Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Číňané mají auto, které lze ovládat myšlenkami, zatím neumí zatáčet

aktualizováno 
Vědci z univerzity v čínském městě Tchien-ťin prý vyvinuli automobil, který lze ovládat myšlenkami. Řidič vybavený speciálním zařízením pro čtení mozkových signálů může tento vůz uvést do pohybu, aniž by musel použít ruce či nohy.

Zařízení zahrnuje 16 senzorů fungujících na principu elektroencefalografie (EEG), tedy záznamu elektrické aktivity mozku. „Vědci z univerzity Nankai vytvořili program, který získané signály analyzuje a převádí je v příkazy pro ovládání automobilu,“ vysvětluje agentura Reuters.

Řidič může pouhým pomyšlením automobil odemknout či zamknout, rozjet se dopředu či dozadu a zastavit. Zatím však není možné zatáčet. Automobil byl vyvinut ve spolupráci s čínskou firmou Great Wall Motor.

„Zařízení sbírá EEG signály a bezdrátově je přenáší do počítače. Počítač signály roztřídí a rozpozná, co lidé chtějí udělat. Poté signály promění v ovládací příkaz pro automobil,“ uvedl vědec Čang Čao.

SUV čínské značky Haval patřící do automobilky Greatv Wall přestavěné na...

SUV čínské značky Haval patřící do automobilky Greatv Wall přestavěné na ovládání myšlenkami a jeden z autorů Čang Čao

Vědecký tým strávil prací na tomto projektu dva roky. Docent Tuan Feng, který celý projekt řídil, upozornil, že vyvinutá technologie by se brzy mohla spojit se systémy pro automobily bez řidiče, na kterých pracuje například americká internetová společnost Google. „Stroje slouží lidem, jejichž záměry je třeba rozpoznat. Náš projekt umožňuje, aby automobily sloužily lidem lépe,“ uvedl Tuan.

Fotogalerie

Za vznikem projektu stála podle vědců myšlenka pomoci tělesně postiženým lidem, kteří nejsou fyzicky schopni řídit automobil. „Tento projekt má dva výchozí body. Prvním je nabídnout metodu řízení bez použití rukou či nohou pro postižené, kteří se nemohou volně pohybovat. Druhým je poskytnout zdravým lidem nový a rozumovější režim řízení,“ uvedl Čang.

Podle vědců zatím není v plánu dovést myšlenkami řízené auto do prodeje, projekt ale napomohl prohloubení znalostí fungování některých částí mozku. Takové auto by bylo silně závislé na soustředění řidiče. Dnes se ovšem ukazuje, že řidiči jsou soustředění stále méně, na vině jsou moderní technologie jako smartphony nebo stále komplexnější palubní systémy vozů. Tuan Feng ovšem vysvětluje, že jejich auto potřebuje soustředění a spolupráci řidiče jen ve chvílích, kdy vyžaduje určitou operaci, například zastavení.

Autoři: ,




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.