Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Lepší než metro a autobus je pojízdný tunel. Vymysleli ho v Číně

aktualizováno 
Přejede, nebo nadjede? Správně je vlastně obojí. Vynález Songa Youzhoua každopádně eliminuje problém uváznutí městského autobusu v zácpě. Doširoka rozkročený gigant kolonu překoná velmi elegantně.

Nápad prezentovaný v Pekingu na veletrhu moderních technologií se jmenuje Transit Elevated Bus (TEB) má i další výhody. Protože naráz odveze až 1 200 lidí, nahradí draze budované metro a stavba potřebné infrastruktury je také mnohem rychlejší.

Bai Zhiming, jeden z inženýrů, který se na projektu podílí, uvádí, že náklady na výstavbu jsou v porovnání s metrem pětinové a trasu pro TEB jsou schopni postavit za rok.

Když v Římě před pár dny vykopali další antickou památku, definitivně padly naděje na brzké dokončení dalších stanic metra (více čtěte zde). Zrovna velká a hodně zalidněná italská metropole má s metrem problém. Má jen dvě trasy a ještě ne úplně šikovně orientované. K kdekoliv jinde v Římě kopnete do země, objevíte památku, která zajímá archeology.

Budovat krtčí trasy pro vlaky pod městy byl doteď jediný způsob, jak zefektivnit a urychlit hromadnou dopravu. Nový čínský vynález je možná konečně dobrou alternativou.

TEB je to vlastně pojízdný tunel, který v horní části převáží cestující. Na zastávce se vysunou skluzavky, místo nichž se v reálu pravděpodobně objeví schůdky jako do letadla. Konstruktéři už mají v hlavách i výtahy a určitě dojde i na speciální vyvýšené terminály.

Rozměry jsou čínsky neskromné: délka je 60 metrů, a šířka necelých osm metrů odpovídá dvěma jízdním pruhům. Celková výška je 4,5 metru a pod tunel se vejdou 2,1 metru vysoká auta.

Označení „bus“ není úplně přesné. Stroj se totiž pohybuje po speciálních kolejích, čímž připomíná tramvaj. TEB má jezdit na elektřinu, pravděpodobně se počítá s tím, že by ji bral z třetí koleje umístěné v zemi, stejně jako pražské metro. Největším problémem bude donutit řidiče aut, aby na kolejích nepřekáželi. Na obchvatech měst by takový obr mohl svištět nerušeně, jen by mu nemohly stát v cestě mosty.

Připomíná vám to fantasmagorické výmysly z knížek o Neználkovi a amerických sci-fi ze šedesátých let? V prudce se rozvíjející Číně se nerozpakují do podobných bláznivin pustit. Testovací provoz prototypu TEB je tak už naplánovaný na letošní léto do města Čchin-chuang-tao. Song Youzhou se však chlubí že už zaznamenal zájem z Francie, Brazílie, Indie nebo Indonésie.

Autor:



Nejčtenější



Další z rubriky

VIDEO: Hasič popisuje, jak se rozstřihává auto

Hyundai Tucson upravený pro výcvik hasičů

Sloupek čelního skla pod střechou, ten prostřední kousek nad horním úchytem bezpečnostního pásu, ty se stříhají taky. A...

Ignorování blokového čištění přijde draho, za odtah dáte až čtyři tisíce

Na čištění komunikací v Praze-Vršovicích upozorňují přenosné dopravní značky....

Stále více majitelů aut v Praze zapomíná přeparkovat své vozidlo při blokovém čištění komunikace. Z informací Technické...

Čína zruší povinnou účast domácích značek na výrobě cizích aut

Výroba octavií v čínském Ningbo nedaleko Šanghaje. Zbrusu nová továrna otevřela...

Čína do roku 2022 zruší limity pro podíl zahraničních investorů ve firmách v automobilovém sektoru a umožní jim tak...

Najdete na iDNES.cz