Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Čínská auta v Česku: konkurence se jich zatím bát nemusí

Exkluzivně aktualizováno 
Dlouho očekávaná invaze "levných a nekvalitních aut" z Číny je tady. Jenže vozy z továrny Lifan, prodávané v Evropě pod logem italské firmy Martin Motors (MM), rozhodně levné nejsou. Kvalita, až na vynikající motor 1.6, pak připomene deset let staré "lidovky" z Koreje.

Martin Motors 520 je jedním z prvních oficiálně prodávaných osobní vozů čínské výroby v Česku. Redakce MF DNES a iDNES.cz měly jedinečnou možnost strávit s ním jeden den.

Bezpečné? Podle výrobce ano

Prodejce se chlubí globální homologací, jejíž součástí jsou i nárazové testy a zvýšená ochrana chodců při nehodě. Pro Evropu byla podle slov dovozce auta ještě zesílena. Lifany ale prozatím neprošly nezávislými testy podle metodiky EuroNCAP, abychom mohli čínský vůz srovnat s jinými auty.

Martin Motors 520

Použité materiály nepůsobí špatně, plechy jsou poctivé - třeba bytelnou těžkou kapotu je problém zvednout. Ani uvnitř už ostře nečpí odér vietnamské tržnice. Použité plasty, byť neměkčené, jsou solidní a nijak výrazně nevržou ani na špatných silnicích. Seskládané a opracované jsou ale hůř.

Příplatkový audiosystém s navigací také celkem funguje, i když za konkurencí zaostává grafikou a hlavně zvukem, jež připomene staré bakelitové rádio. To by ale nenáročným zákazníkům tolik vadit nemuselo. Ergonomie ovládacích prvků je dobrá, vše je pěkně v dosahu, budíky i přes extrajednoduchou grafiku čitelné.

Může se hodit

Nová dimenze prodeje vozů v ČR. Auta nová, předváděcí či ojetá
na online obřím portálu www.automodul.cz

Líbil se nám i tříramenný sportovně působící volant, který se dobře drží. Je ale umístěný excentricky vůči sedadlu řidiče. Horší je to se sedadly. Opěradla jsou nízká, opěrku hlavy nevytáhnete tak, aby 180 centimetrovému muži byla akorát, a měkoučký materiál sedáků na delší cestě pohodlí opravdu neposkytne. A opěrky na zadní lavici jsou jen symbolické.

Martin Motors 520

Podle výrobce má lifan stejný objem kufru jako obrovitý Superb Combi, 630 litrů. Ale moc se tomu věřit nechce. V základní výbavě jsou dva airbagy a klimatizace.

Motor od BMW

Pod slupkou, připomínající nejvíce třeba takový Hyundai Accent, je technika z předchozích generací evropských vozů. Nejlepší je motor Tritec o obsahu 1.6 litru a výkonu 85 kW. Pochází ze společného vývoje Chrysleru a BMW, které jej nabízelo pod kapotou předchozí generace Mini Cooperu. A dravý naturel nezapře ani v čínském voze. Slušně s ním cvičí a uděluje pouhých 1,2 tuny vážícímu stroji raketové zrychlení, okořeněné sportovním zvukem.

Další dobrou zprávou je, že v MM 520 spaluje agregát kromě benzinu i plyn LPG z továrně zabudované nádrže na místě rezervy. Spotřeba se pohybuje podle výrobce kolem 7,5 litru. Zařízení by mohlo být bezproblémové, je totiž italské výroby a Italové jsou v tomto oboru jedničky. Potud dobré zprávy.

Zkouška odvahy

A teď ty špatné. Výkonný motor bohužel nedostal odpovídající odhlučnění ani podvozek, který by mu stačil. S autem jsme během jednoho dne najeli asi 200 kilometrů na okreskách i na dálnicích a zjistili, že tohle auto vás donutí naprosto striktně dodržovat rychlostní limity – či spíše jezdit 10 kilometrů pod nimi.

Jízda po klikaté okresce v rychlostech nad 90 kilometrů je hlavně zkouškou odvahy. Auto neustále tancuje a musí se stále korigovat volantem. Jet 140 km/hod po dálnici je doslova hazard. Kombinace nejistého řízení a slabé směrové stability způsobuje vlnění auta a vybočování zádě při každém předjíždění. O krizový vyhýbací manévr jsme se raději nepokoušeli. I při pokusech o jízdu v přímce cítíte, že auto nechce jet rovně.

Martin Motors 520

Pětsetdvacítka je také hodně citlivá na boční vítr. Osm let starý Citroën C5, z nějž jsme "číňana" natáčeli a fotili, byl přes svůj komfortní houpavý podvozek oproti lifanu jistý jako ocelový ingot. Při simulovaném krizovém brzdění na mokré silnici nám u MM dokonce tak "ustřelil" předek, že náš fotograf oznámil, že v tomhle autě dál nejede a s reportáží končí.

Nedá se ani říci, že by nejistý podvozek byl nějak zvlášť komfortní. Pérování je dost měkké, tlumiče zase hodně tvrdé. V praxi tak cítíte každý kamínek, zvlášť na zadních sedadlech. Pod každým spolucestujícím pak auto výrazně poklesne. Když si do prázdného vozu sedne dozadu stokilový hromotluk, auto se nakloní na stranu tam, kde dotyčný sedí. I Škoda Favorit se před 25 lety držela silnice výrazně jistěji než současný lifan.

Žádná láce

Čínský vůz by tak mohl vyhovět nenáročným řidičům, kteří toho mnoho nenajezdí, pro ty však máme ještě jednu špatnou zprávu. MM 520 nedostal ani cenovku, jež by odpovídala hloubce českých peněženek. Testovaný vůz ve vrcholné výbavě Elegance se prodává za 314 900 korun, což je na zcela neznámou značku z Číny, která má pověst výrobce "papírových" aut, nesmyslně mnoho.

Vždyť tuzemský bestseller Škoda Octavia předchozí generace stojí v akční verzi Trumf 270 tisíc, rovněž s motorem 1.6, a do ceny lifanu alias MM ho stačíte dovybavit všemi komfortními doplňky. Octavia je navíc větší. Sebevědomou cenu tak může omluvit snad jen plynový pohon.

Ani základní cena MM 520 se slabším motorem Lifan 1.3 čínské výroby není nejnižší: 209 900 korun je stejně nebo jen o málo méně než stojí srovnatelné "ekonomické" vozy jako Hyundai Accent, Dacia Logan či Renault Thalia; nemluvě o zánovních ojetinách nebo předváděcích autech. Sebevědomí tedy dovozci nechybí, k pořádnému úspěchu na trhu by se však MM musely prodávat alespoň za poloviční ceny.

Martin Motor 520 v číslech
motor Tritec 1,6i, 85 kW
palivo benzin, LPG
kombinovaná spotřeba 7,3 l/100 km
maximální rychlost 185 km/h
délka x výška x šířka x rozvor (mm) 4370 x 1700 x 1473 x 2540
provozní hmotnost 1230 kg
objem zavazadlového prostoru (l) 630 - 1510
základní cena 209 900 Kč (motor 1,3i)
cena testovaného vozu 314 900 Kč
Poznámka: Údaje výrobce

Autoři: ,






Nejčtenější

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kdo šetří a kupuje jen dvě nové zimní gumy, měl by je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

Mnohé recyklační továrny stále spoléhají na ruční práci.
Čínu zavalily použité baterie z elektromobilů. V recyklaci leží miliardy

Čínské recyklační továrny, které se specializují na likvidaci elektroniky, před sebou mají novou výzvu. V zemi prudce roste prodej elektromobilů, které...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Další z rubriky

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Škdoa Karoq
První kilometry se Škodou Karoq: má skvělý podvozek na české cesty

Na Sicílii mají silnice rozbombardované podobně jako ve Středočeském kraji. I na nich je Karoq obdivuhodně pohodlný. I když je podvozek nádherně vláčný, je i...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.