Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Čínská elektroautomobilka BYD chce prodávat své kopie v Evropě

  10:52aktualizováno  10:52
Čínská automobilka BYD, která se výrazně zaměřuje na elektromobily, chce od roku 2012 prodávat svá auta v Evropě, i proto se přijela ukázat na autosalon do Ženevy. Americký investor Warren Buffett ale možná začíná cítit, že jeho investice nebyla tou pravou.

Čínská automobilka BYD na autosalonu v Ženevě | foto: iDNES.cz

Milionář Warren Buffett vlastní prostřednictvím své investiční společnosti Berkshire Hathaway 9,9 % akcií v ambiciózní čínské automobilce BYD. Za tento podíl zaplatil v roce 2009, tedy uprostřed finanční krize, zhruba 232 milionů dolarů. Teď ale možná začíná své investice litovat.

A to i přesto, že BYD má ambiciózní plány. Od roku 2012 by chtěla firma prodávat své elektromobily v Evropě. Do prodeje se má dostat plně elektrický model e6 a také plug-in hybrid S6DM. Vozy se budou dovážet z Číny. Firma tyto plány oznámila během ženevského autosalonu, na kterém své vozy vystavovala.

Jenže BYD má několik problémů. Firma chtěla model e6 prodávat v USA už letos, ale podle všeho tyto plány odsunula na rok 2012. V Číně se její elektromobily prodávají jen minimálně. Automobilce se podařilo prodat menší množství vozidel jedné taxislužbě v Šen-cenu, který je jejím domovem, dalšími prodejními "úspěchy" se ale chlubit nemůže.

A Buffettovy miliony jí k výraznému posunu nepomohou. Investor, jehož velké fotografie ve společnosti šéfa BYDu Wanga Chuanfua visí v čínských showroomech automobilky, totiž o své investici najednou raději mlčí a možná uvažuje o tom, jak se jí zbavit.

Není to jenom proto, že po počátečním růstu ceny společnosti teď opět cena klesá. Podle účetních knih Berkshire Hathaway měl na konci roku 2009 podíl v BYDu hodnotu 2 miliardy dolarů. Koncem roku 2010 už to ale bylo "jen" 1,18 miliardy dolarů. To je stále pětkrát víc, než kolik do firmy Buffett vložil, ale stejně rychle jako hodnota investice vzrostla, může se propadnout.

Zprávy uniklé prostřednictvím WikiLeaks totiž vrhají na BYD velmi špatné světlo. Informace hovoří o kopírování a krádežích duševního vlastnictví, automobilka také šetří na bezpečnosti.

BYD prý dokázal čínské soudy přesvědčit o své nevině v kauzách kopírování konkurence, ale evropské soudy už tak shovívavé být nemusí. Škarohlídi parafrázují slogan automobilky, který vlastně tvoří její název: BYD (Build your dreams, postav svůj sen) bude stavět vaše sny na návrzích někoho jiného.

BYD, doposud největší světový výrobce baterií pro mobilní telefony, sází v případě elektromobilů na novou technologii baterií (lithium iron phosphate). Jenže právě ty mohou stát za dosavadními problémy automobilky. Nabíjecího hybridního modelu F3DM prý automobilka prodala dodnes jen asi stovku kusů a mnozí tento neúspěch připisují právě ubohým parametrům baterií v reálném provozu.

Přitom Buffetova Berkshire Hathaway investovala do automobilky právě kvůli její technologii baterií, elektromotorů a systémů řízení. Vyrábět běžný automobil totiž dovede podle vyjádření investiční společnosti ledaskdo. BYD je zajímavý kvůli elektrickým technologiím, ve kterých měl být dokonce napřed před zavedenou světovou konkurencí.

Američtí novináři, kteří se mohli s hybridním modelem BYD svézt, popisují své poměrně děsivé zkušenosti. Řízení prý vibruje, palubní deska vydává bzučivé zvuky a vibrace jsou prý cítit doslova až do morku kostí. Čínský elektromobil stál i na autosalonu v Ženevě, při nástupu do auta přivítal návštěvníka pach "tenisek z čínské tržnice".

BYD prý v Číně prodává svá auta pod cenou nebo jen s minimálním ziskem, aby získal tržní podíl. Někteří z jeho smluvených dealerů prý ochotně vyměňují loga na jeho vozech za loga výrobců, jejichž auta BYD kopíruje. Často jde o vozy Toyota nebo Honda. Zahraniční firmy, které bojovaly o zakázky jako subdodavatelé firmy, si stěžují, že BYD jejich návrhy odmítl, pak je okopíroval a začal vyrábět ve vlastní režii.

I přes tyto problémy ale BYD přitahuje další partnery. Firma například před několika dny uzavřela partnerství s koncernem Daimler. Informace hovoří o tom, že Daimler si je vědom všech potíží, které BYD představuje. Dohoda je jednoduše důkazem toho, že světové automobilky se rády podvolí šikaně čínských výrobců jen proto, aby se mohli alespoň trochu prosadit na obřím a neuvěřitelně rychle rostoucím čínském trhu. "Nikdo se nestane na čínském trhu významným hráčem bez významných obětí. Je to systematický postup. Číňané jsou známí tím, že kopírují naprosto vše," prozradil serveru Autonews zdroj blízký dohodě automobilek.

BYD je tak jen další z mnoha čínských automobilek, která hraje podle svých vlastních pravidel. Spíš než její slibované revoluční technologie ji provází aféry spojené s plagiátorstvím a špatnou bezpečností. Na vítěznou investici v podání Warrena Buffetta to tedy zatím nevypadá. Na druhou stranu, Číňané se učí velmi rychle.



Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Milovník betonu. Morandiho mosty jsou krásné, ale moc nevydrží

04

Vzděláním inženýr, duchem architekt. Riccardo Morandi patřil k nejvýznamnějším italským tvůrcům 20. století, díky své...

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Kombík lady vypadá k světu. Atmosferická 1,8 zaujme, ale odradí cenou

Lada Vesta SW Cross

Ruská automobilka Avtovaz pod křídly aliance Renault-Nissan-Mitsubishi vzkvétá a chrlí jeden model za druhým....

Další z rubriky

Dávejte pozor, kde parkujete. Suchá tráva se může snadno vznítit

A Volkswagen Beetle scorched by a wildfire called the Carr Fire rests at a...

Louky a pole, které se v horkých suchých letních dnech využívají jako parkoviště při velkých akcích, se mohou za...

Autovychytávky: Dominik bojuje s horkem, lednici nakonec ocenili chodci

Otestovali jsme autochladničku. Posloužila i jako krámek se zmrzlinou

Lednice původně určená do kufru auta se dá využít i jinak, redaktor iDNES.cz Dominik Vršanský to vyzkoušel. Největší...

Počty nehod v ČR rostou, po zastaralých silnicích jezdí stále víc aut

Ilustrační snímek

Počty dopravních nehod v České republice rostou. Podle Národní strategie bezpečnosti silničního provozu by ale měly...

Najdete na iDNES.cz