Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Čínská elektroautomobilka BYD chce prodávat své kopie v Evropě

  10:52
Čínská automobilka BYD, která se výrazně zaměřuje na elektromobily, chce od roku 2012 prodávat svá auta v Evropě, i proto se přijela ukázat na autosalon do Ženevy. Americký investor Warren Buffett ale možná začíná cítit, že jeho investice nebyla tou pravou.

Čínská automobilka BYD na autosalonu v Ženevě | foto: iDNES.cz

Milionář Warren Buffett vlastní prostřednictvím své investiční společnosti Berkshire Hathaway 9,9 % akcií v ambiciózní čínské automobilce BYD. Za tento podíl zaplatil v roce 2009, tedy uprostřed finanční krize, zhruba 232 milionů dolarů. Teď ale možná začíná své investice litovat.

A to i přesto, že BYD má ambiciózní plány. Od roku 2012 by chtěla firma prodávat své elektromobily v Evropě. Do prodeje se má dostat plně elektrický model e6 a také plug-in hybrid S6DM. Vozy se budou dovážet z Číny. Firma tyto plány oznámila během ženevského autosalonu, na kterém své vozy vystavovala.

Jenže BYD má několik problémů. Firma chtěla model e6 prodávat v USA už letos, ale podle všeho tyto plány odsunula na rok 2012. V Číně se její elektromobily prodávají jen minimálně. Automobilce se podařilo prodat menší množství vozidel jedné taxislužbě v Šen-cenu, který je jejím domovem, dalšími prodejními "úspěchy" se ale chlubit nemůže.

A Buffettovy miliony jí k výraznému posunu nepomohou. Investor, jehož velké fotografie ve společnosti šéfa BYDu Wanga Chuanfua visí v čínských showroomech automobilky, totiž o své investici najednou raději mlčí a možná uvažuje o tom, jak se jí zbavit.

Není to jenom proto, že po počátečním růstu ceny společnosti teď opět cena klesá. Podle účetních knih Berkshire Hathaway měl na konci roku 2009 podíl v BYDu hodnotu 2 miliardy dolarů. Koncem roku 2010 už to ale bylo "jen" 1,18 miliardy dolarů. To je stále pětkrát víc, než kolik do firmy Buffett vložil, ale stejně rychle jako hodnota investice vzrostla, může se propadnout.

Zprávy uniklé prostřednictvím WikiLeaks totiž vrhají na BYD velmi špatné světlo. Informace hovoří o kopírování a krádežích duševního vlastnictví, automobilka také šetří na bezpečnosti.

BYD prý dokázal čínské soudy přesvědčit o své nevině v kauzách kopírování konkurence, ale evropské soudy už tak shovívavé být nemusí. Škarohlídi parafrázují slogan automobilky, který vlastně tvoří její název: BYD (Build your dreams, postav svůj sen) bude stavět vaše sny na návrzích někoho jiného.

BYD, doposud největší světový výrobce baterií pro mobilní telefony, sází v případě elektromobilů na novou technologii baterií (lithium iron phosphate). Jenže právě ty mohou stát za dosavadními problémy automobilky. Nabíjecího hybridního modelu F3DM prý automobilka prodala dodnes jen asi stovku kusů a mnozí tento neúspěch připisují právě ubohým parametrům baterií v reálném provozu.

Přitom Buffetova Berkshire Hathaway investovala do automobilky právě kvůli její technologii baterií, elektromotorů a systémů řízení. Vyrábět běžný automobil totiž dovede podle vyjádření investiční společnosti ledaskdo. BYD je zajímavý kvůli elektrickým technologiím, ve kterých měl být dokonce napřed před zavedenou světovou konkurencí.

Američtí novináři, kteří se mohli s hybridním modelem BYD svézt, popisují své poměrně děsivé zkušenosti. Řízení prý vibruje, palubní deska vydává bzučivé zvuky a vibrace jsou prý cítit doslova až do morku kostí. Čínský elektromobil stál i na autosalonu v Ženevě, při nástupu do auta přivítal návštěvníka pach "tenisek z čínské tržnice".

BYD prý v Číně prodává svá auta pod cenou nebo jen s minimálním ziskem, aby získal tržní podíl. Někteří z jeho smluvených dealerů prý ochotně vyměňují loga na jeho vozech za loga výrobců, jejichž auta BYD kopíruje. Často jde o vozy Toyota nebo Honda. Zahraniční firmy, které bojovaly o zakázky jako subdodavatelé firmy, si stěžují, že BYD jejich návrhy odmítl, pak je okopíroval a začal vyrábět ve vlastní režii.

I přes tyto problémy ale BYD přitahuje další partnery. Firma například před několika dny uzavřela partnerství s koncernem Daimler. Informace hovoří o tom, že Daimler si je vědom všech potíží, které BYD představuje. Dohoda je jednoduše důkazem toho, že světové automobilky se rády podvolí šikaně čínských výrobců jen proto, aby se mohli alespoň trochu prosadit na obřím a neuvěřitelně rychle rostoucím čínském trhu. "Nikdo se nestane na čínském trhu významným hráčem bez významných obětí. Je to systematický postup. Číňané jsou známí tím, že kopírují naprosto vše," prozradil serveru Autonews zdroj blízký dohodě automobilek.

BYD je tak jen další z mnoha čínských automobilek, která hraje podle svých vlastních pravidel. Spíš než její slibované revoluční technologie ji provází aféry spojené s plagiátorstvím a špatnou bezpečností. Na vítěznou investici v podání Warrena Buffetta to tedy zatím nevypadá. Na druhou stranu, Číňané se učí velmi rychle.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Naprostá katastrofa, říkají analytici. Tesle poprvé za čtyři roky klesl odbyt

Americká společnost Tesla v úterý 22. března oficiálně otevřela svůj nový závod...

Odbyt amerického výrobce elektromobilů Tesla se v letošním prvním čtvrtletí snížil o téměř devět...

V Česku loni rekordně přibylo dobíjecích stanic. Počet stoupl téměř o polovinu

Poslední nabíjení Enyaqa na cestě, u nabíječky E.ON na Vystrkově u D1.

VIDEO Česko loni zažilo boom dobíjecích stanic pro elektroauta. Stanic loni přibylo až o 40 % a na konci...

Do dobíječek dá stát dalších šest miliard. Už jich je víc, než auta potřebují

Dále v Jihočeském kraji provozuje například ČEZ 20 veřejných dobíječek. Jsou v...

Dalších šest miliard korun plánuje ministerstvo dopravy v příštích letech využít na výstavbu nových...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

NE GREENWASHINGU! Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG...

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Autozápisník: Odporní Číňané, reznoucí nerez Cybertrucku a kuře v pangejtu

Tesla byla opět v centru dění kvůli reznoucímu nerezovému Cybetrucku. Britové...

VIDEO Tesla byla opět v centru dění kvůli reznoucímu nerezovému Cybetrucku. Britové nabízí stavebnici...

Loni se ve světě poprvé prodalo přes deset milionů elektroaut. V Česku 7 000

ilustrační snímek

VIDEO Ve světě se loni poprvé prodalo více než deset milionů elektromobilů, což znamená meziroční nárůst...

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Velvyslanectví Thajského království
Political, Cultural and Economic Affairs Assistant

Velvyslanectví Thajského království
Praha
nabízený plat: 34 310 - 39 458 Kč

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...