Čím se jezdí v Turíně: Olympijský Fiat Sedici

  • 19
Fiat připravil pro dvacátou zimní olympiádu zbrusu nový model. Lepší vstup na scénu si nový italský kříženec SUV a MPV, pojmenovaný Sedici, nemohl přát. Stal se totiž oficiálním olympijským autem. Co je vlastně zač? A jak se s ním jezdí?

ZOH TURÍN 2006
AKTUÁLNÍ ZPRAVODAJSTVÍ ...zde


Ještě před oficiální premiérou na autosalonu v Ženevě zaplavily olympijský Turín dvě stovky Fiatů Sedici.

Lehké počty
4x4 je 16 (italsky "sedici") - hra s čísly se marketérům Fiatu zalíbila a matematika dala jméno celému autu.

Zákazníci žádají crossovery, neboli křížence spojující kvality rozmanitých automobilových druhů. Šestnáctka slučuje prostornost a praktičnost karoserie MPV a jízdní vlastnosti stále oblíbenějších SUVček.

Zárukou úspěchu má být také karoserie navržená Giugiarem a pohon všech kol od Suzuki.

Šestnáctce dělají v turíně společnost i ostatní modely turínské automobilky. Dohromady slouží olympionikům a organizátorům 3000 fiatů.
Auto sedí 19 centimetrů nad zemí, při délce 4,11 metru obouvá pneumatiky velkorysého rozměru 205/60 R16. Do šířky narostlo na 1,76 metru a vysoké je 162 centimetrů. Od kola ke kolu to je 2,5 metru.

Jak se první kilometry s Fiatem Sedici líbily redaktorům magazínů Motorbox a Infomotori?

V interiéru je vidět vliv japonského partnera. Namísto typické italské rozevlátosti zde vládne racionalita. Tvary a materiály velké nadšení nevyvolávají, na omak jsou ale příjemné a budí dojem fortelnosti. Ovladače jsou tam, kde mají být a zachází se s nimi jak je u moderních aut zvykem.

Už je také jasné, jak bude vypadat japonská "šestnáctka", která bude označená Suzuki SX4.
Ve čtyřech je cestování pohodlné, v pěti už se posádka trochu mačká; za zmínku stojí spousta prostoru pro hlavy i těch nejvyšších. 270 litrů kufru je rozložených spíše do výšky než do hloubky, což vyplývá ze stavby karoserie. Sklápění sedaček usnadňují integrované opěrky hlavy, se dvěma cestujícími se pak sveze 670 litrů nákladu.

Řidič sedí za výškově polohovatelným volantem po SUVčkovsku poněkud výše. Výborný je výhled z vozu, díky nápaditému ztvárnění zádě a lehce posunutému poslednímu sloupku je z auta dobře vidět i směrem šikmo vzad.

Šestnáctiventilový benzinový motor šestnáctky má objem - jak jinak - šestnáct decilitrů. Agregát vybavený variabilním časováním ventilů VVT má výkon 107 koní. 145 newtonmetrů rozjede sedici na 170 kilometrů v hodině, spotřeba se udrží na 7,1 l/100 km. Svezení šestnáctkou s šestnáctkou pod kapotou předčí očekávání. Především v nízkých otáčkách je auto hezky živé a neztratí se ani v terénu.

Fiat ovšem počítá s tím, že 80% zákazníků zvolí druhý motor v nabídce a ten pije naftu. Multijet s objemem 1,9 litru, vybavený filtrem pevných částic, nabízí 120 koní a 280 Nm maximálního kroutícího momentu. SUVčko od fiatu s ním umí uhánět až stoosmdesátkou,

Sedici v terénu

čelní nájezový úhel 20,3 stupně
zadní nájezdový úhel 31,1 stupně
maximální náklon 33 stupňů
přejezdový úhel 18,1 stupně
světlá výška 19 cm

Dobrý dojem zanechal při prvním seznámení pohon všech kol. Elektronicky řízený systém nabízí tři jízdní režimy. Při jízdě za normálních podmínek po silnici dodává elektromagnetická spojka kroutící moment pouze kolům přední nápravy (2WD).

Na kluzkém povrchu se na povel řidiče zapne automatické přiřazování pohonu zadních kol (AUTO). Poslední možností pro těžký terén je trvalý pohon všech kol (LOCK), krouticí moment je pak mezi nápravy rozdělen půl na půl.

Rozumné rozměry zaručují obratnost v terénu, podobně jako sestřička panda 4x4 se dokáže i sedici poměřit s terénem, do kterého by ho na první pohled nikdo nehnal.

Nejlépe se sedici cítí na uklouzaných silnicích a na rozbitých cestách. Ani na asfaltu si nevede špatně, zatáčky vykrajuje bez zaškobrtnutí, i přes vyšší stavbu se nijak dramaticky nenaklání a přes díry se přenáší s grácií.

Italský ceník obsahuje deset barev a dva stupně výbavy - Dynamic a Emotion.
Verze Dynamic nabídne posilovač řízení, manuální klimatizaci, autoradio s CD, el. ovládaná okna a zrcátka, dělené zadní sedadlo, čtyři airbagy, ABS. Verzi Emotion navenek poznáme podle 16palcových litých kol (205/60) a zrcátek a klik dveří v barvě karoserie.

První jízdní zkušenosti říkají, že nejlepším řešením je jezdit v automatickém módu. Pokud řidič nevyrazí prohánět kamzíky, ukočíruje elektronika v lehkém terénu vše sama, na silnici pak dodá potřebnou jistotu.

Se začátkem olympijského veselí automobilka odtajnila ceny. Benzinová verze bude v Itálii startovat na ceně 18 970 euro. Nejlevnější sedici s naftovým motorem vyjde na 21 970 euro.

Prodej startuje 10. března, italští prodejci berou objednávky už od začátku roku. Fiat chce v roce 2006 vyrobit 20 tisíc Fiatů Sedici. Předpokládá, že jich na 60% prodá na domácím trhu.

Fešanda v holinkách: Panda Cross

K obyčejné Pandě 4x4 a šplhavé Pandě Climbing přibyla také nazdobená verze pojmenovaná Cross.

Dvoubarevný kabátek začíná být opět v módě. Panda na oficiálních fotografiích tak má horní partie v lahvově zeleném laku, obložení dveří a blatníků je vyvedené v barvě šampaňského.

U pandy 4x4 rozděluje kroutící moment 145 Nm centrální rozdělovací viskózní spojka. Za standardních trakčních podmínek je 98% momentu přenášeno na přední nápravu.

Panda Cross dostala nové nárazníky, světla a masku chladiče. Exponované části podvozku a boků kryjí speciální ochranné panely. Nechybí slušivá patnáctipalcová kola obutá do pneumatik 175/65.

Pod kapotou se změny nedějí, auto dostane naftový Multijet 1,3 litru se 70 koňmi výkonu (51 kW).

Fiat Panda SUV

Fiat Panda SUV

Fiat Panda SUV

Fiat Panda SUV

Fiat Sedici

Fiat Sedici

Fiat Sedici

Fiat Sedici

Fiat Sedici

Suzuki SX4 - dvojče Fiatu Sedici

Suzuki SX4 - dvojče Fiatu Sedici

Fiatu Sedici dělají v turíně společnost i ostatní modely turínské automobilky. Dohromady slouží olympionikům a organizátorům 3000 fiatů.

Fiatu Sedici dělají v turíně společnost i ostatní modely turínské automobilky. Dohromady slouží olympionikům a organizátorům 3000 fiatů.

,