Čím jezdí vláda? Většinou Audi a BMW

Německé BMW a Audi slouží nejčastěji jako auta ministrů české vlády. Vozy mnichovské automobilky sek ministrům dostávají přes výběrová řízení, jež vládní úřady musí vyhlásit před nákupem vozů. Naopak ingolstadtské kruhy se ve službě etablují od Loňského sjezdu finančníků z Mezinárodního měnového fondu. Pro jeho jednání je stát zakoupil, a když jednání skončila převedl vozy ministerstvům.

Ministři se nespokojí jen s jedním služebním vozem. "Pan ministr má nabitý program, proto má dva šoféry a dvě vozidla. Když je jedno auto v servisu, uplatní se druhé. Navíc zákon zakazuje řidičům trávit celý den za volantem, proto jsou k dispozici dva," vysvětluje Martina Ježková z ministerstva financí.

U ministrů lze stále narazit i na Tatry 700. Vedle premiéra Miloše Zemana jezdí poslední kopřivnickou limuzínou i ministr průmyslu Miroslav Grégr, ministr dopravy Jaromír Schling a šéf resortu zdravotnictví Bohumil Fišer. "Užitné vlastnosti tater jsou dobré, ale servis představuje komplikace, jelikož výroba Tatry 700 skončila," říká Petr Gerold z Úřadu vlády.

Kopřivnických osmiválců se vloni nadobro zřekl Senát. "Tatry nebyly moc funkční, měly drahý provoz a problémy byly s náhradními díly," přiznává Květa Kozáková z kanceláře Senátu. Přes potíže stále někteří ministři chtějí prezentovat domácí výrobky.

Proto se vnucuje vzpomínka na Škody Octavia, které automobilka v malé sérii prodloužila o osm centimetrů. "Úřad vlády koupil pět dlouhých octavií, každá stála 810 tisíc korun. Ani delší kabina však prostorové požadavky na zadních sedadlech neřešila," připouští Petr Gerold.

Tvrdí, že prodloužené octavie neměly šanci na úspěch, ani když je Škodovka nabídla dalším ministrům. I proto, že každou nabízela za téměř milion korun. Za takovou sumu totiž ministři kupují služební vozy u renomovaných výrobců luxusních limuzín větších rozměrů.

Třeba ministr bez portfeje Karel Březina má dvě Audi A6 2.8, z nichž každé přislo na 1 137 000 korun. Takovou cenu ale zákazníci v nabídce prodejců Audi nenajdou - ministři vozy získali se slevou. Například u Audi A6 ministra Březiny zvýhodnění překročilo 300 tisíc korun. Na auta, která vozila finančníky během zasedání měnového fondu, totiž sleva dosáhla 30 až 40 procent.

Audinami po světových byznysmenech jezdí zhruba polovina vlády. "Je to nový typ, pan ministr Gross je s ním spokojen," uvádí mluvčí ministerstva vnitra Martin Korta. Výhrady ke služebním vozům žádný z ministrů nebo jejich mluvčích neměl. "Jezdí to," odpověděl na otázku, zda je se služebním BMW 740 spokojen, ministr životního prostředí Miloš Kužvart.

Právě vozy BMW třídy 7 slouží jako ministerské automobily druhé velké vládní skupině. Bavorská firma totiž pravidelně vítězí ve výběrových řízeních, která úřady před nákupem nových aut vyhlašují. "Koupě vozů BMW byla výhodná. Kromě slevy až ve výši 40 procent mají předsedové a místopředsedové Senátu právo na výměnu auta za nový buď po uplynutí jednoho roku, nebo po ujetí 70 tisíc kilometrů," uvádí Květa Kozáková z úřadu Senátu.

Ministerský vůz - sleva pro úřad, čest pro automobilku

Jen hrstka klientů - mezi nimi ministři, šéfové obou komor parlamentu a prezident - má v automobilkách nárok na významné slevy při koupi automobilů. "Orgány státní správy jsou pro nás stejně důležitými klienty jako velcí zákazníci - například významné firmy," říká Jan Klíma, mluvčí dovozce automobilů Audi na zdejší trh.

Slevy automobilky nabízejí ve výběrových řízeních. Například firma Audi svoje výrobky nabídla ministrům v Česku se slevou 30 až 40 procent. Vůz, který běžně stojí půldruhého milionu korun, tak ministerské kanceláře pořídily za milion. Téměř dvoumilionovou slevu dostal na služební vůz prezident Václav Havel.

Ten jezdí v Mercedesu S 600 L, jehož základní cena je 4 642 000 korun. Za tento automobil prezidentská kancelář zaplatila - jak informoval mluvčí Ladislav Špaček - jen 2 620 000 korun. Kromě slev zajišťují automobilky politikům i speciální servisní program.

"Zvláště u vozů z kategorie Protection Cars, které mají menší či větší opancéřování, je důležité, aby auto bylo v perfektním stavu," uvádí Tomáš Olbrich ze zastoupení značky BMW v Česku. Při pohledu na velké slevy a na speciální servis pro ministry se nabízí otázka, zda by se automobilkám z reklamních důvodů nevyplatilo dávat vozy zdarma.

"Zadarmo bychom auta nedali," říká Jan Klíma. A nechtějí firmy od ministrů, aby - stejně jako sportovci, které automobilky často sponzorují - občas zmínili, jak dobrý je vůz, s nímž jezdí? "Určitě by se nám to líbilo, ale po ministrech to nežádáme," tvrdí Tomáš Olbrich. "Jsme v kontaktu jen s lidmi, kteří se na úřadech starají o vozový park."

Služební vozy ministrů

Ministr a jeho úřad

Služební vozy

Pořizovací cena (Kč)

Běžná cena (Kč)

Miloš Zeman, předseda vlády

Tatra 700 (2 kusy)

1 800 000

není v prodeji

Vladimír Špidla, ministr práce a sociálních věcí

Audi A8 (2 kusy)

1 902 300

-1)

Pavel Mertlík, ministr financí

Audi A6 2.8 quattro

1 046 174

1 562 500

Pavel Rychetský, místopředseda vlády

BMW 740 Audi A8 4.2

2 100 000
1 940 000

2 524 400          2 716 900

Jan Kavan, ministr zahraničních věcí

Mercedes S BMW 7

3 499 000      min. neuvedlo

-1)
-1)

Karel Březina, ministr bez portfeje

Audi A6 2.8 (2 kusy)

1 137 000

-1)

Petr Lachnit, ministr pro místní rozvoj

BMW 740 IL

2 299 800

2 738 900

Pavel Dostál, minist kultury

Volvo S 90

1 897 416

není v prodeji

Jan Fencl, ministr zemědělství

Audi A8 (2 kusy) Mazda Xedos 9

1 900 000      868 000

-1)
1 084 900

Bohumil Fišer, ministr zdravotnictví

BMW 735 IL       Tatra 700

1 998 000
minis. neuvedlo

2 358 000    není v prodeji

Miroslav Grégr, ministr průmyslu a obchodu

Tatra 700         Audi A8 L

1 356 986
2 244 600

není v prodeji    -1)

Stanislav Gross, ministr vnitra

Audi A8 (2 kusy)

2 339 600

-1)

Miloš Kužvart, ministr životního prostředí

BMW 740 IL

2 380 000

2 738 900

Jaroslav Bureš, 
ministr spravedlnosti

Lexus  

Toyota Camry

 Audi A6

2 122 000

1 047 000

1 066 000

-1)

-1)

-1)

Jaromír Schling, ministr dopravy a spojů

Tatra 700

1 300 000

není v prodeji

Vladimír Vetchý, ministr obrany

Audi A8 4.2 quattro long tiptr. (2 kusy)

2 500 000

3 219 700

Eduard Zeman, ministr školství

Audi A8

1 900 000

-1)

Poznámka: 1) běžná cena není uvedena v případech, kdy ministerstvo neupřesnilo provedení vozu
Pramen: ministerstva ČR

Čím nižší úřad, tím horší auto
Zatímco představitelé vysokých státních úřadů - vlády, parlamentu či Senátu - vyjíždějí za služebními povinnostmi v komfortních a drahých limuzínách, nižší šarže cestují i deset let starými vozy Škoda Favorit.Předseda Senátu České republiky Petr Pithart využívá stejný vůz jako někteří ministři - BMW 740.

 Jako druhý automobil má k dispozici Škodu Octavia 1.8 SLX turbo. Místopředsedové Senátu mají jako první vůz rovněž BMW, jako druhé auto využívají Škodu Felicia 1.6. Ještě o stupínek níž stojí v hierarchii horní komory parlamentu šéfové výborů Senátu a senátorských klubů, jimž náleží jen Škody Felicia.

O osudech krajů rozhodují hejtmani, kteří prozatím chtějí nakupovat octavie. "Právě probíhají výběrová řízení na vozy pro nejvyšší krajské zastupitele. Hejtmani už se mezi sebou dohodli, že až Škoda představí svůj velký model, který byl nedávno k vidění na autosalonu v Ženevě, ihned si jej třeba ještě v rámci nulté série koupí," říká Stanislav Rampas, zástupce hejtmana v Plzeňském kraji.

Ostravský primátor Čestmír Vlček využívá jako služební auto Volkswagen Passat, jehož pořizovací cena byla 800 tisíc korun. Šéf dopravní policie Zdeněk Bambas jezdí Škodou Octavia 1.8 za půl milionu korun. Mnohem méně peněz mohou za vozy vydat šéfové finančních úřadů nebo úřadů práce.

"Na celý finanční úřad, kde pracuje 41 zaměstnanců, máme jednu Škodu Favorit 135 LX rok výroby 1993. Najela tisíc kilometrů a bohužel nestačí k tomu, abychom ji mohli operativně využívat. Takže i pracovníci exekučního úřadu musí čekat, až na ně přijde řada," uvádí Miroslav Buryška, který vede finanční úřad v Žamberku. Vůz stejné kategorie má k dispozici šéf Úřadu práce v Třebíči Vladimír Dobiáš.

"Jezdím Škodou Felicia 1.3 z roku 1996 a jsem s ní průměrně spokojen." Vedoucí finančního úřadu by se nebránil alespoň malému vylepšení. "Místo favorita bychom uvítali variantu kombi," říká Miroslav Buryška." Lépe je na tom šéf další státní instituce - Krkonošského národního parku. "Používám dvě služební auta, ale nejsou k dispozici jen mně, jezdí s nimi i kolegové," uvádí Jiří Novák.

Na běžné silnice vyjíždí ředitel národního parku Škodou Octavia 2.0 za 580 tisíc korun, po lesních a polních vozovkách využije služeb Toyoty RAV 4. Její pořizovací cena přesáhla 800 tisíc korun.

Flotila vozů Audi, která vloni sloužila finančníkům při zasedání MMF. Některými dnes jezdí ministerští úředníci.

Tatra 700 se už nevyrábí