Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Lepší než metro a autobus je pojízdný tunel. Vymysleli ho v Číně

aktualizováno 
Přejede, nebo nadjede? Správně je vlastně obojí. Vynález Songa Youzhoua každopádně eliminuje problém uváznutí městského autobusu v zácpě. Doširoka rozkročený gigant kolonu překoná velmi elegantně.

Nápad prezentovaný v Pekingu na veletrhu moderních technologií se jmenuje Transit Elevated Bus (TEB) má i další výhody. Protože naráz odveze až 1 200 lidí, nahradí draze budované metro a stavba potřebné infrastruktury je také mnohem rychlejší.

Bai Zhiming, jeden z inženýrů, který se na projektu podílí, uvádí, že náklady na výstavbu jsou v porovnání s metrem pětinové a trasu pro TEB jsou schopni postavit za rok.

Když v Římě před pár dny vykopali další antickou památku, definitivně padly naděje na brzké dokončení dalších stanic metra (více čtěte zde). Zrovna velká a hodně zalidněná italská metropole má s metrem problém. Má jen dvě trasy a ještě ne úplně šikovně orientované. K kdekoliv jinde v Římě kopnete do země, objevíte památku, která zajímá archeology.

Budovat krtčí trasy pro vlaky pod městy byl doteď jediný způsob, jak zefektivnit a urychlit hromadnou dopravu. Nový čínský vynález je možná konečně dobrou alternativou.

TEB je to vlastně pojízdný tunel, který v horní části převáží cestující. Na zastávce se vysunou skluzavky, místo nichž se v reálu pravděpodobně objeví schůdky jako do letadla. Konstruktéři už mají v hlavách i výtahy a určitě dojde i na speciální vyvýšené terminály.

Rozměry jsou čínsky neskromné: délka je 60 metrů, a šířka necelých osm metrů odpovídá dvěma jízdním pruhům. Celková výška je 4,5 metru a pod tunel se vejdou 2,1 metru vysoká auta.

Označení „bus“ není úplně přesné. Stroj se totiž pohybuje po speciálních kolejích, čímž připomíná tramvaj. TEB má jezdit na elektřinu, pravděpodobně se počítá s tím, že by ji bral z třetí koleje umístěné v zemi, stejně jako pražské metro. Největším problémem bude donutit řidiče aut, aby na kolejích nepřekáželi. Na obchvatech měst by takový obr mohl svištět nerušeně, jen by mu nemohly stát v cestě mosty.

Připomíná vám to fantasmagorické výmysly z knížek o Neználkovi a amerických sci-fi ze šedesátých let? V prudce se rozvíjející Číně se nerozpakují do podobných bláznivin pustit. Testovací provoz prototypu TEB je tak už naplánovaný na letošní léto do města Čchin-chuang-tao. Song Youzhou se však chlubí že už zaznamenal zájem z Francie, Brazílie, Indie nebo Indonésie.

Autor:




Nejčtenější

Škoda Auto zahájila sériovou výrobu nového kompaktního SUV Karoq v závodě...
Škoda by mohla přesunout výrobu Superbu do Německa

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto chce podle odborářů přesunout výrobu následníka modelu Superb do Německa. Důvodem má být velká poptávka po vozech...  celý článek

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Seat Leon
Lepší výhled z SUV je pověra, potvrdil test

Často vyzdvihovanou předností SUV má být dobrý výhled ven. Pravda, ze sedačky, která je výš než u ostatních aut, vidíte provoz jinak, někdo má dojem většího...  celý článek

Škoda Favorit
Škoda Favorit: nejlevnější ojetina na trhu i sběratelský kousek

Škodu Favorit si pořizují nenároční motoristé, kteří ocení možnost na autě sem tam něco vlastními silami opravit, nebo sběratelé. Ti ve škodovce, která letos...  celý článek

Další z rubriky

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

BMW Group představila ve Frankfurtu BMW i Vision Dynamics - slibuje nový...
Nové BMW na baterky půjde proti tesle, má ujet 600 kilometrů

Podznačka elektromobilů „i“ u mnichovské značky se už nějakou dobu nedočkala nového příspěvku. BMW na něm ale teď usilovně pracuje, příští model, který bude...  celý článek

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.