Prodej elektromobilů v Číně prudce roste, zbytek světa zaostává

  17:42aktualizováno  17:42
Náskok Číny v prodeji elektromobilů proti zbytku světa se stále zvyšuje, loni tam prodej elektrických aut vzrostl o 53 procent na 777 000. Na největším automobilovém trhu světa se v loňském roce prodalo téměř 29 milionů nových vozidel. Vyplývá to ze studie nezávislého německého institutu pro automobily a mobilitu CAM.

Čínský elektromobil BYD e6 | foto: BYD

Ve Spojených státech, které jsou druhým největším trhem s elektromobily, se počet registrací zvýšil pouze o 24 procent na zhruba 194 000 vozů.

„Čína odhodlaně a se stále rostoucím tempem pokračuje ve své roli globálního tahouna v oblasti elektromobility,“ uvedl šéf CAM Stefan Bratzel. Přispívají k tomu snahy o snížení znečištění ovzduší, ale také snaha Číny o větší nezávislost na dovozu ropy a podpora rozvoje této technologie v zemi.

V Německu a dalších evropských zemích se začalo mluvit o možném zákazu vozů se znečišťujícím naftovým motorem, což pomáhá k růstu prodeje elektrických vozů. V Německu loni prodej elektromobilů vzrostl o 117 procent, s 54 500 prodanými vozy ale Německo v této oblasti dál zaostává, stejně jako zbytek Evropy, uvedla agentura DPA.

Může se hodit

Vedle prodeje se zvyšuje i podíl elektromobilů, tedy vozů na baterii či na hybridní pohon, na celkovém počtu registrací. V Číně tento podíl v loňském roce vzrostl na 2,7 procenta z 1,8 procenta. V Německu se zdvojnásobil z 0,8 procenta na 1,6 procenta. Podíl elektromobilů na celkovém prodeji se zvyšoval i ve Francii a Británii.

V Evropě má v prodeji elektromobilů významné postavení Norsko. Prodej těchto vozů tam loni vzrostl o 39 procent na 62 000. Podíl na celkovém prodeji se pak zvýšil z 29,1 procenta na 39,3 procenta. Popularitu těchto vozů v Norsku zvyšují různé finanční výhody, například osvobození od některých daní a poplatků. Prodej však roste mnohem rychleji než dobíjecí infrastruktura. Norský svaz pro elektromobily nedávno varoval před nákupem tohoto vozu, pokud si ho majitel není schopen dobít doma.

CAM očekává prudký růst prodeje elektrických aut na důležitých automobilových trzích od roku 2020 s tím, že v příštích deseti až 15 letech nastane na trhu zlom. Do roku 2020 se podíl elektromobilů na globálním prodeji nových aut zvýší z nynějších 2,5 procenta na šest procent. V roce 2025 by jejich podíl už měl činit 12 až 25 procent a do roku 2030 se dostat na 25 až 40 procent. To ale podle CAM také znamená, že spalovací motory si ještě dlouho udrží převahu.

Autoři: ,

Nejčtenější

Pár základních pravidel a fint pro parkování v nákupních centrech

2016: Přeplněná parkoviště před OC Metropole Zličín, jedním z největších...

O parkování na obřích parkovištích u nákupních center se traduje spousta mýtů. Tím největším je, že pokud je od silnice...

ANALÝZA: Svět aut je pod dohledem Velkého bratra, nikdo se neschová

Ilustrační snímek

Auta byla ještě před pár lety symbolem svobody, do moderního vozu je ovšem o strach sednout. Na tapetě je teď Čína,...

Moderní diesely jsou čistší než benzinová auta, ukazuje měření v provozu

Emisní laboratoř Škody Auto

Evropská asociace výrobců automobilů zveřejnila výsledky měření dieselových motorů v reálném provozu. Vyplývá z nich,...

Žádné auto, žádné problémy. Moskvané odhalili kouzlo jejich sdílení

UCPANÁ SILNICE. Muž přechází ulici během dopravní zácpy na nábřeží řeky Moskvy...

Desetitisíce obyvatel Moskvy začaly využívat sdílení automobilů kvůli stoupajícím nákladům na parkování a úbytku...

Autofotka týdne: Elektrické monstrum atakuje americké modly

Rivian R1T

Zapamatujte si značku Rivian. Zatím není známá, ale když všechno dobře dopadne, mohla by to být druhá Tesla. Rivian...

Další z rubriky

Odpovědnost za řízení zatím nese člověk. Otázka je, jak dlouho

Autonomní kabinka Volkswagen Sedric

Divoké představy o budoucí podobě silničního provozu se pomalu začínají naplňovat. Jaké problémy s provozem autonomních...

Fešácký pick-up Mitsubishi dostal drsnou tvář

Mitsubishi L200 2019

Po čtyřech letech Mitsubishi osvěžilo svůj důležitý model pick-upu L200. Změn je hodně a jsou pořádně vidět. Výrazně se...

Ford umí najít nebezpečná místa dopředu. Sleduje brzdění

Kolony v Praze během dočasného uzavření tunelu Blanka. (11. dubna 2018)

Často nejdříve musí dojít k nehodě, aby byl konkrétní dálniční uzel, křižovatka nebo úsek silnice označen za...

Najdete na iDNES.cz