Čínu čeká vymírání automobilek, předpovídají experti

aktualizováno 
Se 118 výrobci je Čína dost možná největší automobilovou velmocí současnosti, řada automobilek ale budou podle všeho brzy balancovat na hranici zániku.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Reuters

Čínský automobilový trh dosud přestavoval obrovskou příležitost jak pro cizí, tak pro domácí značky. V zemi tak podle údajů místního svazu automobilového průmyslu sice existuje 118 různých automobilek, ale 19 z nich nikdy neuvedlo na trh žádný produkt a 57 nemá v podstatě žádné prodejní výsledky. Počty prodaných vozů se také koncentrují ve statistikách těch největších: zatímco v roce 2013 patřilo top deseti automobilkám 66 % tamního trhu s novými vozy, letos již tato desítka okupuje 87,1 %.

Podle Li Shufu, šéfa koncernu Zheijang Geely (patří do něj mj. Volvo nebo Lotus), na čínském trhu v dohledné budoucnosti nepřežijí ti, kteří se nedokážou přizpůsobit měnícím se požadavkům. „Automobilky, které nezmění své uvažování, zaniknou,“ řekl. Shoduje se s ním i Zhu Huarong, šéf Changan Automobile, což je státem vlastněný výrobce, jenž má společné joint-venture s Fordem, PSA, Mazdou nebo Suzuki. „V příštích třech až pěti letech velké množství značek prostě zanikne,“ potvrzuje slova svého kolegy.

Důvodem je zvyšující se konkurence na trhu, problémem se ale stávají i měnící se zákony určující podmínky (např. změna týkající se podpory elektromobilů - čtěte ZDE), posun požadavků zákazníků a také nové technologie. „Existuje velká pravděpodobnost, že až 90 % z nově vzniklých automobilek bude prostě eliminováno,“ řekl Zhu.

Andy Zhou z šanghajské pobočky analytické společnosti Deloitte ale v celém vývoji spatřuje riziko i pro tradičnější značky. Některé z nich podle něj nedokážou postupovat dostatečně rychle, aby dokázaly vyvinout moderní technologie, nebo neumí dostatečně účinně komunikovat svoje plány. „Mnoho značek si nedokázalo získat důvěru zákazníků, že skutečně zvládnu uvést slibované technologie na trh,“ řekl. Výrobci se podle něj také budou muset začít vzájemně spolupracovat.

Čínský trh, jenž dosud působil jako bohatá hostina pro všechny zúčastněné, tak prožije zásadní změnu. Stejně jako v Evropě ve druhé polovině dvacátého století dojde k zániku, nebo spojování automobilek, popř. vytváření různých aliancí. Otázkou je, jaký vliv to bude mít na cizí značky, které v Číně působí většinou prostřednictvím různých joint-venture s domácími výrobci.

Autoři:

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Nákup auta v zahraničí: za nový vůz se DPH platí v Česku

Koupě špatné ojetiny může pořízení auta značně prodražit 1

Když si koupíte v Německu nebo v jiné unijní zemi nové auto, měli byste se připravit na to, že vás čeká daňové kolečko....

Další z rubriky

Na zimní gumy zatím přezulo osmdesát procent řidičů, méně než loni

ADAC test letních pneumatik

Na zimní pneumatiky má v současnosti přezuto kolem osmdesáti procent českých řidičů, což je o jednotky procent méně než...

Nápady ze startupu Škody: rikša, která nabíjí elektromobil

Mobilní nabíjecí stanice je zařízení připojené za elektrokolo.

Společnost DigiLab, která funguje jako startupový inkubátor nápadů Škody Auto, spustila v Praze pilotní fázi projektu...

Nejhorší silnice je na Blanensku. Nákladní auta tam ničí asfalt i domy

Výmoly: Nejhorší díra republiky 2018

V hlasování řidičů o největší výtluky na silnicích v celém Česku je nejhorší komunikace v obci Lhota Rapotina na...

Jaguar XF 2,2d 147KW AUT,DPH
Jaguar XF 2,2d 147KW AUT,DPH

r.v. 2013, naj. 109 485 km, diesel
399 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz