Čínská kopie modelu Jawa 250 se jmenuje Xingfu

Čínská kopie modelu Jawa 250 se jmenuje Xingfu | foto: Jan Altner, motodenik.cz

Bizar na dvou kolech: čínská jawa, sovětské BMW a skútr od Harleye

  • 19
V historii motocyklů a skútrů existuje řada modelů, u kterých ani skalní znalci motocyklů na první pohled nemají šanci uhádnout značku a výrobce...

Je to jawa, není to jawa...

Na první pohled typická Kývačka, ktera slavila v padesátých letech úspěchy po celém světě. Proto se začal licenčně vyrábět i v Indii. Ale už tehdy neunikl zájmu čínských kopírovačů, díky kterým začaly po Číně jezdit desetitisíce strojů Xingfu 250. Z původního modelu Jawa 250 typ 353 udělali úpravou kapotáže „nový“ motocykl Xingfu a ve verzi Sport ho údajně naladili až na 22 koní. Původní jawy přitom měly výkon 14 koní.

Čínská kopie modelu Jawa 250 se jmenuje Xingfu

Skútr od superbajkové značky

V roce 1952 se v Itálii představil na první skútr se čtyřdobým motorem, opatřený navíc automatickou převodovkou. První modely měly výkon 12 koní, model Cruiser patřil k vyšší a luxusnější třídě, na jeho designu například pracovala známá karosárna Ghia. Technickou lahůdkou bylo rezervní kolo uložené vzadu pod kapotou. Bohužel lidé kupovali spíše levnější Vespy a Lambretty, takže výroba skútru Ducati Cruiser se po uvedení zhruba tisícovky strojů v roce 1955 zastavila.

První italský skútr Ducati Cruiser

Že by chopper od BMW?

Kousek historie BMW tady sice je ukrytý, ale už to je opravdu dávno. Už před druhou světovou válkou chtěl Sovětský svaz stejné motocykly, jaké měl tehdy Wehrmacht. Proto přes překupníky nakoupil pár strojů a začaly práce na kopírování. Po podpisu paktu Ribbentrop-Molotov navíc Německo poskytlo i plány a výrobní postupy pro BMW R-71 a začala výroba motocyklů značky Dněpr a Ural, které se vyrábí dodnes. Na fotce je jeden z odvážných pokusů o vlastní ruský styl z roku 2000, model Ural Wolf 750.

Odvážný pokus o ruský styl s názvem Ural Wolf

Topper: skútr po americku

V šedesátých letech to vypadalo, že skútry postupně díky své větší praktičnosti nahradí motocykly. Vyrábět je chtěl doslova každý! Model Topper byl zajímavý stroj s dvoudobým motorem 164 ccm o výkonu 9 koní. Navazoval na konstrukci německých motorů DKW, které Američané získali jako součást válečných reparací po válce. Skútr jezdil maximální rychlostí 75 km/h – tedy o 5 km/h více, než činila tehdejší maximální povolená rychlost na silnicích ve většině států USA.

Model Topper uvedla továrna Harley-Davidson na trh až v době, kdy zájem o skútry opadával

Topper se startoval taháním za lanko - podobně jako dnešní travní sekačky nebo motorové pily, v té době to však bylo u motocyklu vcelku obvyklé. Bohužel Harley-Davidson tyto stroje uvedl na trh až ve chvíli, kdy poptávka po skútrech začala pomalu opadávat. Vyrobilo se jich jen 3 tisíce kusů a výroba byla v roce 1965 ukončena.

Philippe Starck a jeho Moto 6.5

Slavný francouzský designér a architekt navrhl kromě jiného i motocykly. A jeho Moto6.5 dodnes patří k designové ikoně, která opravdu výrazně vystupuje z davu. Bohužel s jízdními výkony i kvalitou zpracování už to bylo slabší, a přestože se motocykl založený na podvozku a motoru Aprilia Pegaso 650 oficiálně vyráběl až do roku 2002, vysoká cena příliš zájemců nepřilákala. Italská motorka Aprilia Moto 6.5 tak dodnes zůstává jen sběratelskou raritou.

Sběratelská rarita Aprilia Moto 6.5

Zastřešený skútr C1 125/150

Konečně motorka, kde na vás neprší a můžete jezdit i bez nepohodlné přilby! A ještě v bezpečné skořepině i s bezpečnostními pásy. Na počátku to vypadalo jako skvělý nápad a po rozjetí výroby se hned v prvním roce 2001 prodalo přes deset tisíc kusů. Pak ale přišly první problémy. Jednoválcový motor od Rotaxu s výkonem 15/18 koní a variátorová převodovka bohužel nestačily na hmotnost 185 kg a vysoko umístěné těžiště. Se skútrem si poradili jen opravdu zkušení jezdci a masové prodeje rapidně klesly. Další rok už se prodalo jen 2000 strojů a na podzim 2002 byla výroba v továrně BMW zastavena.

Zastřešený skútr BMW C1

Italská raketa Apollo se převlékla za cruiser

Tak bachraté kapotáže a vzpřímený posaz by jen málokdo spojoval s italskými konstruktéry supersportů. Tento stroj vznikl podle požadavků amerického dealera, který chtěl na domácí půdě konkurovat cruiserům i s italským motorem. Model Apollo s kapalinou chlazeným motorem V4 o na tehdejší poměry obrovském zdvihovém objemu 1260 cm3 měl dvojnásobný výkon než konkurence (přes 100 koní) a uměl své konkurenci ujíždět rychlostí až 190 km/h. To ale nezvládaly tehdejší pneumatiky, proto byl výkon snížen na 80 koní. Výrobu Ducati Apollo po prvních pár kusech bohužel „zařízla“ italská vláda.

Výrobu motorky Ducati Apollo utnula italská vláda

Jawa... Jezdí, nebo Yezdi?

Jawou jsme začali, tak s ní i skončíme. Licenční výroba Jawy v Indii v padesátých letech pokračovala i po ukončení licence. Pod značkou Yezdi se kdysi české stroje vyráběly až do devadesátých let a díky jednoduché konstrukci slouží na indickém venkově dodnes. Indové tak mají své Yezdikluby, Yezdibary, Yezdirally a podle posledních zpráv dokonce budou pokračovat ve výrobě licenčních strojů Jawa.

Pod značkou Yezdi jezdí české stroje po indickém venkově dodnes