Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Čipy v autech proti přestupkům

  18:10aktualizováno  18:10
LONDÝN - Špatné parkování, příliš rychlá jízda či nebezpečné předjíždění budou možná brzy na silnicích v zemích EU patřit minulosti. Britská vláda nyní pracuje na plánech, které počítají s tím, že v každém automobilu by byl zabudován speciální mikročip, který by odhalil prakticky každé porušení pravidel. Tisk ve Spojeném království píše, že o projekt už projevily zájem úřady EU.

Plán však vzbudil i velmi silnou kritiku. "Všichni řidiči by automaticky byli podezřelými osobami," prohlásila organizace obránců lidských práv Liberty.

Britská média tvrdí, že projekt rozpracovávají pro ministerstvo dopravy policejní experti. V jeho rámci se uvažuje o tom, že elektronickým sledováním vozidel by se dalo zjišťovat až 47 přestupků či trestných činů, mezi nimi krádeže automobilů, rychlá jízda nebo nezaplacené povinné ručení.

Deníky tvrdí, že nyní fungující síťový systém pro sledování dopravy by bylo třeba změnit pouze minimálně. Výrobci automobilů by museli do každého nového vozidla zabudovat čip a starší vozidla by jím byla vybavena dodatečně.

Čip by přímo v automobilu zaregistroval překročení rychlosti a informaci o tom by předal do centrálního počítače. Tímto způsobem by se přišlo v zásadě na každé porušení pravidel.

O plán se údajně zajímají úřady EU a dokonce prý uvažují o tom, že systém by mohl být využit plošně ve všech členských zemích. Díky němu by kromě jiného mohly být na celém území unie sledovány automobily podezřelých teroristů nebo obchodníků s drogami.

Dopravní expert britské opoziční Konzervativní strany Tim Yeo však před novým automobilovým čipem varuje: "Byl by to špion, který by sloužil k šikanování." Podle něho hrozí riziko, že každý, kdo řídí automobil, bude pokládán za možného zločince.

Autor:




Nejčtenější

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Další z rubriky

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.