Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Lepší než metro a autobus je pojízdný tunel. Vymysleli ho v Číně

aktualizováno 
Přejede, nebo nadjede? Správně je vlastně obojí. Vynález Songa Youzhoua každopádně eliminuje problém uváznutí městského autobusu v zácpě. Doširoka rozkročený gigant kolonu překoná velmi elegantně.

Nápad prezentovaný v Pekingu na veletrhu moderních technologií se jmenuje Transit Elevated Bus (TEB) má i další výhody. Protože naráz odveze až 1 200 lidí, nahradí draze budované metro a stavba potřebné infrastruktury je také mnohem rychlejší.

Bai Zhiming, jeden z inženýrů, který se na projektu podílí, uvádí, že náklady na výstavbu jsou v porovnání s metrem pětinové a trasu pro TEB jsou schopni postavit za rok.

Když v Římě před pár dny vykopali další antickou památku, definitivně padly naděje na brzké dokončení dalších stanic metra (více čtěte zde). Zrovna velká a hodně zalidněná italská metropole má s metrem problém. Má jen dvě trasy a ještě ne úplně šikovně orientované. K kdekoliv jinde v Římě kopnete do země, objevíte památku, která zajímá archeology.

Budovat krtčí trasy pro vlaky pod městy byl doteď jediný způsob, jak zefektivnit a urychlit hromadnou dopravu. Nový čínský vynález je možná konečně dobrou alternativou.

TEB je to vlastně pojízdný tunel, který v horní části převáží cestující. Na zastávce se vysunou skluzavky, místo nichž se v reálu pravděpodobně objeví schůdky jako do letadla. Konstruktéři už mají v hlavách i výtahy a určitě dojde i na speciální vyvýšené terminály.

Rozměry jsou čínsky neskromné: délka je 60 metrů, a šířka necelých osm metrů odpovídá dvěma jízdním pruhům. Celková výška je 4,5 metru a pod tunel se vejdou 2,1 metru vysoká auta.

Označení „bus“ není úplně přesné. Stroj se totiž pohybuje po speciálních kolejích, čímž připomíná tramvaj. TEB má jezdit na elektřinu, pravděpodobně se počítá s tím, že by ji bral z třetí koleje umístěné v zemi, stejně jako pražské metro. Největším problémem bude donutit řidiče aut, aby na kolejích nepřekáželi. Na obchvatech měst by takový obr mohl svištět nerušeně, jen by mu nemohly stát v cestě mosty.

Připomíná vám to fantasmagorické výmysly z knížek o Neználkovi a amerických sci-fi ze šedesátých let? V prudce se rozvíjející Číně se nerozpakují do podobných bláznivin pustit. Testovací provoz prototypu TEB je tak už naplánovaný na letošní léto do města Čchin-chuang-tao. Song Youzhou se však chlubí že už zaznamenal zájem z Francie, Brazílie, Indie nebo Indonésie.

Autor:




Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.