Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Čína se učí jezdit ve velkém stylu

  8:26
Ještě před několika lety se v Číně vyráběl jen jeden druh luxusních automobilů. Po čínských silnicích jezdila asi stovka vozů značky Rudý prapor, jež byly vyhrazeny jen těm nejvyšším pohlavárům. Dnes s tím, jak se Čína začíná ekonomicky vzmáhat a zvyšuje se počet novodobých zbohatlíků, zájem o luxusní vozy prudce roste.

Současné odhady podle zpravodajství BBC News tvrdí, že čínské silnice brázdí asi sto tisíc luxusních vozů, jež pocházejí hlavně z Evropy. A zájem stále roste.

Úplně první luxusní limuzíny, které se do Číny dostaly, to byla pětice vozů s neprůstřelnými skly a interiérem ve stylu art deco, jež v 50. letech dostal Mao Ce-tung a jeho nejbližší spolupracovníci od sovětského vládce Stalina.

Auta se Maovi tak zalíbila, že se rozhodl nechat vyrábět čínskou verzi těchto ruských vozů. Výroba nebyla masová, všechno byla takřka „ruční práce“, a tak jich nakonec v 60. a 70. letech jezdilo jen pár desítek.

Prvním skutečným pionýrem na čínském trhu s luxusními vozy byl německý Mercedes Benz,

JE LIBO FERRARI? Na čínských veletrzích získávají čím dál víc obdivovatelů sportovní luxusní auta. Na poslední přehlídce v Pekingu je vidělo až 20 tisíc lidí. Italské ferrari si loni koupilo 100 Číňanů a automobilka se těší, že letošek bude mnohem lepší.

který se několik let mohl radovat z toho, že má v Číně doslova monopol.

Nedávno se na scénu začal tlačit velký rival, automobilka BMW. Ta jen v roce 2003 prodala v Číně asi 19 tisíc svých aut - to je třikrát více, než se tomuto výrobci podařilo o rok dříve. A dokonce dvakrát tolik, než se povedlo Mercedesu.

Skutečným vládcem na čínském trhu s luxusními automobily je však Audi, část koncernu Volkswagen. Audi zde prodává hlavně své modely A4 a A6. Ty jsou sice jinde ve světě zařazovány do nižší kategorie, v Číně samotné ale prostorné a dobře vybavené „audiny“ zařazují mezi luxusní vozy. Automobilce se loni podařilo zdvojnásobit prodej, a to na 63 tisíc vozů.

S tím, jak se Čína stále více otevírá světu, začínají se sem „tlačit“ i další výrobci. Každý chce ukousnout svůj díl koláče. Své kadilaky chce v Číně prosadit největší světový výrobce aut, americká firma General Motors. Její konkurent Ford, vlastnící prestižní britské značky Jaguar a Land Rover, a také švédské Volvo mají samozřejmě o dovoz svých limuzín do Číny také zájem. Ford navíc zvažuje, že by sem dodával i svou původní značku Lincoln.

Evropské limuzíny daly na frak japonským
Zajímavé je, že v Číně se na tomto segmentu trhu zatím prosazují převážně evropské a nově i americké značky. Japonci, kteří to sem mají mnohem blíž, zatím zaostávají. Z japonských výrobců tak za zmínku zatím stojí pouze Toyota, která se chystá spustit velkou reklamní kampaň na své vozy Lexus.

Na rozdíl od trhu s běžnými vozy, který se podle odborníků pomalu začíná nasycovat, zájem o luxusní vozy neuvadá a asi jen tak neuvadne. Je zde navíc dost místa i pro ty nejluxusnější z luxusních značek. Rolls Royce vloni v Číně otevřel tři své salony. Jeho rival Bentley získal během posledního autosalonu v Šanghaji osmdesát objednávek na svůj model Continental GT.

Také Ferrari a Maserati z Itálie zde vloni prodaly okolo stovky svých vozů. Letos to podle jejich plánů bude ještě o mnoho lepší.
Z Číny získala v uplynulém roce tři objednávky i zřejmě nejluxusnější v současnosti prodávaná značka Mercedes Maybach, která stojí zhruba 300 tisíc dolarů.
Čína se navíc v nejbližší době chystá snížit kvóty na dovoz automobilů a také cla, která jsou na ně uvalena. 

Autoři:
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...