Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Čím vším lze fotografovat

aktualizováno 
Zrcadlovky jsou sice vsoučasné době na vrcholu fotografické techniky, ale mnohdy je výhodnější použít jiný typ aparátu.
Zrcadlovky jsou sice vsoučasné době na vrcholu fotografické techniky, ale mnohdy je výhodnější použít jiný typ aparátu. "Za každý požadavek navíc totiž zaplatíme," uvádí ve své učebnici Fototechnika Miroslav Pinďák. "Kvalita profesionálních fotoaparátů i filmů již dávno přesáhla představy běžných fotoamatérů, a proto je úplně uspokojí levnější přístroje," vychází z výsledků dlouholetého testování vedoucí akreditované laboratoře VUZORT Antonín Vajčner. Jaké fotoaparáty si tedy může amatér koupit?

Přístroje na jedno použití

Pro děti nebo v nouzi lze sáhnout po plastovém či papírovém aparátu na jedno použití. Kvalita jeho optiky odpovídá nejlevnějším kompaktům. Po nafotografování filmu stačí zanést přístroj do minilabu a ten zařídí vyvolání filmu (i zničení přístroje). Přístroj i s filmem stojí přibližně dvojnásobek toho, co film - tedy několik stovek korun. O něco málo dražší jsou přístroje pro fotografování pod vodou.

Kompakty

Malé jednoduché přístroje do ruky za tisícovku jsou vhodné především pro nenáročné fotografování za denního světla. Nelze od nich mnoho čekat, ale fotografie z dovolené bez potíží udělají. Několik tisíc korun je třeba si připravit na kompakty s automatickým zaostřováním, dobrou optikou, samospouští a výkonnějším bleskem. I tak však obvykle nelze počítat s fotografováním na kratší vzdálenost než padesát centimetrů a v šeru dále než na pár metrů, ani se zvláštními efekty. Další tisíce korun navíc stojí modely se zoomem, které si fotografovaný objekt jakoby přitáhnou a zvětší. Luxusní, maličké, vodovzdorné, nebo dokonce podvodní kompakty mohou stát až několik desítek tisíc korun.

Zrcadlovky

Klasické mechanické přístroje ustupují elektronickým, které kromě motorového posunu filmu disponují automatickými programy pro fotografování za různých podmínek a umožňují fotografovi odpoutat se od technických problémů a soustředit se jen na vyznění snímků. Ceny takových aparátů se pohybují od desítek do stovek tisíc korun. Středoformátové zrcadlovky na filmy 6x9 cm jsou doménou profesionálů a velkoformátové dokonce jen pro velmi specializované práce, například pro tisk knih nebo plakátů. Někteří specialisté dosud používají dvouoké zrcadlovky, jako byl dříve populární flexaret, na jejichž matnici je třeba nahlížet shora, nebo dokonce přístroje s hledáčkem mimo objektiv. Takové aparáty slouží hlavně pro záběry krajiny, přírody nebo architektury. Lze s nimi dělat i panoramatické záběry.

Digitální aparáty

Přístroje, které nepotřebují film, jsou pro amatéry zatím jen výkřikem techniky. Profesionální reportéři však už běžně používají zrcadlovky s takzvanými digitálními snímači, které obrázky ihned převádějí do paměti přístrojů. Ty ovšem stojí stovky tisíc korun. Amatéři, kteří se spokojí s pohlednicovým formátem svých fotografií, musí zaplatit několik desítek tisíc a hypermarkety začaly pro úplně nenáročné zákazníky prodávat digitální aparáty za čtyři tisíce korun. Jejich snímky se však vyrovnají pouze fotografiím z nejlevnějších kompaktů.

Autor:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.