Čína se učí jezdit ve velkém stylu

Ještě před několika lety se v Číně vyráběl jen jeden druh luxusních automobilů. Po čínských silnicích jezdila asi stovka vozů značky Rudý prapor, jež byly vyhrazeny jen těm nejvyšším pohlavárům. Dnes s tím, jak se Čína začíná ekonomicky vzmáhat a zvyšuje se počet novodobých zbohatlíků, zájem o luxusní vozy prudce roste.

Současné odhady podle zpravodajství BBC News tvrdí, že čínské silnice brázdí asi sto tisíc luxusních vozů, jež pocházejí hlavně z Evropy. A zájem stále roste.

Úplně první luxusní limuzíny, které se do Číny dostaly, to byla pětice vozů s neprůstřelnými skly a interiérem ve stylu art deco, jež v 50. letech dostal Mao Ce-tung a jeho nejbližší spolupracovníci od sovětského vládce Stalina.

Auta se Maovi tak zalíbila, že se rozhodl nechat vyrábět čínskou verzi těchto ruských vozů. Výroba nebyla masová, všechno byla takřka „ruční práce“, a tak jich nakonec v 60. a 70. letech jezdilo jen pár desítek.

Prvním skutečným pionýrem na čínském trhu s luxusními vozy byl německý Mercedes Benz,

JE LIBO FERRARI? Na čínských veletrzích získávají čím dál víc obdivovatelů sportovní luxusní auta. Na poslední přehlídce v Pekingu je vidělo až 20 tisíc lidí. Italské ferrari si loni koupilo 100 Číňanů a automobilka se těší, že letošek bude mnohem lepší.

který se několik let mohl radovat z toho, že má v Číně doslova monopol.

Nedávno se na scénu začal tlačit velký rival, automobilka BMW. Ta jen v roce 2003 prodala v Číně asi 19 tisíc svých aut - to je třikrát více, než se tomuto výrobci podařilo o rok dříve. A dokonce dvakrát tolik, než se povedlo Mercedesu.

Skutečným vládcem na čínském trhu s luxusními automobily je však Audi, část koncernu Volkswagen. Audi zde prodává hlavně své modely A4 a A6. Ty jsou sice jinde ve světě zařazovány do nižší kategorie, v Číně samotné ale prostorné a dobře vybavené „audiny“ zařazují mezi luxusní vozy. Automobilce se loni podařilo zdvojnásobit prodej, a to na 63 tisíc vozů.

S tím, jak se Čína stále více otevírá světu, začínají se sem „tlačit“ i další výrobci. Každý chce ukousnout svůj díl koláče. Své kadilaky chce v Číně prosadit největší světový výrobce aut, americká firma General Motors. Její konkurent Ford, vlastnící prestižní britské značky Jaguar a Land Rover, a také švédské Volvo mají samozřejmě o dovoz svých limuzín do Číny také zájem. Ford navíc zvažuje, že by sem dodával i svou původní značku Lincoln.

Evropské limuzíny daly na frak japonským
Zajímavé je, že v Číně se na tomto segmentu trhu zatím prosazují převážně evropské a nově i americké značky. Japonci, kteří to sem mají mnohem blíž, zatím zaostávají. Z japonských výrobců tak za zmínku zatím stojí pouze Toyota, která se chystá spustit velkou reklamní kampaň na své vozy Lexus.

Na rozdíl od trhu s běžnými vozy, který se podle odborníků pomalu začíná nasycovat, zájem o luxusní vozy neuvadá a asi jen tak neuvadne. Je zde navíc dost místa i pro ty nejluxusnější z luxusních značek. Rolls Royce vloni v Číně otevřel tři své salony. Jeho rival Bentley získal během posledního autosalonu v Šanghaji osmdesát objednávek na svůj model Continental GT.

Také Ferrari a Maserati z Itálie zde vloni prodaly okolo stovky svých vozů. Letos to podle jejich plánů bude ještě o mnoho lepší.
Z Číny získala v uplynulém roce tři objednávky i zřejmě nejluxusnější v současnosti prodávaná značka Mercedes Maybach, která stojí zhruba 300 tisíc dolarů.
Čína se navíc v nejbližší době chystá snížit kvóty na dovoz automobilů a také cla, která jsou na ně uvalena.