Čína zruší povinnou účast domácích značek na výrobě cizích aut

aktualizováno 
Čína do roku 2022 zruší limity pro podíl zahraničních investorů ve firmách v automobilovém sektoru a umožní jim tak plně vlastnit výrobce aut v Číně. Peking tím ukončí omezení, které vyvolávalo napjaté vztahy s Washingtonem a dalšími obchodními partnery.

Výroba škodovek v čínském Ningbo nedaleko Šanghaje. Továrna otevřená na podzim roku 2013 patří společnému podniku (joint-venture) SAIC-Volkswagen. | foto: Škoda Auto

Joint-venture podniky zakládaly s čínskými firmami světové automobilky, aby mohly v Číně vyrábět své vozy pro tamní trh. Dovoz aut do Číny ze zahraničí je pro většinu výrobců kvůli obrovským clům nerealizovatelný. Na největší automobilový trh světa se dovážejí jen superdrahé vozy exkluzivních značek jako jsou Ferrari, Lamborghini nebo Rolls-Royce, u kterých jsou zákazníci ochotni zaplatit extrémní navýšení ceny.

V současnosti mohou zahraniční investoři provozovat v Číně v automobilovém sektoru společný podnik s místní firmou a v něm vlastnit maximálně 50 procent. To znamená, že zahraniční automobilky musí sdílet svou výrobní technologii s čínským partnerem.

ANALÝZA: Čína loví know-how. Kopírování Mercedesu skončilo, kus ho koupili

Vládní plánovací komise však nyní oznámila, že v letošním roce zruší limit zahraničního vlastnictví u výrobců elektrických aut a takzvaných plug-in hybridních vozů, které mají hybridní pohon a dobíjejí se ze zásuvky. Následovat bude výroba komerčních vozů v roce 2020 a výroba osobních vozů v roce 2022.

Čína také letos podle komise zruší limity pro podíl zahraničních firem ve výrobě lodí a letadel, uvedla agentura Reuters.

Čína je největším automobilovým trhem světa, loni se tam prodalo 28,9 milionu motorových vozidel. Země je i největším trhem s elektrickými auty na světě a výhledově chce úplně zakázat prodej aut se spalovacím motorem, aby tak zlepšila kvalitu ovzduší. Do roku 2025 by se měly elektromobily na prodeji osobních aut v Číně podílet minimálně jednou pětinou.

Podle zdroje agentury DPA je otázkou, zda se ohlášené změny skutečně pozitivně odrazí na situaci zahraničních automobilek, které jsou vázány smlouvami s čínskými partnery. Zdroj se domnívá, že půjde o velmi zdlouhavý proces. Zrušení omezení pro zahraniční výrobce aut je podle DPA nejen ústupkem zahraničním obchodním partnerům, ale i známkou toho, že Čína věří ve schopnost domácích výrobců konkurovat do pár let zahraničním automobilkám.

Signál správným směrem

Oznámení čínské vlády přivítalo německé ministerstvo hospodářství. „Jde o signál správným směrem,“ uvedlo v úterním sdělení. „Nyní bude záležet na tom, zda za slovy budou následovat činy, a pokud tomu tak bude, pak i na tom, jak budou nová pravidla nastavena,“ dodalo.

Čínský Borgward chce dobýt svět. Automobilka cílí na zákazníky Mercedesu

Během vývoje elektromobilů Čína prokázala, že dokáže domácí výrobce podpořit i jinak než kvótami, licencemi a předpisy. Zahraniční výrobci aut jsou v zemi například nuceni používat místní baterie, protože jiné nejsou povoleny.

Plánované větší otevření čínského automobilového sektoru je však jen jedním z požadavků Washingtonu ve sporu o vysoký obchodní deficit Spojených států s Čínou. Právě spor o deficit hrozí rozpoutáním obchodní války mezi oběma zeměmi.

Autoři: ,

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Elektroauta také lžou o spotřebě. Test odhalil obrovské rozdíly

Nová generace elektromobilu Nissan Leaf

Německý ADAC podrobil 11 nejrozšířenějších elektromobilů standardnímu testu spotřeby. A ukázalo se, že jestli bylo pro...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Se sluchátky na uších a mobilem v ruce ohrožují sebe i dopravu

Sluchátka

Pouliční jev dnešní doby: nesledují provoz, bezduše přecházejí ulici nebo koleje bez toho, aniž by se rozhlédli....

Kodiaq RS poprvé naživo v Česku. Je to nejdražší škodovka

Návštěvníci si prohlížejí automobil Škoda Kodiaq RS na výstavišti v Lysé nad...

V Lysé nad Labem právě začal třídenní autosalon Kola 2018. Při slavnostním zahájení festivalu byl veřejnosti poprvé v...

Další z rubriky

OBRAZEM: Nový kalendář poslal modelky v zetorech na ryby

Kalendář Zetor 2019

Kalendář s červenými traktory z Brna je tu po roce nanovo. Kalendáře Zetor mají obrovskou tradici, letos poslal slavné...

OBRAZEM: Závodní Porsche 911 cestuje na závody letadlem

Nakládání 28 automobilů Porsche 911 GT3 Cup do letadla Boeing 747-400 F

Podívejte se na unikátní transport osmadvaceti vozů Porsche, které musely přeletět oceán ze Stuttgartu do Mexico City....

Crashtest aut, která dělí 20 let, ukázal, jak se posunula bezpečnost

Crashtest aut, které dělí dvacet let - Ford Fiesta z roku 1998 proti vozu z...

Simulovaná srážka dvou Fordů Fiesta, které dělí 20 let, ukázala, jak dramatický pokrok v bezpečnosti auta za tu dobu...

Najdete na iDNES.cz