Youngman Lotus L5 Sportback

Youngman Lotus L5 Sportback | foto: China Youngman Automobile Group Co., Ltd.

Číňan umí jezdit střechou dolů v obyčejném autě

  • 32
Téměř třináctimetrovou smyčku projel čínský jezdec Li Yatao bez zaváhání. Řídil Lotus L5 Sportback, což je sice auto slavného jména, ale ve skutečnosti je to obyčejný hatchback čínské značky Youngman.

Tohle chce zkusit každý malý kluk, který přesně takovou smyčku s angličáky má doma. To, co je u modelů autíček většinou snadná jízda, si s normálním velkým autem dokážeme jen stěží představit. Čínský jezdec, mimochodem prý amatérský, Li Yatao se ale rozhodl dětský sen si splnit, a tak si nechal lehce upravit rodinný hatchback či spíš liftback Lotus L5 Sportback a smyčkou bravurně projel.

Youngman Lotus L5 Sportback

Samotná smyčka byla vysoká necelých 13 metrů, což je zhruba jako čtyřpatrový dům. Ocelová konstrukce vážila přes třicet tun a na videu působí opravdu monstrózně. Samotná dráha měla šířku 3,7 metru a jezdce po ní vedly přerušované čáry uprostřed. Samotnou smyčkou projel Li Yatao za necelé čtyři sekundy, rozjezd na potřebnou rychlost trval čtvrt minuty.

K žádným problémům nedošlo a čínský hatchback s technikou od Lotusu zvládl smyčku bravurně. Celá jízda byla velkou show, kterou přenášela čínská televize CCTV. A zlatý hřeb na konec, Li Yatao a Youngman Lotus mají zápis v Guinessově knize rekordů.

Youngman Lotus L5 Sportback

Rekordní auto není žádný závoďák, jak by napovídalo slavné jméno Lotus v jeho názvu, ale obyčejný větší liftback se splývající zádí určený pro čínský trh. Auto vyrábí čínská značka Youngman ve spolupráci s malajským Protonem, který nyní vlastní britský Lotus. Trochu globální guláš, ale výrobce se britskou tradiční značkou chlubí. A v inzerátech dává výrazně najevo, že auto stavěli inženýři od Lotusu a technika je velmi vyspělá.

A aby to nebylo tak jednoduché, tak malajský Proton vyrábí licenční modely Mitsubishi a čínský Youngman zase prahl po zkrachovalém Saabu, ovšem koncern GM, bývalý vlastník Saabu, toto převzetí nepovolil. Pro Youngman ale nejsou osobní auta nejdůležitějším výrobním programem. Automobilka v Číně vyrábí v licenci nákladní auta německé značky Man, případně prodává originální vozy z Německa. A to samé u autobusů platí o německé značce Neoplan.

Samotný design modelu L5 je docela povedený, rozhodně lepší než u menšího modelu L3. S ohledem na typ karoserie je auto poměrně dlouhé. Měří 4,64 metru, tedy je delší než Škoda Octavia s podobným typem karoserie liftback a i rozvor 2,67 metru je velkorysejší. Výrobce do auta montuje jediný motor s objemem 1,6 litru a výkonem 90 kW. Zájemci vybírají mezi manuální a automatickou převodovkou a několika stupni výbavy.

Youngman Lotus L5 má solidní podvozek s komplikovanou víceprvkovou zadní nápravou, na které se podílel právě Lotus. Pro rekordní jízdu v loopingu ale bylo auto upraveno. Podvozek dostal jiné tlumiče a do kabiny byla namontovaná ochranná klec. Pravděpodobně se zvýšení výkonu dočkal i motor.