Škoda Octavia MingRui

Škoda Octavia MingRui | foto: Shanghai Volkswagen

Číňané kupují více MingRui neboli Škodu Octavia

  • 24
Mladoboleslavské automobilce v Číně roste prodej. Plánuje se i nasazení modelu Yeti na tamním trhu. MingRui. HaoRui. JingRui. Že vám tyto čínské názvy nic neříkají? Najdete je ve znacích napsané na autech za známými jmény: Octavia, Superb a Fabia.

A mladoboleslavské značce se v nejlidnatější zemi světa daří. Za první tři měsíce letošního roku zde prodala 42 707 automobilů, což je oproti stejnému období roku 2009 o 112 procent více. "Očekáváme, že růst bude dál pokračovat. Tento rok bychom chtěli prodat až 200 tisíc vozů, zatímco loni to bylo 123 tisíc," říká Čchang Chaj-liang, ředitel prodeje a marketingu skupiny Volkswagen Group China, do které Škoda patří.

Prodej celé skupiny Volkswagen v Číně za první čtvrtletí narostl meziročně o téměř 61 procent. Kromě běžných značek jako VW či Audi si bohatí Číňané koupili i 185 bentleyů a 44 kusů supersportovního lamborghini.

Samotní čínští řidiči řadí například octavii mezi vyšší průměr mezi nabízenými vozy. Její cena začíná na 123 tisících jüanů (kolem 330 tisíc korun) a končí na 185 tisících jüanů.

Škodovky v Číně frčí

Škodovky se v Číně vyrábějí od poloviny roku 2007 a zatím jich po místních silnicích jezdí kolem čtvrt milionu. Na celkovém prodeji skupiny Volkswagen v Číně mají podíl kolem šestnácti procent, ale podle informací čelných představitelů firmy by se postupně měl vyšplhat až na třicet procent.

Letos se například škodovky budou nabízet už ve 300 prodejnách po celé Číně a plánuje se, že kromě modelů Octavia, Fabia a Superb se rozjede prodej i modelu Yeti.

"Čínský automobilový trh zaznamenává, i v souvislosti s nadále rychle rostoucí ekonomikou, impozantní růst. Souvisí to i s určitým snížením daní při prodeji aut," řekl včera v anglicky psaném listu China Daily Winfried Vahland, který vede skupinu Volkswagen v této zemi. O Vahlandovi se spekuluje jako o budoucím šéfovi mladoboleslavské automobilky.

"Podle aktuálních odhadů se Čína v roce 2010 stane největším světovým automobilovým trhem s počtem přesahujícím 10 milionů prodaných automobilů. Stejný význam, tedy trh číslo 1, bude mít i pro značku Škoda," říká Evžen Krauskopf, tiskový mluvčí mladoboleslavské automobilky. "Dosavadní křivka nárůstu prodejů, společně s příchodem nových modelů, naznačuje, že v letošním roce by mělo dojít k dalšímu významnému meziročnímu nárůstu o alespoň 50 %," doplňuje.

Omlazena Škoda MingRui

Na chystaném čínském autosalonu se představí omlazený model Octavia MingRui. Stejně jako ve světě, tak i v Číně je Octavia nejprodávanějším modelem značky Škoda. Na místních prodejích Škody se podílí asi 70 %, ve své třídě má tržní podíl více než 2%. Octavií MingRui se loni prodalo přes 85 000, od začátku prodeje v roce 2007 je to celkem 200 tisíc octavií.

"Vozy Škoda vyráběné v Číně jsou přizpůsobeny požadavkům místních zákazníků," uvádí Krauskopf. Na rozdíl od evropských octavií se o pohon všech modelů starají výlučně benzinové motory 1,4 TSI/96 kW (5M/7DSG), 1,6 MPI/77 kW (5M/6A), 1,8 TSI/118 kW (7DSG) a 2,0 MPI/88 kW (5M/6A).

"Vnější design oživuje velkorysejší použití chromu, základní výbava všech modelů obsahuje např. klimatizaci a kola z lehké slitiny," dodává Krauskopf.

Silný Volkswagen v zádech

Velkou výhodou Škody je, že Volkswagen byl první velkou světovou automobilkou, která se rozhodla postavit v Číně svoji vlastní továrnu. První kontakty navázal s Pekingem už v roce 1978, tedy na samotném počátku ekonomických reforem. Společný podnik byl založen o šest let později.

Výrobní haly pak začaly vyrůstat u Šanghaje. Tam se také vyrábělo auto, které dostalo jméno Santana, což bylo určitou dobu dokonce synonymum pro moderní vůz v této zemi. Kvůli prodeji Škodovky do rukou německého koncernu navštívil v roce 1991 první závod Volkswagenu v Číně i tehdejší československý premiér Marián Čalfa.

V rozvoji automobilového trhu má Čína zpoždění. První auto povolily čínské komunistické úřady prodat soukromníkovi až v roce 1976 a autotrh se zde začal prudce rozvíjet teprve od počátku 90. let minulého století.

Škodě odbyt v Číně pomáhá především zlepšovat její prodejní statistiky, ale z výroby aut v "říši středu" má firma přímý zisk i v Česku. V době krize se tak mohla chlubit růstem, i když například výroba v Česku stála.

Ze škodovek vyrobených v Číně jde firmě licenční poplatek. Ten platí čínský Volkswagen za každé auto i za každý typ modelu, který se v Šanghaji vyrábí. Podle výroční zprávy automobilka loni za licenční poplatky z Číny utržila 651 milionů korun.


Škoda Octavia, která sjíždí z výrobních linek čínské Shanghai Volkswagen, se od té vyráběné v Česku liší jen v detailech. Základní verze stojí stejně jako v Česku.

,