Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Lepší než metro a autobus je pojízdný tunel. Vymysleli ho v Číně

aktualizováno 
Přejede, nebo nadjede? Správně je vlastně obojí. Vynález Songa Youzhoua každopádně eliminuje problém uváznutí městského autobusu v zácpě. Doširoka rozkročený gigant kolonu překoná velmi elegantně.

Nápad prezentovaný v Pekingu na veletrhu moderních technologií se jmenuje Transit Elevated Bus (TEB) má i další výhody. Protože naráz odveze až 1 200 lidí, nahradí draze budované metro a stavba potřebné infrastruktury je také mnohem rychlejší.

Bai Zhiming, jeden z inženýrů, který se na projektu podílí, uvádí, že náklady na výstavbu jsou v porovnání s metrem pětinové a trasu pro TEB jsou schopni postavit za rok.

Když v Římě před pár dny vykopali další antickou památku, definitivně padly naděje na brzké dokončení dalších stanic metra (více čtěte zde). Zrovna velká a hodně zalidněná italská metropole má s metrem problém. Má jen dvě trasy a ještě ne úplně šikovně orientované. K kdekoliv jinde v Římě kopnete do země, objevíte památku, která zajímá archeology.

Budovat krtčí trasy pro vlaky pod městy byl doteď jediný způsob, jak zefektivnit a urychlit hromadnou dopravu. Nový čínský vynález je možná konečně dobrou alternativou.

TEB je to vlastně pojízdný tunel, který v horní části převáží cestující. Na zastávce se vysunou skluzavky, místo nichž se v reálu pravděpodobně objeví schůdky jako do letadla. Konstruktéři už mají v hlavách i výtahy a určitě dojde i na speciální vyvýšené terminály.

Rozměry jsou čínsky neskromné: délka je 60 metrů, a šířka necelých osm metrů odpovídá dvěma jízdním pruhům. Celková výška je 4,5 metru a pod tunel se vejdou 2,1 metru vysoká auta.

Označení „bus“ není úplně přesné. Stroj se totiž pohybuje po speciálních kolejích, čímž připomíná tramvaj. TEB má jezdit na elektřinu, pravděpodobně se počítá s tím, že by ji bral z třetí koleje umístěné v zemi, stejně jako pražské metro. Největším problémem bude donutit řidiče aut, aby na kolejích nepřekáželi. Na obchvatech měst by takový obr mohl svištět nerušeně, jen by mu nemohly stát v cestě mosty.

Připomíná vám to fantasmagorické výmysly z knížek o Neználkovi a amerických sci-fi ze šedesátých let? V prudce se rozvíjející Číně se nerozpakují do podobných bláznivin pustit. Testovací provoz prototypu TEB je tak už naplánovaný na letošní léto do města Čchin-chuang-tao. Song Youzhou se však chlubí že už zaznamenal zájem z Francie, Brazílie, Indie nebo Indonésie.

Autor:



Nejčtenější

Kdo zachránil školáka, zůstane tajemstvím. Mohl to být člověk i kamion

Takhle funguje nouzové brzdění v kamionech Volvo

Video z norského města Høyanger, kde malý chlapec vběhne přímo před jedoucí kamion, který „zázračně“ na poslední...

Hon na pevné částice pokračuje. Brzdy dostanou vysavače

Brzdový systém Tallano

Bojovníci proti škodlivým pevným částicím mají nového nepřítele – brzdy. Podle vědeckých prací se totiž z brzdového...



Tesla představila elektrický tahač Semi a nový sporťák Roadster

Tesla Semi

Prototyp elektrického tahače Tesla Semi a nový sportovní Roadster představil v noci na dnešek americký výrobce...

V Nošovicích startuje výroba nového auta. Ladného fastbacku Hyundai

Philips and Renault collaborate at the 2017 Frankfurt Motor Show

Právě dnes startuje výroba dalšího auta z Česka. Ladný Hyundai i30 Fastback doplňuje nabídku aut vyráběných ve...

Škoda bude v Mladé Boleslavi vyrábět auta s čistě elektrickým pohonem

(Ilustrační snímek)

V Česku se budou vyrábět elektromobily i klíčové součástky k bateriím. Škoda Auto v pátek potvrdila, že její první...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Nové doupě fracka světa aut a módy

Benzinku z padesátých let zrekonstruovali do moderní podoby ateliéru Lapo...

Lapo Elkann, italská celebrita, spoluvlastník Fiatu a prototyp zhýralce otevřel tento týden nové sídlo své značky...

Europoslanci navrhli povinné asistenční systémy v nových autech

Asistent udržování v jízdním pruhu

Evropští poslanci ve Štrasburku podpořili návrh, aby součástí nových motorových vozidel byly v budoucnu povinně...

Sudá, či lichá? Praha při smogu omezí vjezd podle registrační značky

Smog v Praze. Auta na pražské magistrále (20.1.2017)

Magistrát připravil návrh opatření, kterými chce omezit v Praze dopravu v době zhoršené kvality ovzduší. Při...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.