Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Čínská auta se plíží do Evropy přes Ukrajinu, octavia padá z trůnu

  13:00aktualizováno  13:00
Čínské automobilky zatím hledají cestu na trhy v EU vcelku marně, přesto ale existuje evropský trh, kde se jim velmi daří. Na Ukrajině se v červenci stalo nejprodávanějším modelem Geely CK, které předběhlo Škodu Octavia.

Geely CK - čínská auta na Ukrajině | foto: Luděk Vokáč, iDNES.cz

Snad nikde jinde v Evropě nejsou na silnicích čínská auta tak běžná jako na Ukrajině. Ověřili jsme si to při nedávné návštěvě kosmopolitního přístavu Oděsa. I v tomto, na ukrajinské poměry vcelku bohatém městě, jsou čínská auta na silnicích zcela všední.

Nejčastěji jde o modely značek Geely a Chery, není ale problém spatřit třeba vozy BYD, LandWind a další. A právě malý sedan Geely CK, který můžeme zařadit ke konkurentům Dacie (zde Renault) Logan, se v červnu stal nejprodávanějším vozem na ukrajinském trhu. Hlavním klíčem k úspěchu je cena, CK stojí v nejlevnějším provedení 54 900 ukrajinských hřiven, tedy v přepočtu asi jen 135 000 korun. Nejdražší vyjde na 66 900 hřiven, tedy o 30 000 korun víc.

Fotogalerie

To Škoda Octavia, která byla nejprodávanějším modelem doposud (a stále vede v celoročním přehledu) je v základu víc než třikrát dražší. Sedan Geely CK je dokonce levnější než miniaturní Chery QQ, což je čínská kopie Daewoo Matiz/Chevroletu Spark. I malé chery je ale běžným inventářem ukrajinských silnic.

V Oděse byl asi nejviditelnějším čínským autem další sedan Geely, tentokrát s označením MK. Ten je o něco větší než CK, stále se ale pohybuje ve třídě malých sedanů a míří proti loganu. I jeho cena je hodně příznivá a startuje na částce 77 900 hřiven, tedy méně než 195 000 korun. MK přitom i díky ostře řezaným tvarům působí moderním dojmem a rozhodně nevypadá jako laciná náhražka vozů tradičních značek. Designový styl MK rozvíjí i větší sedan SL, který stojí na pomezí kompaktní a střední třídy a jehož cena se pohybuje v přepočtu okolo 250 000 korun.

I díky těmto modelům je Geely celkově třetí nejprodávanější značkou na Ukrajině. Před ním jsou jen Hyundai a domácí ZAZ. Domácí automobilka ale vyrábí především auta značek Chevrolet a Chery, některé modely prodává i pod vlastní značkou. Proto nepřekvapí, že dalším populárním čínským autem je například Chery Amulet, opět klasický sedan s cenou pod 200 000 korun. Hodně výrazné je i Chery Jaggi, maličký liftback velmi svérázných tvarů, který se už na ukrajinském trhu nenabízí.

Krom příznivých cen těží na Ukrajině čínské automobilky z toho, že jsou na tamním trhu velmi populární klasické sedany. V třídách, které jsou v Evropě oblíbenější, je zatím nabídka čínských značek omezená a například kompaktní hatchbacky Geely a Chery prodávané na Ukrajině nezaujmou ani cenou.

Podobně je tomu i u SUV, která jsou při pohledu na ukrajinské ulice asi druhým nejoblíbenějším typem vozů po sedanech. Třeba Chery Tiggo totiž s cenou startuje jen o 5 000 hřiven níže než Renault Duster, v případě faceliftované verze Tiggo New je to jen o 2 700 hřiven méně. Čínské automobilky to ale na Ukrajině zkouší s různými modely a v Oděse jsme například viděli i dealerství automobilky Lifan Motors s desítkami nových Lifanů 320, což je jakýsi falešný Mini Cooper.

Je to možná i proto, že jednoduše nikde jinde než na Ukrajině čínské automobilky tak výrazné úspěchy neslaví. Dokonce i na domácím trhu jsou vůči zahraničním výrobcům v defenzivě. V Evropské unii si dílčí úspěch připisuje v Bulharsku automobilka Great Wall. Důvod je jednoduchý, firma tam zřídila továrnu na výrobu svých vozů a také získala kontrakt na dodávky vozů pro tamní policii. I tak to na lepší než desáté místo v tamních statistikách nestačí.





Nejčtenější

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.