Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Čína zruší povinnou účast domácích značek na výrobě cizích aut

aktualizováno 
Čína do roku 2022 zruší limity pro podíl zahraničních investorů ve firmách v automobilovém sektoru a umožní jim tak plně vlastnit výrobce aut v Číně. Peking tím ukončí omezení, které vyvolávalo napjaté vztahy s Washingtonem a dalšími obchodními partnery.

Výroba škodovek v čínském Ningbo nedaleko Šanghaje. Továrna otevřená na podzim roku 2013 patří společnému podniku (joint-venture) SAIC-Volkswagen. | foto: Škoda Auto

Joint-venture podniky zakládaly s čínskými firmami světové automobilky, aby mohly v Číně vyrábět své vozy pro tamní trh. Dovoz aut do Číny ze zahraničí je pro většinu výrobců kvůli obrovským clům nerealizovatelný. Na největší automobilový trh světa se dovážejí jen superdrahé vozy exkluzivních značek jako jsou Ferrari, Lamborghini nebo Rolls-Royce, u kterých jsou zákazníci ochotni zaplatit extrémní navýšení ceny.

V současnosti mohou zahraniční investoři provozovat v Číně v automobilovém sektoru společný podnik s místní firmou a v něm vlastnit maximálně 50 procent. To znamená, že zahraniční automobilky musí sdílet svou výrobní technologii s čínským partnerem.

ANALÝZA: Čína loví know-how. Kopírování Mercedesu skončilo, kus ho koupili

Vládní plánovací komise však nyní oznámila, že v letošním roce zruší limit zahraničního vlastnictví u výrobců elektrických aut a takzvaných plug-in hybridních vozů, které mají hybridní pohon a dobíjejí se ze zásuvky. Následovat bude výroba komerčních vozů v roce 2020 a výroba osobních vozů v roce 2022.

Čína také letos podle komise zruší limity pro podíl zahraničních firem ve výrobě lodí a letadel, uvedla agentura Reuters.

Čína je největším automobilovým trhem světa, loni se tam prodalo 28,9 milionu motorových vozidel. Země je i největším trhem s elektrickými auty na světě a výhledově chce úplně zakázat prodej aut se spalovacím motorem, aby tak zlepšila kvalitu ovzduší. Do roku 2025 by se měly elektromobily na prodeji osobních aut v Číně podílet minimálně jednou pětinou.

Podle zdroje agentury DPA je otázkou, zda se ohlášené změny skutečně pozitivně odrazí na situaci zahraničních automobilek, které jsou vázány smlouvami s čínskými partnery. Zdroj se domnívá, že půjde o velmi zdlouhavý proces. Zrušení omezení pro zahraniční výrobce aut je podle DPA nejen ústupkem zahraničním obchodním partnerům, ale i známkou toho, že Čína věří ve schopnost domácích výrobců konkurovat do pár let zahraničním automobilkám.

Signál správným směrem

Oznámení čínské vlády přivítalo německé ministerstvo hospodářství. „Jde o signál správným směrem,“ uvedlo v úterním sdělení. „Nyní bude záležet na tom, zda za slovy budou následovat činy, a pokud tomu tak bude, pak i na tom, jak budou nová pravidla nastavena,“ dodalo.

Čínský Borgward chce dobýt svět. Automobilka cílí na zákazníky Mercedesu

Během vývoje elektromobilů Čína prokázala, že dokáže domácí výrobce podpořit i jinak než kvótami, licencemi a předpisy. Zahraniční výrobci aut jsou v zemi například nuceni používat místní baterie, protože jiné nejsou povoleny.

Plánované větší otevření čínského automobilového sektoru je však jen jedním z požadavků Washingtonu ve sporu o vysoký obchodní deficit Spojených států s Čínou. Právě spor o deficit hrozí rozpoutáním obchodní války mezi oběma zeměmi.

Autoři: ,


Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...



Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...

KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Další z rubriky

VIDEO: Stradivariho štětec udělal z Mini unikát, vydraží se na iDNES.cz

Unikátní Mini Cooper polepený podle návrhu architekta a designéra Lucy...

Luca Stradivari pomaloval Mini Cooper, pětidveřové provedení ikonického vozu mu posloužilo jako plátno. Jedinečný...

Unikátní Mini se na iDNES.cz vydražilo za 850 tisíc korun

Mini pomalované Lucou Stradivarim

Aukce o unikátní Mini Cooper upravený designérem Lucou Stradivarim na iDNES.cz skončila velmi úspěšně. Vyvolávací...

VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...

Škoda Superb 2.0 TDI 2016 ·
Škoda Superb 2.0 TDI 2016 ·

r.v. 2016, naj. 76 590 km, diesel
680 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz