"Japonsku trvalo 40 let, než se stalo automobilovou velmocí. Korejcům to trvalo 20 let. A myslím, že Číně to potrvá 10 až 15 let," řekl věhlasný Giorgietto Giugiaro.
Čínští výrobci si zaplatili evropské renomované designéry a jejich auta, kterým jsme se ještě na začátku letošního roku smáli, vypadají dnes k světu. Najdou se samozřejmě výjimky, které evropská estetika asi nikdy nepochopí, i tak ale můžeme říct, že auta zpoza velké zdi začínají vypadat mnohem lépe. Co se za ní děje ukázal Pekingský autosalon.
Maple Marindo 506 technicky vychází z Citroënu ZX. O deset centimetrů se na konečných 264 centimetrů protáhl rozvor a přibyl kufr střižený ve stylu cadillacu.
Zhonghua M3 je pohledné kupé z produkce automobilky jejíž model Brilliance už v pár kusech brázdí evropské silnice. Chce se dostat do USA a Evropy, už při návrhu proto bylo počítáno s bezpečnostními a emisními normami. Kupé je dlouhé 4488 milimetrů, široké 1812 a vysoké 1385 milimetrů. Kola mají v průměru 19 palců. Na 220 kilometrovou rychlost ho rozjíždí motor 1,8 přeplňovaný turbodmychadlem. Z nuly na stovku se rozjede za méně než 10,1 sekundy.
O poznání bližší evropskému motoristovi je VW Bora HS. Jde vlastně o předposlední generaci golfu, ovšem s notně změněnou tváří. Ztvárněním předních světel se blíží stávající Wolfsburgské produkci. Na zádi se měnil nárazník, jinou grafiku dostala koncová světla. Uvnitř se prý nic výrazného neudálo.
Pravděpodobně nejbizarnější kousek čínské automobilové produkce jméno Dongfeng D120. Při pohledu na kanárkově žluté kupé si nejdříve vzpomeneme na pejska s kočičkou, kteří vařili dort.
Nejzajímavějším prvkem je víko kufru, které se harmonikovitě zvedá. Pod tvary připomínajícími načepýřeného papouška vystopovali pozorovatelé Hyundai Coupé. Podle neověřených informací má pod kapotou motor 2,4 litru s výkonem 135 koní, splňující emisní normy Euro 2
Ve výbavě má být ABS a jeden airbag, elektrická okna a CDpřehravač doplněný osmipalcovým diplejem na středovém panelu.
Úplnou záhadou, nerozluštitelnou na dálku kontinentu, je označení na zádi "EQ7240BP". Podle všeho má jít o prototyp, který se dočká sériové výroby někdy kolem roku 2008.
Čína umí už i hybridy. První auto kombinující spalovací agregát a elektromotor představila automobilka Chery, kterou bylo možno vidět minulý rok na autosalonu ve Frankfurtu.
První sériový hybrid se jmenuje A5 ISG a kombinuje benzinový čtyřválec 1,3 liltru a elektromotor. Motory se při pohánění sedanu střídají, v případě potřeby si vypomáhají. Zajímavostí je, že auto používá pětistupňovou manuální převodovku.
Do 40kilometrové rychlosti se auto snaží maximálně využívat sílu elektronů. Při vyšších rychlostech a pro akceleraci pak přebírá vedoucí úlohu spalovací motor. Při brzdění se naopak rekuprací získává proud, který se ukládá do akumulátorů.
Chery, který je čínským partnerem automobilky Fiat, přivezl také dva prototypy, oblečené veskrze moderně.
Design konceptů Lui & Lei (italsky "on" a "ona") má na svědomí studio Torino Design, které v Moncalieri založili bývalí designéři Bertoneho Roberto Piatti e Giuliano Biasio.
Malé SUV nese označení Running 5 nebo také Tiggo 5. Druhé je pak Fengyun Coupe II, což - jak už sám název napovídá - je kupé. Running 5 je 4,3 dlouhý, Fengyun Coupe II má délku 4082 mm a je neobvykle pětimístné.
Třetí novinkou Chery je pohledný pětidveřový hatchback nesoucí označení A3, klika zadních dveří se schovala po alfovsku (nebo chcete-li seatovsku a hondovsku) do sloupku dveří. Pohání ho motory 1,3 a 2,0 litru.