Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Čína se učí jezdit ve velkém stylu

  8:26aktualizováno  8:26
Ještě před několika lety se v Číně vyráběl jen jeden druh luxusních automobilů. Po čínských silnicích jezdila asi stovka vozů značky Rudý prapor, jež byly vyhrazeny jen těm nejvyšším pohlavárům. Dnes s tím, jak se Čína začíná ekonomicky vzmáhat a zvyšuje se počet novodobých zbohatlíků, zájem o luxusní vozy prudce roste.

Současné odhady podle zpravodajství BBC News tvrdí, že čínské silnice brázdí asi sto tisíc luxusních vozů, jež pocházejí hlavně z Evropy. A zájem stále roste.

Úplně první luxusní limuzíny, které se do Číny dostaly, to byla pětice vozů s neprůstřelnými skly a interiérem ve stylu art deco, jež v 50. letech dostal Mao Ce-tung a jeho nejbližší spolupracovníci od sovětského vládce Stalina.

Auta se Maovi tak zalíbila, že se rozhodl nechat vyrábět čínskou verzi těchto ruských vozů. Výroba nebyla masová, všechno byla takřka „ruční práce“, a tak jich nakonec v 60. a 70. letech jezdilo jen pár desítek.

Prvním skutečným pionýrem na čínském trhu s luxusními vozy byl německý Mercedes Benz,

JE LIBO FERRARI? Na čínských veletrzích získávají čím dál víc obdivovatelů sportovní luxusní auta. Na poslední přehlídce v Pekingu je vidělo až 20 tisíc lidí. Italské ferrari si loni koupilo 100 Číňanů a automobilka se těší, že letošek bude mnohem lepší.

který se několik let mohl radovat z toho, že má v Číně doslova monopol.

Nedávno se na scénu začal tlačit velký rival, automobilka BMW. Ta jen v roce 2003 prodala v Číně asi 19 tisíc svých aut - to je třikrát více, než se tomuto výrobci podařilo o rok dříve. A dokonce dvakrát tolik, než se povedlo Mercedesu.

Skutečným vládcem na čínském trhu s luxusními automobily je však Audi, část koncernu Volkswagen. Audi zde prodává hlavně své modely A4 a A6. Ty jsou sice jinde ve světě zařazovány do nižší kategorie, v Číně samotné ale prostorné a dobře vybavené „audiny“ zařazují mezi luxusní vozy. Automobilce se loni podařilo zdvojnásobit prodej, a to na 63 tisíc vozů.

S tím, jak se Čína stále více otevírá světu, začínají se sem „tlačit“ i další výrobci. Každý chce ukousnout svůj díl koláče. Své kadilaky chce v Číně prosadit největší světový výrobce aut, americká firma General Motors. Její konkurent Ford, vlastnící prestižní britské značky Jaguar a Land Rover, a také švédské Volvo mají samozřejmě o dovoz svých limuzín do Číny také zájem. Ford navíc zvažuje, že by sem dodával i svou původní značku Lincoln.

Evropské limuzíny daly na frak japonským
Zajímavé je, že v Číně se na tomto segmentu trhu zatím prosazují převážně evropské a nově i americké značky. Japonci, kteří to sem mají mnohem blíž, zatím zaostávají. Z japonských výrobců tak za zmínku zatím stojí pouze Toyota, která se chystá spustit velkou reklamní kampaň na své vozy Lexus.

Na rozdíl od trhu s běžnými vozy, který se podle odborníků pomalu začíná nasycovat, zájem o luxusní vozy neuvadá a asi jen tak neuvadne. Je zde navíc dost místa i pro ty nejluxusnější z luxusních značek. Rolls Royce vloni v Číně otevřel tři své salony. Jeho rival Bentley získal během posledního autosalonu v Šanghaji osmdesát objednávek na svůj model Continental GT.

Také Ferrari a Maserati z Itálie zde vloni prodaly okolo stovky svých vozů. Letos to podle jejich plánů bude ještě o mnoho lepší.
Z Číny získala v uplynulém roce tři objednávky i zřejmě nejluxusnější v současnosti prodávaná značka Mercedes Maybach, která stojí zhruba 300 tisíc dolarů.
Čína se navíc v nejbližší době chystá snížit kvóty na dovoz automobilů a také cla, která jsou na ně uvalena. 

Autoři:


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...



Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Další z rubriky

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Najdete na iDNES.cz