Geely CK - čínská auta na Ukrajině

Geely CK - čínská auta na Ukrajině | foto: Luděk Vokáč, iDNES.cz

Čínská auta se plíží do Evropy přes Ukrajinu, octavia padá z trůnu

  • 280
Čínské automobilky zatím hledají cestu na trhy v EU vcelku marně, přesto ale existuje evropský trh, kde se jim velmi daří. Na Ukrajině se v červenci stalo nejprodávanějším modelem Geely CK, které předběhlo Škodu Octavia.

Snad nikde jinde v Evropě nejsou na silnicích čínská auta tak běžná jako na Ukrajině. Ověřili jsme si to při nedávné návštěvě kosmopolitního přístavu Oděsa. I v tomto, na ukrajinské poměry vcelku bohatém městě, jsou čínská auta na silnicích zcela všední.

Nejčastěji jde o modely značek Geely a Chery, není ale problém spatřit třeba vozy BYD, LandWind a další. A právě malý sedan Geely CK, který můžeme zařadit ke konkurentům Dacie (zde Renault) Logan, se v červnu stal nejprodávanějším vozem na ukrajinském trhu. Hlavním klíčem k úspěchu je cena, CK stojí v nejlevnějším provedení 54 900 ukrajinských hřiven, tedy v přepočtu asi jen 135 000 korun. Nejdražší vyjde na 66 900 hřiven, tedy o 30 000 korun víc.

To Škoda Octavia, která byla nejprodávanějším modelem doposud (a stále vede v celoročním přehledu) je v základu víc než třikrát dražší. Sedan Geely CK je dokonce levnější než miniaturní Chery QQ, což je čínská kopie Daewoo Matiz/Chevroletu Spark. I malé chery je ale běžným inventářem ukrajinských silnic.

V Oděse byl asi nejviditelnějším čínským autem další sedan Geely, tentokrát s označením MK. Ten je o něco větší než CK, stále se ale pohybuje ve třídě malých sedanů a míří proti loganu. I jeho cena je hodně příznivá a startuje na částce 77 900 hřiven, tedy méně než 195 000 korun. MK přitom i díky ostře řezaným tvarům působí moderním dojmem a rozhodně nevypadá jako laciná náhražka vozů tradičních značek. Designový styl MK rozvíjí i větší sedan SL, který stojí na pomezí kompaktní a střední třídy a jehož cena se pohybuje v přepočtu okolo 250 000 korun.

I díky těmto modelům je Geely celkově třetí nejprodávanější značkou na Ukrajině. Před ním jsou jen Hyundai a domácí ZAZ. Domácí automobilka ale vyrábí především auta značek Chevrolet a Chery, některé modely prodává i pod vlastní značkou. Proto nepřekvapí, že dalším populárním čínským autem je například Chery Amulet, opět klasický sedan s cenou pod 200 000 korun. Hodně výrazné je i Chery Jaggi, maličký liftback velmi svérázných tvarů, který se už na ukrajinském trhu nenabízí.

Krom příznivých cen těží na Ukrajině čínské automobilky z toho, že jsou na tamním trhu velmi populární klasické sedany. V třídách, které jsou v Evropě oblíbenější, je zatím nabídka čínských značek omezená a například kompaktní hatchbacky Geely a Chery prodávané na Ukrajině nezaujmou ani cenou.

Podobně je tomu i u SUV, která jsou při pohledu na ukrajinské ulice asi druhým nejoblíbenějším typem vozů po sedanech. Třeba Chery Tiggo totiž s cenou startuje jen o 5 000 hřiven níže než Renault Duster, v případě faceliftované verze Tiggo New je to jen o 2 700 hřiven méně. Čínské automobilky to ale na Ukrajině zkouší s různými modely a v Oděse jsme například viděli i dealerství automobilky Lifan Motors s desítkami nových Lifanů 320, což je jakýsi falešný Mini Cooper.

Je to možná i proto, že jednoduše nikde jinde než na Ukrajině čínské automobilky tak výrazné úspěchy neslaví. Dokonce i na domácím trhu jsou vůči zahraničním výrobcům v defenzivě. V Evropské unii si dílčí úspěch připisuje v Bulharsku automobilka Great Wall. Důvod je jednoduchý, firma tam zřídila továrnu na výrobu svých vozů a také získala kontrakt na dodávky vozů pro tamní policii. I tak to na lepší než desáté místo v tamních statistikách nestačí.