Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Čína se učí jezdit ve velkém stylu

  8:26aktualizováno  8:26
Ještě před několika lety se v Číně vyráběl jen jeden druh luxusních automobilů. Po čínských silnicích jezdila asi stovka vozů značky Rudý prapor, jež byly vyhrazeny jen těm nejvyšším pohlavárům. Dnes s tím, jak se Čína začíná ekonomicky vzmáhat a zvyšuje se počet novodobých zbohatlíků, zájem o luxusní vozy prudce roste.

Současné odhady podle zpravodajství BBC News tvrdí, že čínské silnice brázdí asi sto tisíc luxusních vozů, jež pocházejí hlavně z Evropy. A zájem stále roste.

Úplně první luxusní limuzíny, které se do Číny dostaly, to byla pětice vozů s neprůstřelnými skly a interiérem ve stylu art deco, jež v 50. letech dostal Mao Ce-tung a jeho nejbližší spolupracovníci od sovětského vládce Stalina.

Auta se Maovi tak zalíbila, že se rozhodl nechat vyrábět čínskou verzi těchto ruských vozů. Výroba nebyla masová, všechno byla takřka „ruční práce“, a tak jich nakonec v 60. a 70. letech jezdilo jen pár desítek.

Prvním skutečným pionýrem na čínském trhu s luxusními vozy byl německý Mercedes Benz,

JE LIBO FERRARI? Na čínských veletrzích získávají čím dál víc obdivovatelů sportovní luxusní auta. Na poslední přehlídce v Pekingu je vidělo až 20 tisíc lidí. Italské ferrari si loni koupilo 100 Číňanů a automobilka se těší, že letošek bude mnohem lepší.

který se několik let mohl radovat z toho, že má v Číně doslova monopol.

Nedávno se na scénu začal tlačit velký rival, automobilka BMW. Ta jen v roce 2003 prodala v Číně asi 19 tisíc svých aut - to je třikrát více, než se tomuto výrobci podařilo o rok dříve. A dokonce dvakrát tolik, než se povedlo Mercedesu.

Skutečným vládcem na čínském trhu s luxusními automobily je však Audi, část koncernu Volkswagen. Audi zde prodává hlavně své modely A4 a A6. Ty jsou sice jinde ve světě zařazovány do nižší kategorie, v Číně samotné ale prostorné a dobře vybavené „audiny“ zařazují mezi luxusní vozy. Automobilce se loni podařilo zdvojnásobit prodej, a to na 63 tisíc vozů.

S tím, jak se Čína stále více otevírá světu, začínají se sem „tlačit“ i další výrobci. Každý chce ukousnout svůj díl koláče. Své kadilaky chce v Číně prosadit největší světový výrobce aut, americká firma General Motors. Její konkurent Ford, vlastnící prestižní britské značky Jaguar a Land Rover, a také švédské Volvo mají samozřejmě o dovoz svých limuzín do Číny také zájem. Ford navíc zvažuje, že by sem dodával i svou původní značku Lincoln.

Evropské limuzíny daly na frak japonským
Zajímavé je, že v Číně se na tomto segmentu trhu zatím prosazují převážně evropské a nově i americké značky. Japonci, kteří to sem mají mnohem blíž, zatím zaostávají. Z japonských výrobců tak za zmínku zatím stojí pouze Toyota, která se chystá spustit velkou reklamní kampaň na své vozy Lexus.

Na rozdíl od trhu s běžnými vozy, který se podle odborníků pomalu začíná nasycovat, zájem o luxusní vozy neuvadá a asi jen tak neuvadne. Je zde navíc dost místa i pro ty nejluxusnější z luxusních značek. Rolls Royce vloni v Číně otevřel tři své salony. Jeho rival Bentley získal během posledního autosalonu v Šanghaji osmdesát objednávek na svůj model Continental GT.

Také Ferrari a Maserati z Itálie zde vloni prodaly okolo stovky svých vozů. Letos to podle jejich plánů bude ještě o mnoho lepší.
Z Číny získala v uplynulém roce tři objednávky i zřejmě nejluxusnější v současnosti prodávaná značka Mercedes Maybach, která stojí zhruba 300 tisíc dolarů.
Čína se navíc v nejbližší době chystá snížit kvóty na dovoz automobilů a také cla, která jsou na ně uvalena. 

Autoři:




Nejčtenější

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.