Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Číňané mají auto, které lze ovládat myšlenkami, zatím neumí zatáčet

aktualizováno 
Vědci z univerzity v čínském městě Tchien-ťin prý vyvinuli automobil, který lze ovládat myšlenkami. Řidič vybavený speciálním zařízením pro čtení mozkových signálů může tento vůz uvést do pohybu, aniž by musel použít ruce či nohy.

Zařízení zahrnuje 16 senzorů fungujících na principu elektroencefalografie (EEG), tedy záznamu elektrické aktivity mozku. „Vědci z univerzity Nankai vytvořili program, který získané signály analyzuje a převádí je v příkazy pro ovládání automobilu,“ vysvětluje agentura Reuters.

Řidič může pouhým pomyšlením automobil odemknout či zamknout, rozjet se dopředu či dozadu a zastavit. Zatím však není možné zatáčet. Automobil byl vyvinut ve spolupráci s čínskou firmou Great Wall Motor.

„Zařízení sbírá EEG signály a bezdrátově je přenáší do počítače. Počítač signály roztřídí a rozpozná, co lidé chtějí udělat. Poté signály promění v ovládací příkaz pro automobil,“ uvedl vědec Čang Čao.

SUV čínské značky Haval patřící do automobilky Greatv Wall přestavěné na...

SUV čínské značky Haval patřící do automobilky Greatv Wall přestavěné na ovládání myšlenkami a jeden z autorů Čang Čao

Vědecký tým strávil prací na tomto projektu dva roky. Docent Tuan Feng, který celý projekt řídil, upozornil, že vyvinutá technologie by se brzy mohla spojit se systémy pro automobily bez řidiče, na kterých pracuje například americká internetová společnost Google. „Stroje slouží lidem, jejichž záměry je třeba rozpoznat. Náš projekt umožňuje, aby automobily sloužily lidem lépe,“ uvedl Tuan.

Fotogalerie

Za vznikem projektu stála podle vědců myšlenka pomoci tělesně postiženým lidem, kteří nejsou fyzicky schopni řídit automobil. „Tento projekt má dva výchozí body. Prvním je nabídnout metodu řízení bez použití rukou či nohou pro postižené, kteří se nemohou volně pohybovat. Druhým je poskytnout zdravým lidem nový a rozumovější režim řízení,“ uvedl Čang.

Podle vědců zatím není v plánu dovést myšlenkami řízené auto do prodeje, projekt ale napomohl prohloubení znalostí fungování některých částí mozku. Takové auto by bylo silně závislé na soustředění řidiče. Dnes se ovšem ukazuje, že řidiči jsou soustředění stále méně, na vině jsou moderní technologie jako smartphony nebo stále komplexnější palubní systémy vozů. Tuan Feng ovšem vysvětluje, že jejich auto potřebuje soustředění a spolupráci řidiče jen ve chvílích, kdy vyžaduje určitou operaci, například zastavení.

Autoři: ,




Nejčtenější

Škoda Auto zahájila sériovou výrobu nového kompaktního SUV Karoq v závodě...
Škoda by mohla přesunout výrobu Superbu do Německa

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto chce podle odborářů přesunout výrobu následníka modelu Superb do Německa. Důvodem má být velká poptávka po vozech...  celý článek

Fiat 124 Spider
Fiat má nápadníka. S Hyundaiem by vytvořil největší automobilku světa

Koncern FCA sdružující Fiat s Chryslerem je na prodej, čínské automobilky zatím s konkrétní nabídkou nepřišly. Nově má být podle korejského tisku ve hře...  celý článek

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Distinguished Gentleman's Ride - spanilá jízda motorek Prahou
OBRAZEM: Frajeři s kníry profrčeli Prahou

V neděli si přesně v poledne přes 92 tisíc elegantně oblečených motorkářů v 95 zemích nalepilo symbolický knírek na světlomet svého klasického „oldschool“...  celý článek

Škoda Favorit
Škoda Favorit: nejlevnější ojetina na trhu i sběratelský kousek

Škodu Favorit si pořizují nenároční motoristé, kteří ocení možnost na autě sem tam něco vlastními silami opravit, nebo sběratelé. Ti ve škodovce, která letos...  celý článek

Další z rubriky

Tatrabus
Tatrabus: z rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

Škoda Auto zahájila sériovou výrobu nového kompaktního SUV Karoq v závodě...
Škoda by mohla přesunout výrobu Superbu do Německa

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto chce podle odborářů přesunout výrobu následníka modelu Superb do Německa. Důvodem má být velká poptávka po vozech...  celý článek

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.