Čínská automobilka BYD na autosalonu v Ženevě

Čínská automobilka BYD na autosalonu v Ženevě | foto: iDNES.cz

Čínská elektroautomobilka BYD chce prodávat své kopie v Evropě

  • 77
Čínská automobilka BYD, která se výrazně zaměřuje na elektromobily, chce od roku 2012 prodávat svá auta v Evropě, i proto se přijela ukázat na autosalon do Ženevy. Americký investor Warren Buffett ale možná začíná cítit, že jeho investice nebyla tou pravou.

Milionář Warren Buffett vlastní prostřednictvím své investiční společnosti Berkshire Hathaway 9,9 % akcií v ambiciózní čínské automobilce BYD. Za tento podíl zaplatil v roce 2009, tedy uprostřed finanční krize, zhruba 232 milionů dolarů. Teď ale možná začíná své investice litovat.

A to i přesto, že BYD má ambiciózní plány. Od roku 2012 by chtěla firma prodávat své elektromobily v Evropě. Do prodeje se má dostat plně elektrický model e6 a také plug-in hybrid S6DM. Vozy se budou dovážet z Číny. Firma tyto plány oznámila během ženevského autosalonu, na kterém své vozy vystavovala.

Jenže BYD má několik problémů. Firma chtěla model e6 prodávat v USA už letos, ale podle všeho tyto plány odsunula na rok 2012. V Číně se její elektromobily prodávají jen minimálně. Automobilce se podařilo prodat menší množství vozidel jedné taxislužbě v Šen-cenu, který je jejím domovem, dalšími prodejními "úspěchy" se ale chlubit nemůže.

A Buffettovy miliony jí k výraznému posunu nepomohou. Investor, jehož velké fotografie ve společnosti šéfa BYDu Wanga Chuanfua visí v čínských showroomech automobilky, totiž o své investici najednou raději mlčí a možná uvažuje o tom, jak se jí zbavit.

Není to jenom proto, že po počátečním růstu ceny společnosti teď opět cena klesá. Podle účetních knih Berkshire Hathaway měl na konci roku 2009 podíl v BYDu hodnotu 2 miliardy dolarů. Koncem roku 2010 už to ale bylo "jen" 1,18 miliardy dolarů. To je stále pětkrát víc, než kolik do firmy Buffett vložil, ale stejně rychle jako hodnota investice vzrostla, může se propadnout.

Zprávy uniklé prostřednictvím WikiLeaks totiž vrhají na BYD velmi špatné světlo. Informace hovoří o kopírování a krádežích duševního vlastnictví, automobilka také šetří na bezpečnosti.

BYD prý dokázal čínské soudy přesvědčit o své nevině v kauzách kopírování konkurence, ale evropské soudy už tak shovívavé být nemusí. Škarohlídi parafrázují slogan automobilky, který vlastně tvoří její název: BYD (Build your dreams, postav svůj sen) bude stavět vaše sny na návrzích někoho jiného.

BYD, doposud největší světový výrobce baterií pro mobilní telefony, sází v případě elektromobilů na novou technologii baterií (lithium iron phosphate). Jenže právě ty mohou stát za dosavadními problémy automobilky. Nabíjecího hybridního modelu F3DM prý automobilka prodala dodnes jen asi stovku kusů a mnozí tento neúspěch připisují právě ubohým parametrům baterií v reálném provozu.

Přitom Buffetova Berkshire Hathaway investovala do automobilky právě kvůli její technologii baterií, elektromotorů a systémů řízení. Vyrábět běžný automobil totiž dovede podle vyjádření investiční společnosti ledaskdo. BYD je zajímavý kvůli elektrickým technologiím, ve kterých měl být dokonce napřed před zavedenou světovou konkurencí.

Američtí novináři, kteří se mohli s hybridním modelem BYD svézt, popisují své poměrně děsivé zkušenosti. Řízení prý vibruje, palubní deska vydává bzučivé zvuky a vibrace jsou prý cítit doslova až do morku kostí. Čínský elektromobil stál i na autosalonu v Ženevě, při nástupu do auta přivítal návštěvníka pach "tenisek z čínské tržnice".

BYD prý v Číně prodává svá auta pod cenou nebo jen s minimálním ziskem, aby získal tržní podíl. Někteří z jeho smluvených dealerů prý ochotně vyměňují loga na jeho vozech za loga výrobců, jejichž auta BYD kopíruje. Často jde o vozy Toyota nebo Honda. Zahraniční firmy, které bojovaly o zakázky jako subdodavatelé firmy, si stěžují, že BYD jejich návrhy odmítl, pak je okopíroval a začal vyrábět ve vlastní režii.

I přes tyto problémy ale BYD přitahuje další partnery. Firma například před několika dny uzavřela partnerství s koncernem Daimler. Informace hovoří o tom, že Daimler si je vědom všech potíží, které BYD představuje. Dohoda je jednoduše důkazem toho, že světové automobilky se rády podvolí šikaně čínských výrobců jen proto, aby se mohli alespoň trochu prosadit na obřím a neuvěřitelně rychle rostoucím čínském trhu. "Nikdo se nestane na čínském trhu významným hráčem bez významných obětí. Je to systematický postup. Číňané jsou známí tím, že kopírují naprosto vše," prozradil serveru Autonews zdroj blízký dohodě automobilek.

BYD je tak jen další z mnoha čínských automobilek, která hraje podle svých vlastních pravidel. Spíš než její slibované revoluční technologie ji provází aféry spojené s plagiátorstvím a špatnou bezpečností. Na vítěznou investici v podání Warrena Buffetta to tedy zatím nevypadá. Na druhou stranu, Číňané se učí velmi rychle.


Elektromobil