Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Čínská auta ve Frankfurtu: pokrok, opatrnost a hloupě řešený kufr

Frankfurt nad Mohanem (Od zpravodajů iDNES.cz) - Netočit, nefotit, na stánku čínské značky Changan vládne i na autosalonu ve Frankfurtu napjatá atmosféra. Úsměvy tu rozdávají, informací už méně. Největší čínská automobilka, kterou vlastní stát, přijela na podzimní autosalon sondovat terén. Do Evropy se zrovna nežene.

Auta jsou to pohledná, však Číňané šijí v Itálii. Aby nedošlo k mýlce, nejsou to žádní nazdárci, vždyť Changan vyrobí dva miliony aut ročně; spolupracuje s Fordem, Suzuki, PSA a Mazdou a do konce roku chce rozjet výrobu v Rusku. Státem vlastněný podnik, který svou historii datuje už od roku 1862, staví auta již od konce padesátých let minulého století.

Do Evropy se značka nehrne, stejně jako ostatní čínské automobilky. "Nejdřív v roce 2016," říká opatrně na stánku, kde na novináře stále pokradmu podezřívavě koukají, blondýna evropského vzhledu, která pak mluví s kolegyní rusky.

Changan EADO

Ve Frankfurtu ovšem Changan vystavuje už po druhé. "Je to důležitý světový autosalon, jezdí sem návštěvníci z celého světa, potenciální obchodní partneři, dodavatelé. Proto je dobré tu být," vysvětluje slečna.

I proto dovezli do Frankfurtu koncept mamutího SUV. Je to sympatické, třeba italské značky nepředvedly v letošním ročníku skoro nic...

Zhu Huarong, viceprezident značky, řekl pro magazín China Automotive Review, že značka kromě Evropy plánuje také vstup na severoamerický trh. Právě teď se Changan rozhoduje, kam zamíří dřív.

Evropu však Changan úplně nezavrhuje ani teď, i když tu neprodává. V britském Nottinghamu má vývojové centrum, právě z něj má vycházet řada motorů Blue Core, kterými se automobilka chlubí. Mimo jiné vyzdvihuje, jak jsou tiché a splňují ekonormu Euro V. Na ni dosáhnou mimo jiné díky variabilnímu časování ventilů a start-stop systému. Kromě Číny má Changan vývojová centra rozesetá i na dalších nečekaných místech, vedle Šanghaje třeba v Turíně, Yokohamě i Detroitu.

V Pekingu má linku na výrobu dobíjecích hybridních aut a elektromobilů. V provozu už jezdí elektrické changany jako taxíky.

Automobilka investuje obrovské peníze do vývoje, nyní intenzivně pracuje na nové modulární architektuře, kterou si pochvalují zavedení výrobci, a právě otvírá nové velké testovací centrum.

Changan Raeton

Jméno Raeton zvolené pro největší, letos v dubnu představený model luxusní limuzíny může zavánět inspirací u Volkswagenu. O dvě patra níž stojí ve Frankfurtu ve stejných místech Volkswagen Phaeton, který je v Číně velmi úspěšný. Raeton je novým hitem čínských úředníků, od státních institucí už nasbírali objednávky na 1 500 aut.

Changany nevypadají zle ani při detailním ohledání. Papírový výkon 125 kW u benzinového motoru 1,5 vypadá slibně. Komponenty bere Changan od renomovaných dodavatelů, třeba elektrovýzbroj od Bosche (včetně stabilizačního systému ESP), brzdy zase od amerického TRW.

I interiér vypadá vcelku normálně smontovaný a spasovaný, jen se v něm moc nezavírejte, pach lepidel "čínské tržnice" je slabě cítit i tady. Tím jsou čínská auta zatím nechvalně proslulá.

Najdou se i další chyby: třeba plato kufru v malém SUV CS35, které bez násilí nelze vyndat a chybí mu aspoň obyčejné šňůrky, které by ho zvedaly při otevření víka pro usnadnění nakládání věcí.

Changan CS75

Číňané jezdí do Frankfurtu pravidelně už dlouhé roky. Před osmi lety hýřili sebevědomými prohlášeními a slibovali útok na evropské trhy. Kromě několika pokusů lokálních dovozců však všechno snažení vyšlo naprázdno. Čínské automobilky udají dost aut na vlastním trhu, budování servisní a dealerské sítě v Evropě, kde ve velké konkurenci prodají sotva pár aut, se jim nevyplatí. Evropský zákazník je navíc nejnáročnější ze všech, aby vyplnili jeho požadavky, museli by Číňané hodně přidat.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Fisker je v potížích. Pomůže injekce Nissanu na svět ferrari pick-upů?

Alaska sdílí architekturu FT31 s SUV Ocean a Henry Fisker o něm mluví jako o...

VIDEO Ani druhý pokus dánského designéra Henrika Fiskera o vlastní automobilku se nevyvíjí příliš dobře....

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

Nizozemská elektrická síť kapacitně nestíhá, když se dobíjí stávajících 450...

Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

Obří lis i vlastní motory. Elektrovůz Xiaomi žhaví gumy. Prozkoumali jsme ho

Xiaomi SU7

VIDEO Exkluzivně Čínský výrobce chytrých telefonů a prvků chytré domácnosti se na veletrhu Mobile World Congress...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

Airbus evropských automobilek jako poslední šance čelit čínské invazi

Renault Twingo je postavený na novém elektrickém základě, ale jeho karoserie...

VIDEO Víte, jak vznikl Airbus? Dnes jeden ze dvou největších světových výrobců civilních dopravních...

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...