Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Čínská elektroautomobilka BYD chce prodávat své kopie v Evropě

  10:52aktualizováno  10:52
Čínská automobilka BYD, která se výrazně zaměřuje na elektromobily, chce od roku 2012 prodávat svá auta v Evropě, i proto se přijela ukázat na autosalon do Ženevy. Americký investor Warren Buffett ale možná začíná cítit, že jeho investice nebyla tou pravou.

Čínská automobilka BYD na autosalonu v Ženevě | foto: iDNES.cz

Milionář Warren Buffett vlastní prostřednictvím své investiční společnosti Berkshire Hathaway 9,9 % akcií v ambiciózní čínské automobilce BYD. Za tento podíl zaplatil v roce 2009, tedy uprostřed finanční krize, zhruba 232 milionů dolarů. Teď ale možná začíná své investice litovat.

A to i přesto, že BYD má ambiciózní plány. Od roku 2012 by chtěla firma prodávat své elektromobily v Evropě. Do prodeje se má dostat plně elektrický model e6 a také plug-in hybrid S6DM. Vozy se budou dovážet z Číny. Firma tyto plány oznámila během ženevského autosalonu, na kterém své vozy vystavovala.

Jenže BYD má několik problémů. Firma chtěla model e6 prodávat v USA už letos, ale podle všeho tyto plány odsunula na rok 2012. V Číně se její elektromobily prodávají jen minimálně. Automobilce se podařilo prodat menší množství vozidel jedné taxislužbě v Šen-cenu, který je jejím domovem, dalšími prodejními "úspěchy" se ale chlubit nemůže.

A Buffettovy miliony jí k výraznému posunu nepomohou. Investor, jehož velké fotografie ve společnosti šéfa BYDu Wanga Chuanfua visí v čínských showroomech automobilky, totiž o své investici najednou raději mlčí a možná uvažuje o tom, jak se jí zbavit.

Není to jenom proto, že po počátečním růstu ceny společnosti teď opět cena klesá. Podle účetních knih Berkshire Hathaway měl na konci roku 2009 podíl v BYDu hodnotu 2 miliardy dolarů. Koncem roku 2010 už to ale bylo "jen" 1,18 miliardy dolarů. To je stále pětkrát víc, než kolik do firmy Buffett vložil, ale stejně rychle jako hodnota investice vzrostla, může se propadnout.

Zprávy uniklé prostřednictvím WikiLeaks totiž vrhají na BYD velmi špatné světlo. Informace hovoří o kopírování a krádežích duševního vlastnictví, automobilka také šetří na bezpečnosti.

BYD prý dokázal čínské soudy přesvědčit o své nevině v kauzách kopírování konkurence, ale evropské soudy už tak shovívavé být nemusí. Škarohlídi parafrázují slogan automobilky, který vlastně tvoří její název: BYD (Build your dreams, postav svůj sen) bude stavět vaše sny na návrzích někoho jiného.

BYD, doposud největší světový výrobce baterií pro mobilní telefony, sází v případě elektromobilů na novou technologii baterií (lithium iron phosphate). Jenže právě ty mohou stát za dosavadními problémy automobilky. Nabíjecího hybridního modelu F3DM prý automobilka prodala dodnes jen asi stovku kusů a mnozí tento neúspěch připisují právě ubohým parametrům baterií v reálném provozu.

Přitom Buffetova Berkshire Hathaway investovala do automobilky právě kvůli její technologii baterií, elektromotorů a systémů řízení. Vyrábět běžný automobil totiž dovede podle vyjádření investiční společnosti ledaskdo. BYD je zajímavý kvůli elektrickým technologiím, ve kterých měl být dokonce napřed před zavedenou světovou konkurencí.

Američtí novináři, kteří se mohli s hybridním modelem BYD svézt, popisují své poměrně děsivé zkušenosti. Řízení prý vibruje, palubní deska vydává bzučivé zvuky a vibrace jsou prý cítit doslova až do morku kostí. Čínský elektromobil stál i na autosalonu v Ženevě, při nástupu do auta přivítal návštěvníka pach "tenisek z čínské tržnice".

BYD prý v Číně prodává svá auta pod cenou nebo jen s minimálním ziskem, aby získal tržní podíl. Někteří z jeho smluvených dealerů prý ochotně vyměňují loga na jeho vozech za loga výrobců, jejichž auta BYD kopíruje. Často jde o vozy Toyota nebo Honda. Zahraniční firmy, které bojovaly o zakázky jako subdodavatelé firmy, si stěžují, že BYD jejich návrhy odmítl, pak je okopíroval a začal vyrábět ve vlastní režii.

I přes tyto problémy ale BYD přitahuje další partnery. Firma například před několika dny uzavřela partnerství s koncernem Daimler. Informace hovoří o tom, že Daimler si je vědom všech potíží, které BYD představuje. Dohoda je jednoduše důkazem toho, že světové automobilky se rády podvolí šikaně čínských výrobců jen proto, aby se mohli alespoň trochu prosadit na obřím a neuvěřitelně rychle rostoucím čínském trhu. "Nikdo se nestane na čínském trhu významným hráčem bez významných obětí. Je to systematický postup. Číňané jsou známí tím, že kopírují naprosto vše," prozradil serveru Autonews zdroj blízký dohodě automobilek.

BYD je tak jen další z mnoha čínských automobilek, která hraje podle svých vlastních pravidel. Spíš než její slibované revoluční technologie ji provází aféry spojené s plagiátorstvím a špatnou bezpečností. Na vítěznou investici v podání Warrena Buffetta to tedy zatím nevypadá. Na druhou stranu, Číňané se učí velmi rychle.





Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Další z rubriky

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.