Citigo v akci: první kilometry s novou škodovkou, která sama zabrzdí

  • 318
Brzdi, říkají oči a mozek. Nohy mám zaražené pod sedačkou, aby mě to nelákalo šlapat na pedály, ta krabice ležící na silnici je ale už moc blízko. To nemůže stihnout, říkám si. Najednou "visím" v pásu, auto bez mého zásahu zprudka brzdí a stojí půl metru od překážky. Škoda Citigo je malá, ale praktická, jednoduchá a skvěle jezdící.

A zrovna za systém automatického brzdění, kterým se chlubí, bych si připlatil spíš než za rádio. Už proto, že stojí jen deset tisíc (ve vyšších výbavách dokonce jen čtyři).

Nová Škoda Citigo patří do kategorie městských nákupních tašek, ale to jen rozměry. Jinak je to dospělé auto. Pohodlné, s dobrými jízdními vlastnostmi a nečekaně prostorným vnitřkem. Na dálnici by se umělo rozpálit až ke stosedmdesátce – kdyby byla povolená – a jízda rozhodně není "bojem s hmotou".

Škoda Citigo v číslech

  • délka × šířka × výška × rozvor 3 563 × 1 641 × 1 478 × 2 420 mm
  • objem kufru a nádrže 251–951 a 35 litrů
  • pohotovostní hmotnost 929 kg
  • motor atmosférický benzinový 1,0 litru
  • pětistupňová manuální převodovka 
  • max. výkon 55 kW/ 75 k
  • točivý moment 95 Nm
  • max. rychlost 171 km/h
  • zrychlení 0–100 km/h 13,2 s
  • spotřeba 4,7 l/100 km
  • základní cena 179 900 Kč (s motorem 1,0 44 kW)

Když chcete na malém půdorysu a skeletu od značky Volkswagen, která vyznává spíše konzervativní pojetí, postavit auto, moc prostoru pro designové fajnovosti nezbývá. Jozef Kabaň, který nové škodovky obléká, se ale snažil a z trojčat VW UP!, SEAT Mii a Citigo vypadá kapesní 356 centimetrů dlouhá škodovka možná nejlíp (s UPem sdílí z dílů karoserie dveře a střechu). Hranaté jednoduché tvary dělají karoserii přehlednou, to se hodí při manévrování ve městě. Zbyl prostor i na šperk – inovované logo značky vypadá parádně. Jednoduše pojatý letící šíp bez nápisů v černochromovém provedení navíc nostalgikům připomene třeba znáček na starých škodovkách.

Víc místa než ve fabii

Otevřete doširoka velké boční dveře: na první pohled zaujmou hezká sedadla s integrovanými opěrkami hlavy. Na posaz jsou dobře tvarovaná a pohodlná. Dvojice vepředu má hodně místa, rozhodně se tam necítíte jako v malém laciném autě. Všechno působí festovně a z provedení na pohled rozhodně nečiší snaha o uspoření. Řidič najde správnou polohu rychle, všechno je na dosah a když si připlatíte, můžete mít kromě klimatizace klidně i vyhřívané sedačky.

Největším překvapením ale je velikost celé kabiny, zadní dvě místa opravdu nemusí být nouzová. Když se na sedadlo spolujezdce usadil dvoumetrový habán, ještě se za něj vešel průměrně rostlý dospělý. Na cestu z Prahy do Bratislavy, kde se nová škodovka vyrábí, to není, ale opravdu se tam bez větších potíží vejdou.

Ten dvoumetrový habán dokonce na první posaz do citiga prohlásil, že má pocit většího prostoru než třeba ve fabii. Už jen proto, že nemusel být zaražený hlavou do stropu. Do šířky je místa také hodně, určitě víc než ve fabii. Pocit vzdušnosti navíc posiluje horizontálně členěná přístrojovka. Škodovka se chlubí, že postavila jedno z největších malých aut a nepřehání.

Škoda Citigo

Z kufru je vanička

Cestující vzadu budou postrádat jakékoliv madlo, za které by se dalo chytit nebo zapřít, když šofér profrčí zatáčkou. Taky by mohli konstruktéři časem přidat výklopná zadní boční okna, aby se nemuselo v kabině ventilovat jen klimatizací. Menším postavám může chybět ovládání stahování okna spolujezdce na řidičově straně. Líbí se velká zrcátka a tlustý volant.

Líbí se drobnosti, které jsou jednoduché a laciné, ale ulehčí život. Různé úchytky na přístrojovce, originální držák na mobil, jen polička ve středovém tunelu u kolena by mohla mít neklouzavý povrch.

Pěkné je i plato kryjící kufr, které se jednoduše vyklopí a zaaretuje. Pod ním je 251 litrů místa, což je podle Škodovky rekord mezi malými auty. Když se sklopí zadní sedadla, odveze citigo skoro kubík (přesně 951 litrů). Protože citigo nedostane rezervu, je podlaha kufru hodně hluboko. Kvůli vysokému nárazníku tak vzniká vanička pravidelného tvaru. Aby bylo do "vyplechovaného" kufru kam dát menší věci, vymyslely na ně nápadité hlavy dvě sítě.

Škoda Citigo
Škoda Citigo

Klid tří válců

Otočíte klíčkem v zapalování a tříválec ožije. Úplně nový motor o objemu jeden litr se rozhodně nechce hlásit k rachtavým tříválcům 1,2 HTP, které jsou ve velké části v Česku jezdících malých škodovek. Moderní malý motor je v nízkých otáčkách tichý a klidný. A vůbec není louda, zabírá už od nízkých otáček a nechá se vytáčet až nad šest tisíc a i v nich srdnatě táhne. Je hezky pružný, nechá si líbit skoro cokoliv, ukazatel v kapličce radí řidiči řadit pětku už v padesátce. Naopak při předjíždění ho můžete na trojku roztočit až ke stočtyřicítce. Na pětku jede stotřicetikilometrovou rychlostí na 3 800 otáček.

Pro první jízdy jsme dostali výkonnější pětapadesátikilowattovou verzi litrového tříválce, druhým motorem v nabídce je stejný, ovšem o 11 kW slabší (točivý moment, který využijete k pružnému zrychlení třeba při předjíždění mají ale oba stejný: 95 Nm). Ještě syrový motor jel i při relativně svižné jízdě a se třemi cestujícími na palubě po vrásčitých okreskách a dálnicích kolem Prahy se spotřebou 5,6 litru. Ve dvou přes ucpávající se metropoli se dá jet s pětilitrovou spotřebou, což je na dosah tabulkové hodnotě průměrné spotřeby (4,7 l/100 km). Citigo ve verzi Greentec slibuje dokonce spotřebu 4,2 l/100 km. Ještě spořivější řidiči mohou sáhnout po verzi na zemní plyn, která bude v prodeji od poloviny příštího roku, stejně jako praktičtější pětidveřové provedení a automatická převodovka.

Když chce řidič jet svižněji, je lepší motor vytočit nad čtyři tisíce otáček. V tu chvíli jako by chytil druhý dech, dá vám o tom ale vědět hrubějším sytým tříválcovým hlasem, který ale není nepříjemný.

Motor je ale to jediné, co výrazněji uslyšíte. Když ho držíte v rozumných otáčkách, budete i na dálnici překvapeni, jak je citigo dobře odhlučněné. Dobrá aerodynamika a žádné rezonování vlastní většině malých aut se nekoná. Konstruktéři si vyhráli třeba i s odhlučněním odvalujících se kol, se kterým mívají občas problémy i manažerské limuzíny.

Posádce nic nechybí. Řidiče se spolujezdcem chrání ABS a čtyři airbagy už od základního provedení v ceně 179 900 korun. Boční airbagy díky speciální konstrukci chrání i hlavu, podobné dostávají třeba kabriolety. Za sedmitisícový příplatek můžete mít třeba navigaci, která komunikuje s palubní elektronikou vozu, ale hlavně systém automatického brzdění City Safety, který se do městského auta hodí víc než do kteréhokoliv jiného. Třeba superbisté ho budou řidičům citiga určitě závidět, protože umí sám auto zabrzdit z malých rychlostí. Do přibližně pětatřicetikilometrové rychlosti zabrání střetům s překážkou na silnici. Laser u vnitřního zpětného zrcátka sleduje prostor deset metrů před autem, když najde překážku vyšší než obrubník (nějakých 15–20 cm) a řidič nereaguje, sám auto zabrzdí. Do nějaké pětatřicítky vám zachrání nárazník, ve vyšších rychlostech intenzivním zpomalením aspoň zmírní následky.

Jako dospělé auto se citigo chová i při jízdě. Na dálnici je i ve stotřicítce jisté. Zatáčky na okreskách vykružuje jako po kolejích. Podvozek ale není nijak výrazně tvrdý ani na největších kolech pro citigo (pneumatiky 185/55 R15). Malá škodovka má podvozek měkčí než ostatní vozy z mladoboleslavské líhně. V zatáčce se nakloní, ale kola se asfaltky drží. Jediné, co citigo nerado, jsou nerovnosti v zatáčkách. Když malé auto s jednoduchou zadní nápravou vymete zadním kolem díru, zadek lehce uskočí. Ve městě je pak kapesní škodovka hezky obratná i díky malému průměru otáčení.