Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Cigarety škodí více než motory aut

  14:43aktualizováno  14:43
Co více znečišťuje vzduch a co je nebezpečnější pro naše zdraví cigareta, nebo automobilový motor? Studie italského týmu vědců mluví jednoznačně: daleko škodlivější je kouřit než dýchat zplodiny z moderních aut.

Italští vědci konstatovali, že tři cigarety vyrábějí až desetkrát více škodlivých částic než nový dieselový motor.

Italský tým vedený Giovannim Invernizzim z Národního ústavu pro boj s rakovinou provedl zajímavý a výmluvný experiment.

Srovnal karcinogenní látky z cigaret, a to jemné prachové částice, s exhalacemi z moderního dieselového motoru auta, které používá palivo s nízkým obsahem síry.

Tři doutnající cigarety vyprodukovaly desetkrát více mikroskopických částic než motor běžící na volnoběh. Tyto jemné částice jsou rizikovým faktorem pro chronické plicní nemoci, které mohou značně oslabit lidský organismus a v některých případech vést až ke smrti. Jde o nemoci, jako je astma, bronchitida, rozedma plic. Tyto částice rovněž značně zvyšují riziko vzniku rakoviny plic, dokážou totiž proniknout přímo až do plicních sklípků a zůstávají v nich.

Cigareta a naftový motor

Tým italských vědců z Národního ústavu pro boj s rakovinou srovnával karcinogenní látky z cigaret s exhalacemi z moderního dieselového motoru auta. Vědci sledovali počet mikroskopických částic, které se při hoření uvolňují do vzduchu. Ty jsou považovány za příčinu mnoha chronických plicních onemocnění i rakoviny plic.
V garáži o objemu 60 metrů krychlových nejprve běžel na volnoběh dvoulitrový turbodieselový motor Fordu Mondeo z roku 2002, a to po dobu 30 minut. Při pokusu bylo použito palivo s nízkým obsahem síry. Potom byla garáž vyvětrána a následně zde v průběhu 30 minut vědci postupně zapálili tři cigarety s filtrem a nechali je zde dohořet.
Při obou testech vědci každé dvě minuty měřili úroveň znečištění vzduchu, a to ještě dodatečných 90 minut poté, co byl motor vypnut a cigarety dohořely.
Během první hodiny po nastartování motoru a zapálení cigaret došli výzkumníci k závěru, že tři cigarety vyprodukovaly desetkrát více nebezpečných mikročástic než turbodiesel.
Jinak řečeno, jedna cigareta znečistila ovzduší prachovými částicemi stejně jako naftový motor, pokud by běžel na volnoběh více než jednu a půl hodiny.
"Byl jsem velmi překvapen. Nečekali jsme, že zjistíme tak velký rozdíl v produkci částic," uvedl Giovanni Invernizzi pro New Scientist.

Experiment byl proveden v malém alpském městě Chiavenna, které je považováno za oblast s velmi nízkým znečištěním.

Garáž jako laboratoř

V garáži o objemu 60 metrů krychlových a odvětrávané šesti malými ventilátory nejprve běžel na volnoběh dvoulitrový turbodieselový motor Fordu Mondeo z roku 2002, a to půl hodiny. Tento motor splňuje evropské normy pro zplodiny a při pokusu bylo použito palivo s nízkým obsahem síry.

Vědci nechali garáž čtyři hodiny větrat a pak zde v průběhu 30 minut zapálili tři cigarety s filtrem, jednu po druhé, a nechali je zde dohořet.

Byly to běžné italské cigarety MS, obsahující 1 miligram nikotinu a 11,2 miligramu dehtu (pro srovnání: české "modré" sparty, někdejší Sparta Light, mají v jedné cigaretě 8 mg dehtu, 0,6 mg nikotinu a 9 mg oxidu uhelnatého).

Při obou testech vědci každé dvě minuty měřili úroveň znečištění vzduchu, a to ještě dodatečných 90 minut poté, co byl motor vypnut a cigarety dohořely. Výzkumníci se zejména soustředili na mikroskopické částice, v průměru menší než 2,5 mikrometru. Během první hodiny po nastartování motoru a zapálení cigaret došli k již zmíněnému závěru, že tři cigarety vyprodukovaly desetkrát více jemných částic než turbodieselový motor běžící půlhodinu na volnoběh. Jinak řečeno, podle italského týmu jedna cigareta znečistila ovzduší prachovými částicemi více než tři mondea dohromady za půl hodiny.

"Vzhledem k tomu, že při testech jsme použili podobně velký prostor, v jakém se pohybujeme v práci i doma, získané údaje o cigaretách jsou znepokojující," napsali vědci.

Nové motory versus staré

Nová vozidla, respektive jejich motory, dnes již mají značně lepší parametry v produkci emisí než staré vozy. Italové odhadují, že nové dieselové motory vyrábějí v průměru až stokrát méně emisí než staré. Na sníženém množství prachových částic se podílí i palivo s nízkým obsahem síry.

Nicméně doktor Radim Šrám, vedoucí Laboratoře genetické ekotoxikologie Ústavu experimentální medicíny AV ČR a Zdravotního ústavu Středočeského kraje, pohlíží na experiment italského týmu a jeho výsledky s určitými pochybnostmi.

"Museli bychom znát mnoho dalších údajů včetně použitých měřicích přístrojů, abychom italský test objektivně posoudili," uvedl.
"Je však fakt, že nové dieselové motory jsou velmi kvalitní. Avšak na českých silnicích se pohybují auta v průměrném stáří takřka čtrnácti let, jejichž motory zdaleka tak dobré nejsou," řekl.


Autoři:




Nejčtenější

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Další z rubriky

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Podívejte se na riskantní chování českých řidičů
VIDEO: Plná čára se nepřejíždí, řidiči na to ale kašlou

Předjíždění je jedním z nejriskantnějších manévrů. Je třeba odhadnout rychlost protijedoucího vozidla a být si stoprocentně jistý, že máme dost prostoru na...  celý článek

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.