Tím se vlastně potvrdilo to, co odborníci vědí: že kuřák nemůže bez následků přestat kouřit naráz. „Radíme kuřákům, kteří chtějí přestat, aby si nalezli náhradní řešení pro okamžiky, kdy jsou zvyklí sáhnout po cigaretě,“ říká doktorka Králíková, „ovšem i tak se musí připravit na to, že jejich problém v průměru trvá asi tak tři měsíce.“

Autoři:




Nejčtenější

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.