Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Čína ve Frankfurtu: hypersport Rudá vlajka z Mnichova a převodovka z Rakouska

I tentokrát dorazily na frankfurtský autosalon auta z Číny. Už dávno to nejsou jen neuměle postavené herky pro pobavení publika. Nesmírně učenlivé automobilky přetahují zavedeným značkám experty a designéry, zakládají vývojová centra po světě a každým rokem zbytek světa dohánějí.
Čínské automobilky na autosalonu ve Frankfurtu

Čínské automobilky na autosalonu ve Frankfurtu | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Firmy zpoza Velké čínské zdi zase dorazily osondovat terén, aby zjistily, že v Evropě to na extra výdělek z prodeje aut rozhodně nevypadá.

Na obhlídce

Čínská auta jezdí oživit autosalon do Frankfurtu už patnáct let. Když se v roce 2005 značka Geely představila Evropě na autosalonu IAA, vysloužila si posměšky. Kupé s bizarním jménem Beauty Leopard vypadalo a čpělo jako čínský stánek s teniskami. Číňané tehdy byli schovaní v potemnělém koutě haly, kam zabloudil jen ten nejsvědomitější návštěvník. Dnes už parkují Číňané v hlavních expozicích pohromadě se zavedenými značkami.

Stále je to ale hlavně demonstrace síly, progresu, žádné velké plány na vstup do Evropy vidět nejsou. Překážek je příliš a pozitiv jen velmi málo. První potíží je evropský zákazník: je nejnáročnější na světě, chce servisní zázemí, jistotu, kvalitu a taky nějakou tradici. Vybudování servisní a dealerské sítě stojí obrovské peníze, obejít to prodejem nebo pronájem přes internet může uspokojit jen velmi malou skupinu zákazníků.

Další potíž je v omezeném trhu, na který se musí auto z Asie dovézt, to jsou peníze a dopravu a clo navíc. Auta pro Evropu navíc musí splňovat evropské předpisy, které jsou často výrazně odlišné, takže je třeba vůz pro těch pár dobrodruhů, co si chtějí o něco lacinější vůz z Číny vyzkoušet, třeba částečně vyvinout znovu. To vše v době, kdy je Evropský trh v úzkých.

Čínské automobilky na autosalonu ve Frankfurtu

Letos Frankfurt kromě automobilek, které se v Evropě představují premiérově - třeba značka čínských papalášů Hongqi (Chung-čchi), alias Rudá vlajka, vítá zajímavou návštěvu firmy Hycet. Divize čínské automobilky specializované na terénní vozy Great Wall se osamostatnila loni v červnu (motory, převodovky a další komponenty začala vyvíjet v roce 2000). Chce se stát dodavatelem pro automobilky po vzoru zavedených firem jako je Bosch, Continental nebo Valeo a Schaeffler.

Nabízí komponenty řízení, elektropohony, ve Frankfurtu se chlubí modulem nezávislého elektropohonu zadní nápravy, sedmi a devítistupňovým dvouspojkovým automatem nebo moderním přímovstřikovým benzinovým přeplňovaným dvoulitrem pracujícím v Millerově cyklu s výkonem 150 kW nebo stejně objemným 165kilowattovým motorem s variabilím časováním ventilů; z benzinové patnáctistovky umí vymámit skoro 170 koní (124 kW). 

Firma s 15 tisíci zaměstnanci, ze kterých je 2200 vývojářů, má výzkumná centra v Číně, Indii a taky v Rakousku. Však taky na autosalonu prezentoval její novinky šéf rakouské kanceláře Markus Schermann, který mimo jiné sedm let působil u kanadsko-rakouského výrobce Magna jako šéf vývoje elektropohonů.

Vedoucím vývoje převodovek je zas Gerhard Henning, který se jejich vývojem zabývá přes třicet let a byl dlouholetým vrcholovým inženýrem u Daimleru (jedna z mála automobilek, která si automatické převodovky sama vyvíjí a vyrábí).

Designér od rollsů

Je to symbolické, dá se totiž čekat, že spíš než celá auta dorazí do Evropy z Číny právě komponenty. Vývojových a designérských center čínských značek je v Evropě už spousta. Loví tu inženýry od zavedených automobilek, spoléhají na obrovskou tradici vývoje a výroby vozidel na kontinentu, který světu automobilismus dal.

Hongqi, tedy Rudá vlajka je stejně jako ostatní ve Frankfurtu jen na obhlídce, žádné závěry o vstupu na evropský trh nelze vyvozovat. Už proto, že se na jejím stánku s nikým nedomluvíte, pokud neumíte čínsky. Na nějaké informační materiály zapomeňte taky.

Čínské automobilky na autosalonu ve Frankfurtu

Zrovna Hongqi si zapamatujte. Čínská luxusní značka koncernu FAW loni otevřela v Mnichově designérské centrum. A šéfuje mu hvězda, která donedávna malovala rollsy, Brit Giles Taylor. Ve Frankfurtu značka vystavuje koncept supersportu a mamutího SUV. Oba jsou přirozeně elektrické, první označený S9 má výkon 1400 koní a má mít v útrobách hybridní ústrojí, i další slibované parametry spíš připomínají speciál formule 1. Přeplňovaný osmiválec spřažený s elektromotory má tu karbonovou pozemní stíhačku rozjet na 400 kilometrů v hodině, zrychlení z nuly na stovku za 1,9 sekundy je také spíš vypočítaná než realisticky dosažitelná hodnota.

Druhý koncept jménem E115 se chlubí šestisetkilometrovým dojezdem a zrychlením na stovku za čtyři sekundy. Kamery místo zrcátek jsou samozřejmostí, stejně jako nějaká forma autonomního řízení.

Displej místo přístrojovky

Čínská značka Byton už dlouhé měsíce dráždí zavedené automobilky a její dodavatele svým obřím širokoúhlým displejem, kterým nahradila přístrojovou desku. Ta 48palcová obrazovka není dotyková, to by podle vysvětlení jednoho z vývojářů přímo v expozici značky ve Frankfurtu nebylo bezpečné. Ovládá se pomocí dotykových displejů na volantu a mezi sedadly nebo taky hlasově či gesty.

Čínské automobilky na autosalonu ve Frankfurtu

SUV s délkou 4,9 metru a 550litrovým kufrem a bez pěti centimetrů třímetrovým rozvorem, na jehož konstrukci pracovali bývalí zaměstnanci BMW a firmy Apple, mimo jiné umožňuje odemknout dveře díky softwaru k rozpoznávání obličeje. Samozřejmě jezdí na baterky, na jedno nabití prý až 520 kilometrů. SUV M-Byte bude k mání ve dvou verzích: slabší 272koňové zadokolky a 408koňové čtyřkolky, první dá stovku za 7,5 sekundy, druhá o dvě sekundy rychleji; maximální rychlost je ovšem omezena na 190 km/h.

Asi i kvůli té obří obrazovce značka už prý eviduje přes padesát tisíc předobjednávek. Lákadlem „nejchytřejšího čínského auta“ je zajímavá cena, předběžně značka slíbila částku startující na 45 tisících eurech (asi 1,2 milionu korun). Výroba má odstartovat příští rok v Nanjingu.

Značka WEY vznikla v roce 2016 jako luxusní divize čínské automobilky Great Wall Motors (připomínáme, že je to majitel té komponentářské firmy Hycet), jméno dostala po jejím šéfovi. A hned rok nato dorazila do Frankfurtu ukázat koncepty svých SUV. Teď je tu znovu se sériovými kupé-SUV (jedno vytuněné slavným úpravcem mercedesů Brabusem) a dvěma koncepty.

Kupé-SUV s hodně agresivním postojem díky hodně vzad odsunuté zadní nápravě je plug-in hybridní. Wey VV7, jak se stroj jmenuje, kombinuje výkon dvoulitrového benzinového motoru o výkonu 167 kW a 85kW elektromotoru. Jen na baterky pod podlahou kufru, který tak výrazně zmenšují, má auto ujet přes 70 kilometrů.

Čínské automobilky na autosalonu ve Frankfurtu

Na výstavišti je ještě k nalezení SUV čínské značky Roewe, kterou automobilka SAIC založila v roce 2006 na základech (technice) zkrachovalého Roveru. Naprostý bizar je koncept jakéhosi futuristického SUV-kupé taiwanského designstudia San Yuan. Vypadá jako výplod čtrnáctiletého milovníka počítačových her a po otevření dveří ta maketa v životní velikosti odporně páchne.  

Ve Frankfurtu se mluvilo také o elektromobilech „čínské Tesly“ jménem Aiways. Jeho prototypy sice do Německa při příležitosti autosalonu dorazily, na výstavišti se ovšem neukázaly. Své momenty slávy si užily na separátní akci v předvečer autosalonu (čtěte zde).

Podle všeho se ale značky v Evropě čínské konkurence bát nemusejí. Číňané na výstavišti sice vágně říkají cosi o vstupu do dvou (Byton) až tří let, ale zas - jako dosud vždycky - jim evropská realita zkříží plány.

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Šéf inovační platformy: V Praze by mohla nad Vltavou létat dronová donáška

25. dubna 2024

Vysíláme Těžko průjezdná ucpaná města nejsou zdaleka jen českým problémem. Po celém světě se experti...

Milán auta vyhání, novinky se pokoutně představují mezi židlemi a módou

25. dubna 2024,  aktualizováno  8:43

Lombardská metropole se už dlouhé roky vehementně snaží vyhnat auta z centra. Ta se tam v době...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...