Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Číňané předběhli celý svět, začali prodávat první dobíjecí hybrid

  10:00aktualizováno  10:00
Hybridní auta se již nějakou dobu prodávají a klasické elektromobily také na trhu najdeme. Ale plug-in hybrid, tedy vůz, který lze dobíjet ze zásuvky a motor na jeho palubě slouží především pro dobíjení baterií, dosud v prodeji nebyl. Celosvětový primát však získala čínská automobilka BYD.

BYD F3DM | foto: BYD Auto

Čínská automobilka BYD Auto uvedla 15. prosince 2008 na trh první velkosériově vyráběný plug-in hybrid na světě. S modelem F3DM tak Číňané předběhli všechny světové automobilky včetně gigantů, jako je GM nebo Toyota. Ti své plug-in hybridní vozy chystají na konec roku 2009 nebo na začátek roku dalšího.

Model F3DM se prozatím začal prodávat pouze v Číně, ještě během roku 2009 by se však měl objevit na dánském trhu. Na něm si chce automobilka BYD (zkratka Build Your Dreams) vyzkoušet, jak převratný vůz přijme evropský trh. V případě úspěchu se pak vozu BYD F3DM dočkáme i v ostatních zemích Evropy a v roce 2011 výrobce plánuje začít prodávat svůj hybrid i v Americe. Současná ekonomická krize ale možná posune i evropský debut k roku 2011. V USA se naopak bude výrobce snažit uvést automobil, jakmile se mu podaří projít tamním schvalovacím procesem, jenže ani tady nehýří BYD optimismem.

Automobilka BYD by totiž chtěla svou novinkou pokořit a do země doslova zadupat připravovaný Chevrolet Volt, který má stejnou koncepci pohonu a začne se prodávat právě na konci roku 2009 nebo počátkem roku 2010.

A čím že to Číňané chtějí zaujmout? Kromě vyspělé technologie to bude především cena. Na čínském trhu se totiž BYD F3DM začal prodávat za 149 800 jüanů, tedy asi 415 000 korun. To je více než dvojnásobek ceny modelu F3, ze kterého plug-in hybrid vychází.

Číňané by tak mohli být první, kdo přinese technologii plug-in hybridů a elektromobilů na trh za přijatelnou cenu. Chevrolet Volt totiž bude oproti BYD F3DM stát více než dvojnásobek, a tak má čínský výrobce prostor jak pro slušnou marži, tak pro kalkulaci se zdaněním a clem.

V praxi model F3DM funguje velmi podobně jako zmíněný Chevrolet. Pod kapotou se schovává malý spalovací motor – v tomto případě litrový zážehový tříválec s výkonem 50 kW. Ten slouží prakticky jen k dobíjení baterií, ve výjimečných případech však může automobilu pomoci. O hlavní pohon se ale stará elektromotor s výkonem 75 kW. Ten automobilu uděluje vcelku slušnou dynamiku – BYD na stovku zrychlí za 11 sekund a maximální rychlost činní 160 km/h.

Dojezd vozidla je přitom velmi slušný – na baterie celých 100 kilometrů, což je o dost více, než má ujet chevrolet. Motor je poté schopen jako generátor dodávat energii ještě po dalších 380 kilometrů. Řidič má možnost mezi režimy přepínat.

Baterie o celkové kapacitě 40 Ah lze z domácí elektrické přípojky dobít asi za 8 hodin, z rychlonabíjecí stanice lze pak polovinu energie doplnit asi za 10 minut. Zvláštností baterií je jejich použitá technologie – nejde totiž o klasické Ni-Mh, ale takzvané LFP baterie – jde o relativně novou variaci na Li-Ion baterie, kde je jako materiál katody použit LiFePO4. Tyto baterie jsou bezpečnější a za extrémních podmínek nevybuchují a pomaleji ztrácí svou kapacitu při používání. V modelu F3DM má sada akumulátorů životnost 2 000 nabíjecích cyklů, což znamená, že auto může teoreticky ujet až 200 000 kilometrů.

Jistě si říkáte, kde že to Číňané takovou technologii získali. Neukradli ji, jako je tomu v případě designu vozů BYD (s oblibou automobilka kopíruje Toyotu a ani model F3 není výjimkou), ale pochází z jejich vlastních vývojových laboratoří. Mateřský koncern BYD Group totiž patří k největším světovým výrobcům baterií do mobilních telefonů. Na celosvětovém trhu s NiCd bateriemi má BYD podíl 65 % a na trhu s Li-ion bateriemi pak 30 %.

Právě díky technické vyspělosti mateřského koncernu v oblasti baterií může automobilka nabídnout takto revoluční vůz tak brzy. A podle všeho neskončí jen u něj. Do výroby se totiž již chystají plně elektrické vozy BYD F3E a F6E. První bude, jak název napovídá, plně elektrickou variantou F3DM, druhý pak bude vycházet z momentální vlajkové lodi automobilky BYD, sedanu F6.

Dočkat bychom se jich měli v průběhu roku 2009. Například F3E by měl mít dojezd přes 300 kilometrů na jedno nabití, z 0 na 100 km/h bude zrychlovat za 13,5 sekundy a maximální rychlost se vyšplhá přes 150 km/h. Na čínských stránkách automobilky jsme pak ještě objevili fotografie plně elektrického konceptu minivanu E6 a informace o dalších Dual Mode variantách – modelech F6DM a F3RDM.

Automobilka BYD tak má před sebou jistě zajímavou budoucnost. Dokonce prý tak zajímavou, že část jejích akcií koupil známý americký miliardář Warren Buffett. Inu, Korejcům trvalo 20 let, než se dokázali prosadit, zdá se, že Číňané to zvládnou podstatně rychleji.

NEPŘEHLÉDNĚTE

Warren Buffet koupil podíl v čínské automobilce - ČTĚTE ZDE





Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Další z rubriky

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

Wey
Autofotka týdne: Číňané jsou největší překvapení autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky udělaly na letošním frankfurtském autosalonu dobrý dojem. Zda je to pro zavedené automobilky špatná zpráva se teprve ukáže. Do Evropy se...  celý článek

Honda Urban EV Concept
OBRAZEM: Elektrický sen doktora Blažeje, to je nádherná hondička

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Doktor Arnošt Blažej jezdil civikem první generace do nemocnice na kraji města a snilo o něm celé Československo (o autě pánové, o fešákovi Arnoštovi dámy)....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.