Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Čím budeme jezdit zítra?

  9:28aktualizováno  9:28
Automobilky nás neustále zásobují svými vizemi dopravních prostředků budoucnosti. Naznačují tak, kam budou jejich aktivity směřovat jak po stránce designu, tak z pohledu technických řešení. Nezapomeňte na zajímavou fotogalerii!

O tom, že zajímavé projekty vznikají nejen za bedlivě střeženými dveřmi vývojových center automobilek svědčí i výstava, která proběhla začátkem roku ve foyeru  fakulty architektury ČVUT v Praze.

Své myšlenky a názory na současnost i budoucnost automobilů a motocyklů zde  prezentovali studenti fakulty dopravní a fakulty strojní. Pod vedením předního českého automobilového designéra Václava Krále vznikají zajímavé projekty, které ukazují, že svět automobilů (a dopravních prostředků obecně) nemusí být tak nudný a uniformní, jak se na první pohled zdá.

I ty nejfuturističtější návrhy však mají za všech okolností racionální základ. Požadavkem, který je na každý z projektů kladen, je jeho funkčnost a realizovatelnost. Každý z projektů musí být po technické stránce podložen. - Návrhy musí být nejen krásné na pohled, musí být především reálné.
 
Jak můžete vidět v obsáhlé fotogalerii, zajímavé a neotřelé studie "přibližovadel" budoucnosti vznikají i v našich zeměpisných šířkách. Jsou v mnohém zajímavější a přínosnější, než studie tvůrců omezených tradicemi, či vývojovými plány automobilek.  

Hlavní přínos výstavy spočívá v tom, že žádný z vystavených projektů pouze neopakuje mnohokrát zpracovávaná témata, ale snaží se o vlastní pohled na věc. Dalším kladem je široký záběr tvůrců návrhů: od motocyklů, přes městská miniauta až po kamiony.

Není bez zajímavosti, že jen velmi málo vystavených návrhů počítá s využitím klasického spalovacího motoru. Tvůrci vidí budoucnost automobilové dopravy především v elektřině získávané z palivových článků.

Velkým tématem, kterým se budoucí designéři zabývají, je také dopravní prostředek pro přepravu tělesně postižených. Při tvorbě návrhů se pak studenti plně podřizují jejich přáním a potřebám. Dodejme ještě, že práce jednoho z handicapovaných (1,2,3), který na konzultace p. Krále občas zavítá, byly také součástí expozice. 

Mezi dalšími zajímavými exponáty jmenujme například návrh, který se účastnil designérské soutěže vyhlašované automobilkou Peugeot. K největším lákadlům celé expozice patřil také minibike Blata B1 Origami, jehož design je prací jednoho z bývalých studentů ČVUT.

Jak vidno budoucnost automobilismu pravděpodobně spočívá spíše v ohleduplnosti k člověku a životnímu prostředí a v praktičnosti, než síle a rychlosti.

Invence budoucím automobilovým designérům rozhodně nechybí. Nyní už záleží pouze na odvaze automobilových výrobců, jestli ji přenesou do sériové výroby.

Výstava

Autoři:




Nejčtenější

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.