Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

BAIC je čínská kopírka na offroady, má svůj Jeep Wrangler i Mercedes G

  12:27aktualizováno  12:27
Peking (od zpravodaje iDNES.cz) - Nejstarší automobilka ze severní Číny dříve spolupracovala s Jeepem, dnes mimo jiné vyrábí místní verze mercedesů. To ji ale nebrání v tom, aby pod vlastním jménem kopírovala offroady obou značek.

BAIC BJ40 | foto: Radek Hovorkapro iDNES.cz

Firma BAIC, plným jménem Beijing Automotive Industry Company, vznikla v roce 1958. Po společnosti FAW je druhou nejstarší automobilkou v Číně a s roční produkcí přes dva miliony automobilů (osobních i nákladních) patří mezi největší asijské producenty motorových vozidel.

Fotogalerie

Výrobou offroadů se BAIC zabývá téměř od počátku své existence. Dlouho si vystačil s různými modifikacemi sovětských typů GAZ 69 a UAZ-469, před třemi lety ale přišla s přelomovým modelem BJ40. Minimálně po stránce vzhledu se jedná o kopii amerického Jeepu Wrangler v třídveřovém provedení – největší odlišností je příď s hranatými světlomety.

Dokonce i interiér BAICu vypadá stejně jako v jeepu. Letos se k tomuto modelu, který si zatím našel deset tisíc zákazníků, přidávají dvě novinky západního střihu: BJ40L inspirovaný pětidveřovým wranglerem a BJ80.

Osmdesátka je o něco větší a jako by z oka vypadla terénnímu mercedesu třídy G. Rámový podvozek má rozvor 2,8 metru, jen o pět centimetrů méně než u mercedesu. Číňanům se povedlo předlohu napodobit velice věrně nejen co do designu a rozměrů, ale i v takových detailech, jako je charakteristický kovový zvuk při dovírání dveří.

BAIC BJ80

Největším rozdílem proti německému originálu je tedy pohonná jednotka: Číňan má 2,3litrový benzinový čtyřválec s turbem, který dosahuje 184 kW a 350 Nm. Všechna čtyři kola pohání prostřednictvím šestistupňové manuální nebo automatické převodovky. Mercedes sází na větší kubatury, základem je naftový třílitr V6 se 180 kW, který doplňují benzinové osmiválce 4,0 l/310 kW a 5,5 l/420 kW.

Čtyřicítku od BAICu pohání stejný čtyřválec jako typ BJ80, alternativou k němu je benzinový dvoulitr s turbem o výkonu 150 kW. Celkově je BJ40 nepatrně menší, má rozvor 2,73 metru a na délku měří 4,63 metru.

Luxus pro chudé

Tvůrce obou originálů ale tato fakta nemusí příliš znepokojovat, BAIC totiž cílí na jiné zákazníky. Zatímco BJ40 stojí od 130 tisíc yuanů, tedy asi 480 tisíc korun, Jeep Wrangler Číňané nepořídí pod 430 tisíc yuanů, což je víc než 1,5 milionu korun.

BAIC BJ20
BAIC BJ20

Obdobná je situace u Mercedesu, BAIC BJ80 za 288 tisíc yuanů (jeden milion korun) můžeme těžko považovat za konkurenta opravdového géčka, které v Číně startuje na 1,7 milionech yuanů (přes 6,2 milionu korun).

BAIC přitom nemá ambice mířit výš. Na pekingském autosalonu naopak představil záměr vyrábět menší a dostupnější model. Bude se jmenovat BJ20 a jeho design je v zásadě syntézou BJ40 a výstředních detailů ve stylu Nissanu Juke. S opravdovými offroady jej ale spojuje jen hranatý tvar karoserie, má totiž příčně uložený motor 1,5 Turbo (110 kW, 210 Nm), který přes bezestupňovou převodovku CVT pohání jen přední kola.

Autoři:




Nejčtenější

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.