Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Čínské automobilky jdou po značkách a technice

  10:00aktualizováno  10:00
Krize Číně pomohla, uvedl minulý týden pro MF DNES Cao Dewang, šéf a spolumajitel čtvrtého největšího výrobce autoskel na světě - skupiny Fuyao Glass Industry. A důkaz přímo z jeho oboru na sebe nenechal dlouho čekat. Americké terénní mastodonty značky Hummer budou vznikat pod taktovkou Číny.

Další ze značek rozpadajícího se GM, která je k mání, je švédský Saab. | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Podle včera zveřejněných informací se čínská skupina Sichuan Tengzhong Heavy Industrial Machinery dohodla s americkým General Motors, že od něj koupí divizi vyrábějící monstrózní polovojenská auta Hummer.

Je to další důkaz o tom, jak se čínské firmy a automobilky pomalu nabourávají do dříve nedostižných evropských a amerických konkurentů. Co hledají?

Exkluzivní již "vybudované" značky a přístup k technologiím, které by jinak museli s nejistým výsledkem a draho samy vyvíjet.

"Pro Sichuan Tengzhong je to dobrá akvizice. Mohou vyrábět a prodávat ve Spojených státech, ale také mohou dělat hummer pro jiné trhy, jako je Čína, Indie nebo Střední východ, kdekoli jinde na světě," uvedl pro agenturu Bloomberg DesmongWong, šéf poradenské firmy Sino Strategies Group, která se specializuje na Čínu.

Akvizicí, která by měla být dokončena letos na podzim, by se čínská firma mohla dostat ke všem technickým specifikacím vozů, jež používá s určitými modifikacemi americká armáda. Dosud podnik dělal jen speciální stavební stroje a konstrukce pro dálnice a mosty.

Zatímco se evropské a hlavně americké automobilky potácejí v problémech, na čínské firmy krize zdaleka takovou silou nedolehla. Navíc je jejich domácí trh podstatně zdravější, a tedy koupěchtivější. Například prodej terénních vozů loni v Číně vzrostl o pětadvacet procent.

"Objevila se spousta nových bohatých Číňanů, kteří chtějí jezdit v autech, jako je hummer," říká Ricon Xia ze šanghajského výzkumného institutu Daiwa.

Tengzhong přitom není pionýrem. První velkou čínskou akvizicí slavných automobilek mělo být v roce 2005 převzetí britské firmy MG Rover největším čínským výrobcem aut SAIC. Po dlouhých námluvách, které byly ovlivněny také politikou v obou zemích, nakonec SAIC získal jen technickou dokumentaci ke třem modelům MG Rover a zázemí britské továrny. Samotná značka skončila v rukou indické Tata Motors, která ji loni získala koupí automobilek Jaguar a Land Rover od firmy Ford. SAIC vyrábí vozy pod značkou Roewe.

Další čínská automobilka Geely, která letos v březnu koupila australského výrobce převodovek Drivetrain Systems, má prý zájem o švédské Volvo, jež náleží také Fordu.

Podle všeho General Motors s rozprodáváním značek zdaleka neskončil, a tak asijské firmy mají další šanci. Jmenuje se Saab.





Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Další z rubriky

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Podívejte se na riskantní chování českých řidičů
VIDEO: Plná čára se nepřejíždí, řidiči na to ale kašlou

Předjíždění je jedním z nejriskantnějších manévrů. Je třeba odhadnout rychlost protijedoucího vozidla a být si stoprocentně jistý, že máme dost prostoru na...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Mazda CX-5 2.2 D 2015 · 4x4,CZ
Mazda CX-5 2.2 D 2015 · 4x4,CZ

r.v. 2015, naj. 78 400 km, diesel
600 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.