Cigareta dusí spolucestující a odvádí pozornost

  14:22aktualizováno  14:22
Svár kuřáků a nekuřáků pokračuje. Existuje místo, které jeden kuřák dokáže změnit ostatním lidem v peklo - kabina automobilu. Jediná cigareta zde udělá z nevelkého prostoru plynovou komoru.

Strastiplnost cestování nekuřáků na jedné palubě s kuřáky si už uvědomila většina leteckých společností. V letadlech se kouřit nesmí. Slušné aerolinky dokonce nabízejí na dlouhých letech, kde mohou silní kuřáci absencí nikotinu strádat, nikotinové náplasti či žvýkačky. Také v dalších prostředcích hromadné dopravy se už nekouří. Ale v autech je tomu jinak. Pan Novák s manželkou svým ratolestem Martínkovi a Šárce úspěšně zakládají na bronchiální astma.

„Důvodů, proč v autě nekouřit, je víc,“ říká Eva Králíková, lékařka z 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy. „Bez ohledu na stanovení pořadí důležitosti to je nebezpečí spojené s manipulací s cigaretou. Ať rutinní kuřáci říkají, co chtějí, kouření momentálně odpoutává pozornost od řízení. Dále působí útlumový efekt při větším počtu vykouřených cigaret, po přijetí větší dávky nikotinu i dalších toxických látek jako oxid uhelnatý - v obrovském množství. Řidič se vlastně dobrovolně přidušuje, jeho mozek není dostatečně prokrvován. A třetí důvod je ten již zmíněný, tedy ohrožování zdraví lidí, které veze v autě.“

Větrání nestačí

Bývávalo

Před sedmdesáti lety vyšel v magazínu pro motoristy Auto tento článek z knihy F. Rosenbacha: Nové předpisy pro motoristy. Ač z řádků čiší historie, nejsou nezajímavé... Vládní nařízení 30 t. r. stanoví v § 13 (2): "Kouřiti za jízdy jest řidiči motorového vozidla zakázáno." Jde v tomto případě o ustanovení nové, nevyskytující se v dosud platných právních předpisech u nás i v cizině. Jsme v tomto směru prvním státem, který vydal tento zákaz. Proto citován jest v odborných časopisech zahraničních jako kuriosita, obvykle s poznámkou, že není to asi nejlepší prostředek k zmenšení počtu automobilových nehod. Zákaz kouření za jízdy vztahuje se na řidiče jakéhokoliv motorového vozidla a jeho přestoupení se trestá pokutou Kč 20,-. Zákazy kouření řidičů motorových vozidel při řízení objevují se nejdříve ve formě místních policejních předpisů. Odůvodnění zákazu spočívá v tom, že kouření za jízdy odvrací jednak pozornost řidiče od řízení, ale může míti i jiné nebezpečné následky, například možnost zasažení zraku řidičova nebo jeho spolucestujících žhavým popelem, při otevřených oknech vozidla anebo ve vozidle otevřeném vůbec, možnost popálení řidiče apod.

Protiargument, že moderní auta už mají dokonalé ventilační soustavy a nakonec i u těch starších lze otevřít naplno okénka, moc neobstojí. Nikdy se nevyvětrá vše. Odstranit například zápach z polstrování je asi stejně nemožné, jako je marná obdobná snaha u čalouněného nábytku a závěsů doma. Navíc pustit na děti vzadu otevřenými okénky proud vzduchu, to není ze zdravotního pohledu nejvhodnější řešení. A podobně konají řidiči, pokud mají vozy vybavené klimatizací, když častují posádku ledovým vzduchem v domnění, že v chladném prostředí není kouř tak cítit. Rozumný kuřák dokáže svou závislost na nikotinu zpravidla držet na uzdě a těší se na přestávku, kdy si konečně zapálí venku.

Ovšem někdy může být cesta dlouhá, přestávka příliš vzdálená a abstinenční příznak příliš silný. U silnějších kuřáků skutečně nejde o zlovůli, ale už o závislost na vyrovnané hladině nikotinu v krvi. Co pak? „Takové stavy u silných kuřáků po několika hodinách opravdu nastávají,“ připouští doktorka Králíková, která vede poradnu pro odvykání kouření, takže velmi dobře zná útrapy kuřáků bojujících se svým problémem. „Ovšem dnes už existuje slušná nabídka alternativních zdrojů nikotinu místo cigarety: náplasti, žvýkačky, popřípadě inhalátor s nikotinem.“

Optimismus závěrem
Není tomu dlouho, kdy ve Velké Británii zorganizovali den bez nikotinu. Akci předcházela poměrně rozsáhlá propagační kampaň, měla i velkou odezvu. Akce měla ovšem také jednu stinnou stránku: ten den přinesl citelné zvýšení počtu dopravních nehod. Tím se vlastně potvrdilo to, co odborníci vědí: že kuřák nemůže bez následků přestat kouřit naráz. „Radíme kuřákům, kteří chtějí přestat, aby si nalezli náhradní řešení pro okamžiky, kdy jsou zvyklí sáhnout po cigaretě,“ říká doktorka Králíková, „ovšem i tak se musí připravit na to, že jejich problém v průměru trvá asi tak tři měsíce.“

Autoři:

Nejčtenější

Škoda Scala v plné parádě. Nástupce Rapidu přiveze nejmodernější techniku

Škoda Scala

Nová, výraznější a líbivější škodovka se na silnicích začne objevovat v květnu příštího roku. Hatchback v nabídce...

Volkswagen ohlásil konec spalovacích motorů, elektrověk začíná

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Německá automobilka Volkswagen ohlásila konec spalovacích motorů. Poslední vozy s touto technologií vyvine v roce 2026...

Nová mazda má revoluční motor, i s turbem je nečekaně jednoduchý

Mazda 3

Nová generace Mazdy 3 bude mít motor, který kombinuje zážehový a vznětový princip. Jak to celé funguje, jsme zjišťovali...

Svéráz ruského motorismu v praxi: terénní dodávka z doby kamenné slaví

UAZ 2206 "Buchanka“

Už 60 let sjíždí z výrobních linek Uljanovského automobilového závodu populární minibus se současným kódovým označením...

Radikální krok Hondy: místo dieselu tichý hybrid bez převodovky

Honda CR-V Hybrid

Honda na současný vývoj, kdy naftová auta upadají v nemilost, reaguje radikálně. V nové generaci oblíbeného modelu CR-V...

Další z rubriky

Škoda Scala v plné parádě. Nástupce Rapidu přiveze nejmodernější techniku

Škoda Scala

Nová, výraznější a líbivější škodovka se na silnicích začne objevovat v květnu příštího roku. Hatchback v nabídce...

Před 130 lety nafoukl Dunlop první pneumatiku

Továrna na první pneumatiky Dunlop z roku 1908

Některé součásti automobilu bereme jako samozřejmost. Třeba pneumatiky, jimž věnujeme pozornost dvakrát ročně při...

OBRAZEM: Wartburg hvězdou tuningové výstavy

Essen Motor Show 2018

Motorshow v Essenu je tradičním svátkem úpravců aut. K vidění jsou neuvěřitelné kreace, ale také závodní speciály,...

Najdete na iDNES.cz