Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Číňané skupují evropské mozky. Teď mají kapitální úlovek

aktualizováno 
V Evropě jde do tuhého: nejsou lidi a nejen ve výrobě. V autoprůmyslu začíná být situace kritická, po každém, kdo vypadá, že by ho lepší podmínky dokázaly přimět ke změně a má co nabídnout, skočí Číňané. Nejnovější úlovek patří k opravdu kapitálním. Pro automobilku BAIC bude malovat elektromobily slavný Walter de Silva.

Walter de Silva | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Malovat po škole patnáct let kliky dveří a zrcátka a doufat, že mi svěří k návrhu výplň dveří, anebo se upsat překotně se rozvíjejícím čínským značkám, které mi v pětadvaceti dají volnou ruku a rovnou nabídnou, ať namaluju celé auto, které bude hvězdou na autosalonu? Podobně jednoduché rozhodování s jasným řešením měl osmadvacetiletý francouzský designér Alan Derosier, jehož koncept byl letos hvězdou na autosalonu v Šanghaji (podívejte se sem).

Alfa Romeo 156

Alfa Romeo 156

Jeden z nejslavnějších autodesignérů současnosti Walter de Silva je samozřejmě v úplně jiné pozici, ale pozadí je stejné: neomezené zdroje na nejfantastičtější nápady, úcta Číňanů ke světovému autoprůmyslu, od kterého se chtějí učit a něco pochytit, a obrovský elán s minimem omezení. Pro Waltera de Silvu (rozhovor s ním čtěte zde), jehož pomníkem jsou Alfa Romeo 156 a Audi A5, to musí být neuvěřitelně lákavé. Číňané totiž pravděpodobně - i přes svůj pragmatismus v obchodních záležitostech - ještě nezačali ubíjet sami sebe excelovými tabulkami a přesně nalinkovanými procesy a kreativním a schopným dávají volnou ruku.

Walter de Silva tak odložil ševcovské náčiní (na stará kolena vzpomněl na dědečkovo řemeslo, při kterém může rozvíjet svou vášeň pro dámské kotníky - více čtěte zde). Své designové lodičky prodává od osmi set eur výš a mohl by si užívat penze, ale designéři takoví nejsou. A tak se do roku 2022 upsal čínskému koncernu BAIC, prozradil v interview pro italský sportovní deník Gazzetta dello Sport (to jsou ty tlusté noviny tištěné na růžovém papíře, které jediné je průměrný Ital schopný aspoň prolistovat do konce).

Bude malovat elektromobily

„Dohodl jsem se s německou inženýrskou firmou EDAC, která pro čínskou společnost ArcFox navrhne elektromobily,“ popsal šestašedesátiletý designér.

Fotogalerie

„Nebude to jen jedno auto, bude to celá rodina vozů. Mým úkolem bude dát značce tvář,“ vysvětluje. „V té rodině elektrických aut bude několik modelů od malých městských vozidel po auta střední třídy. Tvary už mám v hlavě,“ prozrazuje a zdůrazňuje potřebu stavět auta na baterky od počátku jinak, s elektropohonem je nutné počítat už při prvotním návrhu architektury vozu.

Volkswagen se podle de Silvy, který má z německého koncernu velké zkušenosti (maloval aktuální generaci Volkswagenu Polo), aktuálně snaží upravovat na elektrický pohon konvenční modely se spalovacími motory. To platí například pro aktuální elektrické provedení Volkswagenu Golf, německý koncern ovšem nyní pracuje na speciální platformě určené čistě pro elektromobily.

Může se hodit

Portál Automodul.cz nabízí rozmanitou nabídku nových i ojetých aut a motocyklů.

De Silva také připomíná BMW s jeho elektrickou divizí „i“, která má jasnou vyhraněnou identitu. „Stále musíte mít na paměti balík baterií a důsledně pracovat s rozvorem,“ připomíná a odhaluje, jak navrhuje auto: „Když mám před sebou čistý papír, začínám od pedálu plynu nebo spojky, potom opěradlo zadního sedadla a s tím se pracuje v závislosti na tom, jestli to má být kupé, sedan nebo malé auto pro čtyři.“

ArcFox je divizí čínského koncernu BAIC (Beijing Auto), který je dlouholetým partnerem automobilky Daimler v Číně. V roce 2013 koupila německá automobilka ve svém čínském partnerovi dvanáctiprocentní podíl. Právě Daimler, výrobce Mercedes patří ke světovým technologickým leaderům mezi automobilkami.

Nově založená značka se má zaměřit na výrobu modelů s nulovými emisemi. ArcFox prozatím představil dva prototypy elektromobilů, první je městský mrňous, druhý supersport. Prozatím se ale ani nespekuluje o startu sériové produkce.

ArcFox 1

ArcFox 1

ArcFox 7

ArcFox 7

Není to první případ, kdy elitního evropského autodesignéra ulovili čínští průmyslníci. Veleslavné italské studio Pininfarina dnes patří Indům, aktuálně ovšem pracuje kromě dalších projektů na vytváření designového jazyka hongkongského start-upu Hybrid Kinetic Group, který chce také nabídnout celou plejádu aut na baterky (zde).

Chcete další slavná jména, která dnes malují auta čínských značek? Wolfgang Egger, který stál za designem Audi a Alf Romeo od loňského listopadu pracuje pro značku BYD vyrábějící mimo jiné také elektromobily, Peter Horbury, autor slavných hranatých volv minulosti a hlavně dlouholetý šéfdesignér švédské značky dnes pracuje pro Geely (která ovšem Volvo koupila i s ním), Gert Hildebrand je autor nesmrtelného prvního novodobého Mini a dnes maluje pro Qoros, Anders Warming pracoval pro BMW, dnes navrhuje čínská auta s německým jménem Borgward. A česká stopa? Dlouholetý designér Toyoty a Lexusu Jaromír Čech dnes zodpovídá za podobu interiérů značky Changan.

Čínané loví i v USA

Čínská automobilka GAC Motor rozjela dokonce proogram náboru talentů z USA v Silicon Valley, v Detroitu a Bostonu. Volná místa mají v oborech strojírenství, technologie výzkumu a vývoje, marketingu a komunikace, přijímá také pracovníky na školení v managementu. Další dceřiné společnosti skupiny GAC Group se těchto náborových aktivit také účastní a vyhledávají talenty pro obsazování pozic v oblasti výzkumu a vývoje, autodílů, vozidel, obchodních a finančních služeb.

GAC GS7

GAC Motor patří k nejrychleji rostoucím automobilkám v Číně, kromě domácího trhu je přítomna také na Středním východě, v jihovýchodní Asii, ve východní Evropě, Africe a v Jižní Americe. Letos GAC založí své první severoamerické centrum výzkumu a vývoje v Silicon Valley a vstup na severoamerický trh plánuje do roku 2019.

Letos v lednu se už potřetí prezentovala na autosalonu v Detroitu. V dubnu na autosalonu v Šanghaji uzavřela strategická partnerství s 10 významnými dodavateli v autoprůmyslu, mimo jiné s Aisin Seiki, Michelinem, Continentalem a Faurecií.




Nejčtenější

Obec zavede nový trest pro rychlé řidiče. Propadne se pod nimi silnice

Pod rychle jedoucím autem se vytvoří díra

Radnice v Branišovicích na Brněnsku chystá novou past na řidiče překračující povolenou rychlost. Do silnice nechá...

Občerstvená Škoda Fabia už jezdí v Česku, máme první fotky

Prototyp faceliftované Škody Fabie třetí generace při testech na českých...

Ve čtvrtek 18. ledna v osm ráno Škoda oficiálně oznámila, že chystá představení inovovaného modelu Fabia. Čtenář...



Fabia s novou tváří dorazí do Ženevy. Máme první skicu a podrobnosti

Skica faceliftované Škody Fabia

Škoda má připravenou inovovanou Fabii. Jeden z nejprodávanějších modelů značky se představí s novou, jinak modelovanou...

Diesel není odepsaný, elektřina ho dlouho nenahradí, předpovídá expert

Opel Astra Sports Tourer přestavuje nový diesel 1,6 Bi-Turbo s výkonem 160 koní

V roce 2018 zažije diesel renesanci, předpovídá německý expert na autoprůmysl Helmut Becker. Podle něj nemůže dnes...

Kamiq je nové SUV Škody. Do Evropy nemíří, techniku má z první octavie

Škoda Kamiq

Na čínském autohome.com.cn se objevily fotky nového SUV značky Škoda. Model pojmenovaný Kamiq je určený pro největší...

Další z rubriky

Specialisté v Poličce vyrobí hasičskou cisternu odolnou proti detonacím

Firma THT Polička, která vyrábí různé modifikace požárních automobilů, navázala...

Společnost THT Polička letos vyrobí pro hasiče dvě speciální cisterny, které budou odolné i proti detonacím. Hasiči si...

Prodej elektromobilů v Číně prudce roste, zbytek světa zaostává

Elektromobil BYD e6

Náskok Číny v prodeji elektromobilů proti zbytku světa se stále zvyšuje, loni tam prodej elektrických aut vzrostl o 53...

Na autosalonu v Detroitu začíná čínský útok na Ameriku

Čínská automobilka GAC Motor potvrdila vstup na americký trh.

Auromobilka GAC Motor, jedna z nejrychleji rostoucích v Číně, se na autosalonu NAIAS v Detroitu představila Americe....

Najdete na iDNES.cz