Čínské automobilky jdou po značkách a technice

  10:00
Krize Číně pomohla, uvedl minulý týden pro MF DNES Cao Dewang, šéf a spolumajitel čtvrtého největšího výrobce autoskel na světě - skupiny Fuyao Glass Industry. A důkaz přímo z jeho oboru na sebe nenechal dlouho čekat. Americké terénní mastodonty značky Hummer budou vznikat pod taktovkou Číny.

Další ze značek rozpadajícího se GM, která je k mání, je švédský Saab. | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Podle včera zveřejněných informací se čínská skupina Sichuan Tengzhong Heavy Industrial Machinery dohodla s americkým General Motors, že od něj koupí divizi vyrábějící monstrózní polovojenská auta Hummer.

Je to další důkaz o tom, jak se čínské firmy a automobilky pomalu nabourávají do dříve nedostižných evropských a amerických konkurentů. Co hledají?

Exkluzivní již "vybudované" značky a přístup k technologiím, které by jinak museli s nejistým výsledkem a draho samy vyvíjet.

"Pro Sichuan Tengzhong je to dobrá akvizice. Mohou vyrábět a prodávat ve Spojených státech, ale také mohou dělat hummer pro jiné trhy, jako je Čína, Indie nebo Střední východ, kdekoli jinde na světě," uvedl pro agenturu Bloomberg DesmongWong, šéf poradenské firmy Sino Strategies Group, která se specializuje na Čínu.

Akvizicí, která by měla být dokončena letos na podzim, by se čínská firma mohla dostat ke všem technickým specifikacím vozů, jež používá s určitými modifikacemi americká armáda. Dosud podnik dělal jen speciální stavební stroje a konstrukce pro dálnice a mosty.

Zatímco se evropské a hlavně americké automobilky potácejí v problémech, na čínské firmy krize zdaleka takovou silou nedolehla. Navíc je jejich domácí trh podstatně zdravější, a tedy koupěchtivější. Například prodej terénních vozů loni v Číně vzrostl o pětadvacet procent.

"Objevila se spousta nových bohatých Číňanů, kteří chtějí jezdit v autech, jako je hummer," říká Ricon Xia ze šanghajského výzkumného institutu Daiwa.

Tengzhong přitom není pionýrem. První velkou čínskou akvizicí slavných automobilek mělo být v roce 2005 převzetí britské firmy MG Rover největším čínským výrobcem aut SAIC. Po dlouhých námluvách, které byly ovlivněny také politikou v obou zemích, nakonec SAIC získal jen technickou dokumentaci ke třem modelům MG Rover a zázemí britské továrny. Samotná značka skončila v rukou indické Tata Motors, která ji loni získala koupí automobilek Jaguar a Land Rover od firmy Ford. SAIC vyrábí vozy pod značkou Roewe.

Další čínská automobilka Geely, která letos v březnu koupila australského výrobce převodovek Drivetrain Systems, má prý zájem o švédské Volvo, jež náleží také Fordu.

Podle všeho General Motors s rozprodáváním značek zdaleka neskončil, a tak asijské firmy mají další šanci. Jmenuje se Saab.

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně

Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...