Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Čínský skútr loncin: obratný a levný

aktualizováno 
Čínské motorky se narozdíl od aut uchytily v Evropě docela dobře. Na českém trhu se od loňského roku snaží ukousnout nově svůj díl značka Loncin. Milovníci motorek o ní možná slyšeli loni, kdy v seriálu MotoGP 125 v barvách Loncinu závodil Čech Jakub Kornfeil.

Loncin LX125A | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

V Evropě toho o Loncinu zatím moc nevíme, je to ale jeden z největších výrobců motorek na světě. Ročně jich vyrobí dva miliony a k tomu další tři miliony motorů, které dodá ostatním značkám, třeba BMW a Gileře.

Letošní novinkou je velký dvanáctikoňový skútr Loncin TH125A. Jako by z oka vypadl Hondě SH125i, v přímém srovnání s ní prohrává. Jenže honda stojí skoro dvojnásobek co tenhle číňan, který je za pětačtyřicet tisíc.

Motor potřebuje rozcvičku

Pohledný skútr pohání čtyřtaktní jednoválcová "stopětadvacítka", spřažená s variátorem. Je dostačující, jen běží v až nepřirozeně vysokých otáčkách. Výkon motoru rozhodně stačí, udávaná osmdesátikilometrová maximálka se dá držet pořád, kopec nekopec. Tachometr ukáže i hodnoty přes stovku (udávaná maximální rychlost je 95 km/h), pak se tříciferná hodnota na displeji rozbliká.

Loncin LX125A

Úplně syrový motor nového stroje vydával zpočátku divné kovové zvuky. Až se zajede, mělo by to být lepší. Pravděpodobně stejného původu byl další neduh: Než se kapalinou chlazený jednoválec zahřál, prvních pár set metrů vůbec nejel. Studený motor neměl výkon. Když chtěl jezdec přidat z volnoběhu na rozjezdu, motor se udusil ve dvou tisících otáčkách. Když máte výjezd z garáže do kopce, nevyjedete. Ráno je tedy nejlepší motorku nastartovat a teprve se jít obléci.

Ze sedmilitrové nádrže si při rychlých pojížďkách po pražském okruhu loncin bral kolem 3,5 až 3,8 litru na sto kilometrů. Na jednu nádrž se dá najet kolem 160 kilometrů, takže budete tankovat pomalu každý druhý den. Dávejte si pozor na palivoměr, spodní čtvrtka ubývá doslova před očima. A taky pozor u benzinky, hrdlo nádrže má podivný tvar. Pistole jde zasunout asi jen tři centimetry. Musíte tankovat pomalu a když pistoli správně nazasunete, teče benzin ven.

Loncin LX125A

Dobrý podvozek

Podvozek má dobrou geometrii, chová se neutrálně. Výhodou jsou velká kola, takže na rozbitých silnicích netrpíte na každé díře. loncin je dobře ovladatelný, ve městě jste parádně obratní. Na proplétání se kolonami je tenhle skútr ideální.

Na brzdy si musíte zvykat. Je velký rozdíl mezi přední a zadní - zadní moc nebrzdí, přední je za studena hodně ostrá. Musíte být opatrnější, protože když prudčeji zabrzdíte, jdou tlumiče až nadoraz.

Velké problémy máte na silnici z kočičích hlav, i při dvacetikilometrové rychlosti jdou tlumiče až nadoraz, hrbolatá silnice je rozvibruje a ty pak netlumí. Jednotlivé díry nejsou pro loncin problém, nesmí jich být ale moc po sobě.

Skútrař sedí na hladkém a málo tvarovaném sedle z klouzavého materiálu; ocení, že je obrovské, takže ve dvou se dá jezdit v pohodě. Spolujezdec se může držet za velká ucha nosiče vzadu, stupačky působí hezky festovně a jsou dobře velké. Jen musí oba dávat pozor na stojánek, který když je sklopený, hodně trčí do boku, řidič o něj můžete škrtnout při rozjezdu nohou. Víc než normálně chrastí plasty, nevypadají tak ušlechtile jako u japonského předobrazu, ale tragické to není.

Pod sedlem je - na tak velký skútr - malý úložný prostor. Je jen na malou skútrovou helmu, takže se tam velká integrální nevejde. Do malého prostoru pod řidítky se vejde jen peněženka, mobil a kapesníčky už tam k ní nenacpete.

Loncin LX125ALoncin LX125A

U testovaného exempláře svítilo tlumené světlo mnohem výš než dálkové. V noci se proto jinak, než na "dlouhé" světlo jezdit nedalo. Otázkou je, zda to byla vada našeho loncina, nebo je to nějaká asijská vychytávka. Hezky vidět je diodové světlo vzadu. Líbí se dobrá velká zrcátka, která jdou dobře nastavit a neklepou se.

Trochu nešikovně je rozvržený přístrojový štít: na digitální rychloměr nevidíte bez toho, abyste museli sklopit hlavu. V zorném poli máte naopak palivoměr, který si můžete prohlížet až při čekání na zelenou.

Jednou z nejdůležitějších komponent skútru bývá houkačka, její spínač je ale dost dole, na stejném místě jako startér. Když chcete zmáčknout čudlík, musíte mít ruku na řidítku nepřirozeně. Vetšinou ale potřebujete mít klakson pohotově při ruce, tedy pevně držet řidítka a nehledat čudlík.

V porovnání s ostatními motorkami čínské provenience patří loncin k tomu lepšímu, co lze pořídit. S novou značkou zatím nejsou dlouhodobé zkušenosti, po 10 tisících kilometrech bude jasněji.

Loncin TH125A

motor

jednoválec, čtyřtakt, vodou chlazený
objem 125 cm3
vkon 8,8 kW / 9 000 ot/min.
koutící moment 10,2 N.m/ 7 000 ot/min.
max. rychlost 95 km/h
převodovka variátor
spojka odstředivá
startér elektrický
přední x zadní brzda hydraulická kotoučová x bubnová
rozměry ( d x š x v ) 2 000 x 700 x 1 200 mm
výška sedla řidiče (mm) 790
provozní hmotnost: 133 kg
přední a zadní pneu 100/80 - 16 50P a 120/80 - 16 60P
Cena 44 900 Kč

Autoři: , ,




Nejčtenější

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Další z rubriky

Harley-Davidson 2018
Harleye budou jezdit líp. Změny pro novou éru nejsou jen kosmetické

Ikonická americká značka vždy těžila z tradice a své dlouhé historie a k modernizacím přistupuje hodně opatrně. Pod označením Next Custom Revolution...  celý článek

Prague Harley Days 2017
VIDEO: Harleyáři obsadili Prahu

Centrem Prahy dnes projela kolona motocyklů značky Harley-Davidson. Jejich majitelé se do metropole sjeli na akce Prague Harley Days, která se letos koná...  celý článek

Indian Roadmaster Classic
Skutečný Pán silnic: indiánskému náčelníkovi se ulice klaní

Na první pohled je tahle mašina jednoduše kolosální. Jedna jediná dominanta Indiana Roadmaster Classic se hledá opravdu těžko.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.