Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Číňané chtějí koupit podíl v General Motors

  9:52aktualizováno  9:52
Největší čínská automobilka SAIC zjišťuje, jak získat majetkový podíl v největším americkém výrobci automobilů General Motors, který ovládá například značky Opel, Chevrolet, GMC či Buick.

GMC Granite Concept | foto: GMC

Cesta k bývalé chloubě amerického autoprůmyslu je zdánlivě jednoduchá – Číňané chtějí kontrolní balík akcií koupit na burze.
Americká automobilka vyhlásila loni v červnu bankrot a kontrolu nad ní převzala Obamova vláda. Ta ji nyní hodlá opět uvést na akciové trhy jako již ozdravenou společnost a dle informací agentury Reuters by mohlo být k dispozici 61 procent akcií General Motors.

Už nyní je jasné, že půjde o politicky citlivou transakci. Aby totiž vláda zachránila aspoň část pracovních míst, jež GM nabízela, musela do firmy po převzetí "nalít" zhruba 50 miliard amerických dolarů. Od té doby kritici této záchranné akce první slovo názvu firmy změnili z General na Government (státní). "Byla by to z pohledu politiky horká brambora, kdyby po velmi nepopulární padesátimiliardové injekci firmu ovládl investor z Číny," uvedl pro agenturu Bloomberg Aaron Bergman, automobilový analytik ze společnosti IHS Automotive.

Číňané ovšem mají jasno. Pokud to bude alespoň trochu výhodné a možné, do nákupu cenných papírů půjdou. "Neznáme ještě podrobnosti k uvedení GM na burzu, ale až je znát budeme, učiníme rozhodnutí," uvedl k možnému nákupu šéf SAIC Chu Mao-jüan. Narážel tak na zákulisní informace o tom, že nejspíš budou existovat tlaky na to, aby ministerstvo financí, jež akcie GM vlastní, nedovolilo Číňanům automobilku ovládnout.

Resort ovšem na svých internetových stránkách uvedl, že nákup akcií nebude omezovat a získat je budou moci i zahraniční investoři.

Čínský SAIC by přitom jako spoluvlastník kdysi největší automobilky světa nebyl žádným zelenáčem v oboru. Obě firmy totiž již 13 let spolupracují při výrobě vozů pro Čínu, na jejímž trhu jsou jejich auta jasnými lídry. Ve společném podniku Shanghai GM drží SAIC 51 procent a General Motors 49 procent.

Čína je největším automobilovým trhem světa. Úroveň tamních aut však ani zdaleka nedosahuje standardů vyspělých zemí, což je hlavní důvod, proč se čínské automobilky rozhlížejí po možných akvizicích problémových západních konkurentů. Naposledy tak skončilo v rukou továrny Geely švédské Volvo.

Autor:




Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Volvo od roku 2019 nabídne pouze elektrická či hybridní auta
Evropa je pozadu ve výrobě baterií pro elektroauta

Evropská komise má zájem o vytvoření konsorcia typu Airbusu, které by spojilo přední evropské společnosti s cílem vyvíjet technologie pro baterie. V této...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.