Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Číňan umí jezdit střechou dolů v obyčejném autě

aktualizováno 
Téměř třináctimetrovou smyčku projel čínský jezdec Li Yatao bez zaváhání. Řídil Lotus L5 Sportback, což je sice auto slavného jména, ale ve skutečnosti je to obyčejný hatchback čínské značky Youngman.

Youngman Lotus L5 Sportback | foto: China Youngman Automobile Group Co., Ltd.

Tohle chce zkusit každý malý kluk, který přesně takovou smyčku s angličáky má doma. To, co je u modelů autíček většinou snadná jízda, si s normálním velkým autem dokážeme jen stěží představit. Čínský jezdec, mimochodem prý amatérský, Li Yatao se ale rozhodl dětský sen si splnit, a tak si nechal lehce upravit rodinný hatchback či spíš liftback Lotus L5 Sportback a smyčkou bravurně projel.

Youngman Lotus L5 Sportback

Samotná smyčka byla vysoká necelých 13 metrů, což je zhruba jako čtyřpatrový dům. Ocelová konstrukce vážila přes třicet tun a na videu působí opravdu monstrózně. Samotná dráha měla šířku 3,7 metru a jezdce po ní vedly přerušované čáry uprostřed. Samotnou smyčkou projel Li Yatao za necelé čtyři sekundy, rozjezd na potřebnou rychlost trval čtvrt minuty.

K žádným problémům nedošlo a čínský hatchback s technikou od Lotusu zvládl smyčku bravurně. Celá jízda byla velkou show, kterou přenášela čínská televize CCTV. A zlatý hřeb na konec, Li Yatao a Youngman Lotus mají zápis v Guinessově knize rekordů.

Youngman Lotus L5 Sportback

Rekordní auto není žádný závoďák, jak by napovídalo slavné jméno Lotus v jeho názvu, ale obyčejný větší liftback se splývající zádí určený pro čínský trh. Auto vyrábí čínská značka Youngman ve spolupráci s malajským Protonem, který nyní vlastní britský Lotus. Trochu globální guláš, ale výrobce se britskou tradiční značkou chlubí. A v inzerátech dává výrazně najevo, že auto stavěli inženýři od Lotusu a technika je velmi vyspělá.

Fotogalerie

A aby to nebylo tak jednoduché, tak malajský Proton vyrábí licenční modely Mitsubishi a čínský Youngman zase prahl po zkrachovalém Saabu, ovšem koncern GM, bývalý vlastník Saabu, toto převzetí nepovolil. Pro Youngman ale nejsou osobní auta nejdůležitějším výrobním programem. Automobilka v Číně vyrábí v licenci nákladní auta německé značky Man, případně prodává originální vozy z Německa. A to samé u autobusů platí o německé značce Neoplan.

Samotný design modelu L5 je docela povedený, rozhodně lepší než u menšího modelu L3. S ohledem na typ karoserie je auto poměrně dlouhé. Měří 4,64 metru, tedy je delší než Škoda Octavia s podobným typem karoserie liftback a i rozvor 2,67 metru je velkorysejší. Výrobce do auta montuje jediný motor s objemem 1,6 litru a výkonem 90 kW. Zájemci vybírají mezi manuální a automatickou převodovkou a několika stupni výbavy.

Youngman Lotus L5 má solidní podvozek s komplikovanou víceprvkovou zadní nápravou, na které se podílel právě Lotus. Pro rekordní jízdu v loopingu ale bylo auto upraveno. Podvozek dostal jiné tlumiče a do kabiny byla namontovaná ochranná klec. Pravděpodobně se zvýšení výkonu dočkal i motor.

Autor:






Nejčtenější

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Další z rubriky

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Elektrická tříkolka Nobe
Autofotka týdne: Nádherná elektrotříkolka z Estonska

Zatím je to jen počítačová vizualizace, pokud ale tvůrci seženou peníze na vývoj a start výroby, bude to parádní retro odkazující na italskou designérskou...  celý článek

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.