Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Chytrá sabotáž. Citroën dodával nacistům auta se zabudovaným kazítkem

Automobilka Citroën letos slaví 100 let od svého založení. Inovativní firma má historii plnou zajímavých a překvapivých nápadů. Ten, který praktikovala během 2. světové války, aby tak sabotovala svou produkci pro okupační nacistická vojska, je až nečekaně jednoduchý.

Citroën Type 17 Kégresse | foto: Citroën

Je to detail v historii automobilky, na který by se snadno zapomnělo. Ve své knize Citroën 2CV ho ovšem zmiňuje autor John Reynolds, a i když pro postup sabotáže nejspíš neexistují žádné větší důkazy, zní uvěřitelně a funkčně.

V době nacistické okupace Francie byla automobilka samozřejmě pod německou kontrolou a musela vyrábět nákladní vozy pro potřeby třetí říše. Automobilku jako takovou tehdy vedl bývalý kapitán francouzského letectva z první světové války Pierre-Jules Boulanger, přezdívaný přáteli PJB. Ten si byl vědom toho, že se musí nacistické zvůli podřídit a automobilku udržet v chodu. Ovšem dodávky hotových vozů se snažil všelijak zkomplikovat.

Svým zaměstnancům tak vydal „tajný“ příkaz, že samozřejmě mají výrobu co nejvíce flákat, ovšem jen do té míry, aby to nebylo krajně podezřelé a nezavdávalo to důvody k represím přímo v továrně. Boulanger ovšem vymyslel i jiný způsob, jak německým okupantům zkomplikovat život. A to velmi jednoduchý a chytrý.

Dělníkům ve výrobě nařídil, aby vozy osazovali chybnými měrkami oleje. Ty byly oproti těm správným jen mírně změněné, jednoduše měly žlábek, který ukazoval správnou hladinu oleje, vylisovaný o trochu níže než obvykle. Když tak nacističtí mechanici kontrolovali hladinu oleje v motoru, měrka ukázala správou hodnotu „mezi zářezy“, ovšem ve skutečnosti šlo o nízkou hladinu, která znamenala nedostatečné mazání motoru.

Z továrny tak vyjížděla nová a plně funkční auta, která však byla „naprogramována“ jednoduchou změnou k tomu, aby se dříve či později v provozu porouchala. Ideálně v situaci, kdy se to německým vojákům hodilo nejméně. Dost to připomíná kazítka dnešních moderních spotřebičů.

Bohužel ovšem neexistují záznamy, které by účinnost takové sabotáže potvrzovaly. Nicméně Boulanger prý nacistům ležel silně v žaludku, a když francouzský odboj na velitelství gestapa v Paříži později našel seznam nepřátel říše, byl na něm prý Boulanger hodně vysoko.

Je tedy pravděpodobné, že jeho taktika alespoň částečně fungovala a že v podstatě zůstala neodhalena. PJB mimochodem dovedl před nacisty skrýt prototypy modelu 2CV, jehož vývoj započal před válkou a dokončen byl právě až po ní. Přičemž i během válečné mašinérie se občas našel nějaký prostor pro nějaké drobné vývojové práce. Výsledkem pak bylo, že hodně přepracovaný 2CV (veleslavnou „kachnu“) stihli inženýři po válce dovyvinout za tři roky, a auto bylo asi o polovinu levnější než německé lidové vozítko Volkswagen Brouk.

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...