Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Čistě elektrické BMW i3 míří do výroby, vypadá jako ze sci-fi

aktualizováno 
Za dva roky si zákazníci v každém autosalonu BMW budou moci vybrat tradiční trojkové BMW anebo čistě elektrický model i3. Ten ale nebude mít s obyčejnou "trojkou" skoro nic společného. Jednoprostorová karoserie má průhledné panely, je podstatně menší a dojezd bude mít maximálně 160 kilometrů.

BMW i3 koncept s elektrickým pohonem | foto: BMW

Přestože označení i3 evokuje v hierarchii BMW model na pomezí nižší střední až střední třídy, sedan, kupé nebo kombi, tak realita je zcela jiná. BMW i3 je malý kompaktní vůz s délkou 3,85 metru, tedy menší než současné BMW řady 1. Dokonce má jako první auto značky jednoprostorovou karoserii a bude úplně prvním s výhradně elektrickým pohonem. Pro fanoušky ovšem naštěstí opět s tradičním zadním pohonem.

BMW i3 koncept s elektrickým pohonem

Design novinky je opravdu neortodoxní a až na charakteristickou přední masku žádné jiné auto z dílen BMW nepřipomíná. Ostatně samotná koncepce na pomezí hatchbacku a malého MPV doposud byla mnichovské značce cizí. Zaujmou především opticky značně zvýrazněná boční okna, která tvoří velkou bublinu protaženou až do zádi auta.

Dveře se otvírají proti sobě, tedy ve stylu nového Opelu Meriva a navíc konceptu zcela chybí prostřední sloupek. Světla bude v interiéru opravdu dost, prosklená je značná část střechy včetně celých pátých dveří. Kufr se musel uskrovnit vzadu uloženému pohonnému ústrojí, přesto pojme slušných 200 litrů nákladu a jeho podlaha je zarovnaná s hranou pátých dveří.

Představený koncept, který si odbude výstavní premiéru v září na autosalonu ve Frankfurtu, do výroby zamíří v roce 2013 a je velmi pravděpodobné, že sériové auto bude vypadat trochu jinak. Když si odmyslíme některé designové prvky, je základní koncepce nápaditá a v praxi jistě použitelná. V sériovém modelu pravděpodobně nebude tak výrazně prosklená střecha a je otázkou, jak to dopadne s chybějícím B sloupkem.

BMW i3 koncept s elektrickým pohonem

BMW naznačilo, že u jediného elektrického mobilu určitě nezůstane. Vedle kompaktního BMW i3 současně představilo i špičkové sportovní kupé i8 s hybridním pohonem. A právě z označení obou modelů vyplývá, že mezi nimi zůstává slušná mezera na doplnění nabídky. Automobilka ale zatím žádné podrobnosti o dalších modelech neuvedla.

Do světa elektromobilů se BMW pouští rovnou s čistě elektrickým autem, respektive souběžně představené kupé i8 k stejnému elektromotoru ještě přidá benzinový přeplňovaný tříválec s objemem pouhých 1,5 litru. Čistě elektrické BMW i3 bude mít v zádi uložený elektromotor se solidním výkonem 125 kW a točivým momentem 250 Nm, který bude pohánět zadní kola. Auto to bude relativně lehké, s hmotností 1 250 kilogramů si motor snadno poradí. Na stovku i3 dosprintuje za 7,9 sekundy a maximální rychlost je omezena na 150 km/h.

BMW i3 koncept s elektrickým pohonem

Výrobce slibuje obstojný dojezd na jedno nabití akumulátorů v rozmezí 130 až 160 kilometrů. To samozřejmě dělá z i3 především městský vozík, kde uvedený dojezd bohatě stačí pro cestu do práce či na nákup a zpět. Tedy alespoň v kontextu měst velikosti Prahy, maximálně Berlína. Ale už taková cesta z předměstských oblastí do Londýna a zpět, nebo cestování ve velkých městech USA bude vyžadovat nabíječku i v práci nebo někde ve městě. Kompenzací omezeného dojezdu je rychlonabíjení, které dodá akumulátorům 80 procent energie už za jednu hodinu. Standardní plné nabití bude trvat šest hodin.

Pravděpodobně se na trh dostane i verze REx, tedy model s prodlouženým dojezdem. V tomto případě se vedle elektromotoru objeví nad zadní nápravou ještě malý spalovací motor, který nebude přímo pohánět kola, ale bude dobíjet akumulátory.

BMW i3 koncept s elektrickým pohonem

Konstrukci celého auta pojalo BMW inovátorsky. Pod označením LifeDrive rozdělil auto na dvě základní části. Část Drive zahrnuje pohonné ústrojí a deformační zóny a je vyrobena z hliníku. Prostor posádky patří do části Life, na kterou výrobce použil kompozitní plasty s příměsí uhlíku. Auto je čtyřmístné a značná šířka karoserie (těsně přes dva metry) slibuje pro posádku dostatek pohodlí, navíc chybí prostřední tunel. Výška 1,54 metru pak přibližně odpovídá prostornějším autům nižší střední třídy.

K autu bude neodmyslitelně patřit chytrý navigační systém, a to jak zabudovaný, tak propojený s mobilem majitele. Systém bude hledat nejbližší dobíjecí stanice a to dynamicky, podle stavu nabití baterií. Díky tomu by majitel neměl zůstat na cestě bez "šťávy". Pomocí mobilu pak bude možné z domova při nabíjení auta nastavit teplotu interiéru. V zimě ho vytopit, v létě vychladit, a to dopředu za pomoci elektřiny ze sítě, aby se šetřila energie z akumulátorů.

Cenu modelu i3 zatím výrobce nezveřejnil, do prodeje se auto dostane v roce 2013.

Autoři:






Nejčtenější

Mnohé recyklační továrny stále spoléhají na ruční práci.
Čínu zavalily použité baterie z elektromobilů. V recyklaci leží miliardy

Čínské recyklační továrny, které se specializují na likvidaci elektroniky, před sebou mají novou výzvu. V zemi prudce roste prodej elektromobilů, které...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kdo šetří a kupuje jen dvě nové zimní gumy, měl by je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

Další z rubriky

Elektrická tříkolka Nobe
Autofotka týdne: Nádherná elektrotříkolka z Estonska

Zatím je to jen počítačová vizualizace, pokud ale tvůrci seženou peníze na vývoj a start výroby, bude to parádní retro odkazující na italskou designérskou...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.