Renomovaná finanční skupina AllianceBernstein z Wall Streetu (patří však francouzské pojišťovně AXA) zaúkolovala výzkumnou divizi Sanford C. Bernstein & Co., aby zmapovala situaci v čínském autoprůmyslu. Pracovníci se přitom neměli zaměřit jen na výstupní kvalitu, ale také na management a úroveň technologií.
Součástí výzkumu byl i nákup dvou vozů, sedanu Geely EC7 a SUV Great Wall H5, které výzkumníci převezli do Evropy a intenzivně je otestovali. Pak vozy rozebrali na součástky.
Některé ze součástí sklidily od pozvaných evropských inženýrů pochvalu a u výlisků boků karoserie vozu od Geely dokonce padala označení jako "skutečně působivé" a "krásné". Bohužel, některé části u obou vozů vyloženě propadly.
Výzkumníkům se nelíbily hlavně nevyhovující bodové svary, nefunkční ventilace a rezavějící součásti, kterým ke korozi stačilo jen několik stovek ujetých kilometrů. Známý britský motoristický novinář Ben Oliver dokonce tvrdí, že vůz Great Wall byl doslova hrozný.
Renomovaná firma z celé analýzy zveřejnila rozsáhlou zprávu. Výzkum podává o čínském autoprůmyslu jasnou zprávu, která může prozatím uklidnit světovou konkurenci: Číňané zaostávají za světem a největšími globálními hráči, jako jsou Volkswagen, Ford, nebo Toyota, nejméně o deset let.
Výzkumný tým se setkal také s více než 40 výkonnými řediteli všech velkých čínských výrobců, mezi jinými i Great Wall, Chery, Brilliance nebo SAIC, a svoje poznatky sepsal do dvousetstránkové závěrečné zprávy.
Známý automobilový server Autoblog.com je shrnul vyjádřením, že pokud by Číňané dokázali vyrobit auto světové kvality, šlo by nejspíš o kouzlo.
Podle Maxe Warburtona, který celý průzkum vedl, jsou Číňané na 80 procentech světové třídy. "20 procent nevypadá nijak obtížně, ale právě tady musí proběhnout největší změny." Zároveň však věří tomu, že tento obtížný úkol zvládnou. "Číňané mají vůli a peníze na to, aby se jejich průmysl zařadil mezi světovou elitu."
Za pokulhávání čínského autoprůmyslu však svým způsobem mohou i zahraniční partneři, kteří s čínskými výrobci uzavřeli smlouvy o spolupráci, ale teď je neberou vážně, uvádí zpráva.
Jedinou výjimkou je partnerství General Motors s SAIC. Američané zainvestovali v Číně obrovské sumy peněz a SAIC se alespoň na čínské poměry podařilo dostat na vrchol z pohledu techniky i designu. Jde však víceméně o jediný takový případ.
Zatímco Volkswagen nebo Toyota utrácejí každý rok na svůj vlastní výzkum více než miliardu dolarů, celý čínský automobilový průmysl vykazuje i kvůli nedostatečné spolupráci pouhou desetinu této částky. I proto prý čínští inženýři kopírují různé modely ze zahraničí, nejoblíbenější je jednoznačně Toyota Corolla.
Max Warburton však nakonec přece jen našel v Číně jeden opravdu světlý moment. Great Wall H5 v testu sice propadl, ale při pozdější inspekci jeho nástupce, modelu H6, byl celý tým překvapený technologickým pokrokem výroby. "Oproti H5 je to jednoznačně významný skok kupředu," říká Warburton." Pokud tohle dokázal Great Wall za 15 měsíců, tak do roku 2014 může postavit konkurenta Bugatti Veyron."